یادداشت وارده/کنگره ملی و داستان ناتمام 21 ساله

  • ۴ سال قبل

رسانه‌های کردی خبر افتتاح دفتر “کنگره ملی کرد” در قامیشلو را منتشر کردند. اکرم حسو، از اعضای سوری این کنگره، اعلام کرد هدف کنگره “نزدیک کردن جناح‌های کردی با هدف اتحاد” است. وی در ادامه افزود “کنگره چتری کردستانی است نه این که فقط به یک حزب محدود باشد”. آقای حسو در حالی این ادعا را مطرح می کند که “کنگره ملی کردستان” (ک.ن.ک.) بیست و یک سال پیش و به دستور شخص اوجالان تاسیس شد. در آن زمان عصمت شریف وانلی، از کردهای سوریه مقیم اروپا و استاد برجسته تاریخ، به عنوان اولین رئیس آن انتخاب شد. هدف از این کنگره گرد آوردن همه احزاب و جناح های سیاسی کرد بود، اما عصمت شریف مدت کوتاهی بعد استعفا داد و اعلام کرد «پ.ک.ک، اوجالان را نیز همزمان رئیس افتخاری کنگره کرده و لذا این با کنگره به معنای واقعی سازگاری ندارد». او کنگره را نهادی صد در صد وابسته به پ.ک.ک اعلام و از عبدالله اوجالان نیز به خاطر “عدم مطالعه درست و عدم درک تاریخ به معنای واقعی” انتقاد کرد.

دلیل اصلی شکست‌های متوالی کنگره مذکور در عمر بیست و یک ساله خود نیز این است که برخلاف ادعای آقای اکرم حسو، کنگره فقط به یک حزب اختصاص دارد و فقط عنوان آن برای گروه‌های مختلف کردی فریبنده است. این کنگره بارها تلاش کرده تا همه احزاب و گروه‌های کرد را گرد هم آورد اما حتی یکبار نیز موفق نشده احزاب و گروه‌های غیروابسته به پ.ک.ک را حتی به مدت پنج دقیقه در یکجا جمع کند. مسعود بارزانی نیز بارها این کنگره را حزبی و وابسته به پ.ک.ک توصیف نمود و از برگزاری آن در اربیل خودداری کرد. اعضای اصلی این کنگره در اروپا هستند و از سران اروپایی پ.ک.ک هستند.

کنگره در حالی با ادعای تلاش برای اتحاد کردهای سوریه در قامیشلو دفتر خود را افتتاح کرده که در گرماگرم شایعه گرم شدن روابط تَودم وابسته به پ.ک.ک و انجمن میهنی کردهای سوریه وابسته به بارزانی، هیئتی از انجمن به آنکارا رفت و با مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه دیدار کرد. تودم این مذاکرات را “تلاش برای نابودی کردهای سوریه” توصیف نمود. از طرفی، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه در امور خاورمیانه، و کنفرانس کارشناسان روسیه در امور خاورمیانه اخیرا به صراحت اعلام کردند کردهای سوریه، دو جناح وابسته به اوجالان و بارزانی، نه تنها با هم اختلاف دارند بلکه خصومت و دشمنی نیز دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب