عضویت اجباری در پاک با وعده دروغین زندگی و کار در اروپا

  • ۲ ماه قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، وعده دروغین زندگی و کار در اروپا برای جذب نوجوانان و جوانان ، یکی از شگردهای تکراری گروه‌های مسلح کُرد است.

این گروه‌ها به ویژه گروه مسلح پاک (آزادی کردستان!)، مدعی است در حال جنگ برای کردستان و مردم کُرد است، اما در حقیقت صرفا در حال ربایش نوجوانان و گروگان‌گیری آنها برای مقاصد سیاسی و مسلحانه است. این گروه حتی اجازه ملاقات به خانواده‌ها را نیز نمی‌دهد و عملا چند صد نوجوان و جوان را به گروگان گرفته است. یکی از دلایل فریب خوردن جوانان، وعده کار و زندگی در اورپا است که حامیان پاک، در فضای مجازی آن را ترویج می‌کنند.

نعیم بابایی، فرزند ولی متولد ۱۳۷۵ یکی از جوانانی است که فریب این شگرد پاک را خورده و اکنون در اسارت این گروه قرار دارد. وی به گفته پدرش در سال ۱۳۹۹ به واسطه فرار از مشکلات زندگی تحت تاثیر و تبلیغات دروغین گروه پاک در فضای مجازی مورد اغفال قرار گرفت و از خانه فرار کرد. او سپس به مقر پاک منتقل و در آنجا به صورت اجباری در آموزش‌های نظامی به‌کارگیری شد. به گفته پدر نعیم، وی بارها درخواست کرده که پاک او را رها کند، اما این گروه مسلح اجازه نداده وی از مقرهای آن گروه خارج شود.

عدم توسعه کردستان؛ سرآغاز فریب جوانان

پدر نعیم به خبرنگار دیدبان گفت فرزند من در تهران در یک کارخانه‌ای مشغول به کار بود، اما بعد از شیوع کرونا در سال ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ مجبور شد به شهر خودمان بازگردد. او مدتی هم بیکار بود، اما ناگهان ناپدید شد. من بعد از چند هفته تحقیقات و پیگیری از دوستانش متوجه شدم دو نفر از دوستان قدیمی‌اش او را فریب داده بودند و با وعده شغل و زندگی در اروپا او را راهی حزب پاک کرده بودند.

نکته پدر نعیم، گویای مساله اصلی کردستان ایران است: عدم توسعه و فقدان شغل و ثبات اقتصادی! اگر نعیم در کردستان، دارای شغل بود و درآمد داشت، هرگز ممکن نبود به دلیل وسوسه سفر به اروپا و درآمد بیشتر، فریب اعضای پاک را بخورد و راهی مقرهای این گروه شود. لذا بار دیگر اهمیت توسعه کردستان، در این ماجرا نمود دارد. توسعه کردستان، مهم‌ترین راهکار مقابله با گروه‌های مسلحی همچون پاک است. در صورت وجود اشتغال و ثبات در این مناطق، دیگر هیچ نوجوان و جوان کُردی فریب وعده‌های مالی زندگی در اروپا را نمی‌پذیرد و خود را تبدیل به نیروی یک گروه مسلح نمی‌کند. دیدبان بارها اعلام کرده است که مسئول اصلی توسعه در کردستان، دولت ایران است و اگر این نهاد در ایران، به وظیفه خود در ایجاد اشتغال، مبارزه با بیکاری، ایجاد بازارچه‌های مرزی و توسعه روابط اقتصادی با عراق و ترکیه اقدام کند، پاک قطعا فرصت فریب و کودک‌ربایی نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب