گروه مسلح دموکرات کردستان و استانداردهای دوگانه در فضای مجازی

  • ۵ ماه قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، گروه دموکرات کردستان ایران به عنوان گروهی مسلح، خود را مدعی نماینده‌ی مردم کردستان می‌داند و اعتقاد دارد در حال مبارزه برای احقاق حقوق کردهای ایران است.

این گروه که سابقه چند دهه نزاع مسلحانه و البته بی‌حاصل را با دولت مرکزی در ایران دارد، بارها طبق اسناد منتشر شده، متهم به نقض حقوق بشر، استفاده از کودکان به عنوان سرباز و نیروی نظامی، اقدامات مسلحانه و تروریستی است. همچنین این گروه هرگز به افکار عمومی مناطق کردنشین ایران پاسخ نداده که چگونه پس از ۴۰ سال ترور، خونریزی، نفرت‌پراکنی، همکاری با صدام که بزرگترین قاتل کردها بوده است، در پی دموکراسی در ایران می‌باشد؟ خروجی ۴۰ سال آموزش نظامی به جوانان و نوجوانان کُرد چه بوده است؟ این گروه به کدام یک از اهداف خود رسیده است؟

مروری بر مواضع گروه مسلح دموکرات کردستان در گذشته و حال، به خوبی بیانگر تناقضات این گروه و در حاشیه بودن آن است:

  1. گروه مسلح دموکرات کردستان، بارها با دشمنان ملت ایران همکاری کرده است. یعنی فارغ از دشمنی آن با نظام‌های سیاسی در ایران، این گروه مسلح در زمان تجاوز عراق به ایران و حملات مختلف رژیم بعث صدام علیه کردها در ایران و عراق، از صدام حمایت کرد! یعنی ادعای دروغ حمایت از کردها به دلیل دشمنی این گروه با جمهوری اسلامی نیز نقض شد! به عنوان مثال، «در مورد جنایت صدام در حلبچه و قتل‌عام کردها با سلاح شیمیایی، قاسملو (دبیرکل وقت حزب) به شدت در پی تکذیب و ایجاد تشکیک در جنایات صدام بوده است و کردها را فراموش کرده بود. یک محقق نوشته است که: «پس از وقوع ماجرای حلبچه، قاسملو در مصاحبه با کل‌العرب، گفت تعداد زیادی از مردم آنجا تلف شده‌اند. نه اینکه قاسملو بپذیرد که علیه کردها در عراق از بمب شیمیایی استفاده شده است. از وی سؤال می‌شود رادیو بی.بی.سی از قول شما گفت که عراق از سلاح‌های شیمیایی استفاده کرده است. قاسملو می‌گوید: «بنده این خبر را تکذیب نموده‌ام. هنگامی که از من درباره کاربرد سلاح‌های شیمیایی سؤال شد، پاسخ دادم کاربرد سلاح‌های شیمیایی را به‌طور کامل مطالعه می‌نمایم و بعد از مطالعه گزارش‌های هیئت اعزامی سازمان ملل متحد به شمال عراق، هیچ‌گونه نشانه‌ای دال بر استفاده از سلاح‌های شیمیایی مشاهده نکردم و نظر به این‌که ما فاصله بسیار نزدیکی با منطقه درگیری‌ها داریم، اثری از این سلاح‌ها مشاهده ننموده‌ایم»! اما هفت‌ماه پس از آن فاجعه وحشتناک انسانی که ۵۰۰۰ نفر کُرد در آن کشته شده بودند، قاسلو در اظهاراتی عجیب و مضحک مدعی شده بود ایران از سلاح شیمیایی استفاده کرده است! وی گفته بود: «رژیم ایران دو بار از سلاح‌های شیمیایی علیه کردها استفاده کرد. بار اول در ۱۹۸۲ و بار دوم در ۱۹۸۷ روزی که حزب ما تأسیس شد، آنها با تمام قوا مقر اصلی ما را مورد هجوم قرار دادند و از سلاح‌های شیمیایی علیه ما استفاده کردند. برخی از گروه‌های کرد عراقی مفهوم و اهمیت جنگ بین ایران و عراق را درک نمی‌کنند، ما به آنها بیشتر نزدیک بودیم و می‌دانستیم اگر عراق در جنگ پیروز شود، به نفع کردها تمام خواهد شد و چنانچه ایران بر عراق پیروز شود، سلاح خود را به طرف کردها نشانه‌گیری خواهد کرد». در همان مصاحبه (۳/۱۰/۱۹۸۸) می‌گوید: «اولین قانون در دنیا که موجودیت ملت کُرد را با این صراحت به رسمیت می‌شناسد، قانون عراق است. تفاوت‌های زیادی بین عراق و ایران وجود دارد. رژیم ایران موجودیت ملت کرد را به رسمیت نمی‌شناسد. تا آنجایی که من اطلاع دارم، رهبران عراق، مشکلات کردها را به خوبی درک می‌کنند. عراق تنها کشوری است که زمینه مذاکره و تفاهم با کردها را فراهم ساخته است!». او این سخنان را در مورد رژیم و صدام حسین در حالی می‌گفت که حزب بعث، سال‌ها با کردها درگیر جنگ بوده است! یعنی قاسملو صرفا به دلیل دشمنی با دولت مرکزی در ایران، این خفت و بدنامی را به جان خریده و با صدام- عامل حمله به ایران و کردها- همصدا شده است.

 

بیشتر بخوانید: مروری بر مواضع عبدالرحمن قاسملو در مورد جنایت حلبچه

 

  1. مروری بر مواضع این گروه مسلح، نشان از اوج درماندگی و عقب‌ماندگی این گروه از تحولات ایران دارد. همچنین همین مواضع، استاندارد دوگانه این گروه مسلح را اثبات می‌کند. توئیتر رسمی این گروه (اصولاً چرا باید یک گروه تروریستی، حساب توئیتری داشته باشد؟) به خوبی نشان می‌دهد که این گروه که در ناآرامی‌های سال‌های گذشته بارها دست به اقدامات جنایتکارانه زد، همچنان در فضای سال گذشته مانده و خود را به‌روز نکرده است.

 

تصویر فوق، یک توئیت منتشر شده در توئیتر رسمی این گروه مسلح است. این گروه مسلح و تروریستی که با دشمنان ایران و کردها، همصدا شده است، حتی یک موضع و بیانیه ساده و کوتاه نیز در مورد تجاوز رژیم اسرائیل علیه نوار غزه و مردم فلسطین منتشر نکرده است و عملا به بلندگوی ارتش اسرائیل تبدیل شده و طوری توئیت می‌زند که به نظر می‌رسد مخاطبان در حال مشاهده صفحه توئیتر فارسی وزارت امور خارجه اسرائیل هستند! نکته مضحک بعدی، استفاده از هشتگ‌های غیرمرتبط است. موضوع توئیت، به نوار غزه مرتبط است، اما ادمین غیرحرفه‌ای حساب رسمی حدکا در توئیتر، هشتگ مهسا امینی را برای این خبر انتخاب کرده است. به عبارت دیگر این گروه توانایی اداره یک حساب توئیتری ساده را ندارد و هنوز، حداقل یک سال عقب است، اما مدعی توانایی و دانش حل مسائل کردی و مشکلات ایران است.

 

 

نکته بعدی در مورد مواضع طلبکارانه این گروه مسلح در مورد مشکل مدارس در تامین معلم کافی و حرفه‌ای است. اینکه علیرغم دو ماه از شروع سال تحصیلی در ایران، هنوز دولت ایران مشکل کمبود معلم را در مدارس حل نکرده است، سخن کاملا صحیحی است و در این زمینه، شاهد بی‌کفایتی محض دولت ایران هستیم، اما این سخنان از گروهی که کودکان را می‌رباید، آنها را به عنوان سرباز و نیروی مسلح، سپر انسانی و عامل حملات مسلحانه به‌کار گرفته است، مسموع نیست. گروه دموکرات، آیا زمانی که کودکان را به عنوان نیروی مسلح ربوده و به کار گرفته است، به فکر حق آموزش و تحصیل آنها است؟ اصولا کودکان در ساختار دموکرات، مدرسه دارند یا صرفا مشغول آموزش نظامی و حمل سلاح هستند؟ نکته بعدی، استفاده از عکسی است که نشان می‌دهد مدارس در ایران، در کانکس برگزار و تشکیل می‌شوند؛ آیا دموکرات با اسلحه، همین کانکس را در اختیار کودکان و نوجوانانی که ربوده قرار می‌دهد؟ کانکس بهتر است یا کلاس‌های ایدئولوژیک مبهم و مضحک این گروه مسلح؟ آیا همه مدارس در ایران، در کانکس برگزار می‌شوند؟ آیا اصولا یک گروه مسلح، حق دارد در مورد تحصیل کودکان اظهارنظر کند؟ حدکا چرا در مورد صدها کودک کُرد که در ساختار پژاک و پ.ک.ک کشته شدند اظهار نظر نمی‌کند؟

بیشتر بخوانید: استفاده از زنان و کودکان به‌عنوان سپر انسانی توسط شبه‌نظامیان دموکرات کردستان ایران

نکته بعدی که نشان‌دهنده فقدان بینش سیاسی و ژئوپلیتیک این گروه و عقب‌ماندگی تحلیلگران وابسته به آن است، در تصویر فوق گویا می‌باشد. در حالی که ده‌ها گزارش اطلاعاتی و اذعان مقامات آمریکایی و اسرائیلی بارها منتشر و منعکس شده که تصمیم حماس برای حمله به نیروهای متجاوز ارتش اسرائیل، تصمیمی کاملا مستقل بوده و به ایران ارتباطی ندارد، این گروه، مدعی است ایران حماس را به حمله به اسرائیل تشویق کرده است! اگر ایران این کار را انجام داده، شواهد دموکرات برای این ادعا چیست؟ موضوعی با این درجه از محرمانگی، چگونه در اختیار ادمین توئیتر یک گروه مسلح قرار گرفته که در عمق خاک عراق، محاصره شده است؟ اگر دموکرات و تحلیلگران آن، تا این حد دانشمند و مطلع هستند، چرا این اطلاعات را زودتر در اختیار متحد خود در تل‌آویو قرار ندادند تا در برابر حمله حماس، غافلگیر نشود؟ اگر حدکا، تا این حد قدرت اطلاعاتی دارد، چگونه در برابر دولت ایران تسلیم شده و از مرزهای ایران و عراق، اخراج شده است؟ نکته بعدی آنکه چرا یکبار حدکا، جانب مردم فلسطین را نگرفته است؟ چرا یکبار حملات اسرائیل را محکوم نکرده است؟ به راستی چه ارتباطی میان این گروه و اسرائیل وجود دارد؟ آیا ضدیت با ایران و نابودی ایران و ایرانی (فارغ از قومیت و مذهب) وجه مشترک حدکا و اسرائیل است؟ آیا می‌توان به گروهی که از تجاوزات وحشیانه یک رژیم آپارتاید حمایت می‌کند، اعتماد کرد؟ ضمنا خبر حماس، چه ارتباطی با هشتگ ذکر شده در توئیتر دارد؟

استاندارد دوگانه یک گروه تروریستی در توئیت فوق، آشکار است. حدکا زمانی که در مورد حماس و غزه، توئیت منتشر می‌کند، از لفظ کشته استفاده می‌کند، اما به کردهای سوریه که می‌رسد، تازه متوجه حق حیات کودکان می‌شود و واژه شهید را انتخاب می‌کند! بمباران ارتش ترکیه، تقبیح، اما بمباران روزانه ارتش اسرائیل، تحسین و توصیف می‌شود. همین یک توئیت به خوبی ماهیت این گروه را نشان می‌دهد. دبیرکل اسبق این حزب، به راحتی حمله شیمیایی صدام علیه کردها را انکار کرد، طبیعی است که جانشیان وی، جنایت روزانه متحدان صهیونیست خود را نبینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب