نامه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد

  • ۱ ماه قبل

کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد- نیویورک

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به عنوان یک نهاد غیرانتفاعی و فعال در حوزه رصد موارد نقض حقوق بشر در مناطق کردنشین ایران، با توجه به برگزاری نشست این نهاد در نیویورک، توجه اعضای این کمیسیون و دبیرخانه آن را به نکات زیر در مورد فعالیت یک گروه مسلح و ربایش یک دختر جوان ایرانی جلب می‌کند:

۱) گروه مسلح موسوم به آزادی کردستان- پاک- به عنوان یک گروه شبه‌نظامی در مرزهای غربی ایران و در مناطق تحت کنترل دولت محلی اقلیم کردستان عراق، فعالیت می‌کند و حضور دارد. به اذعان گزارش نهادهای حقوق بشری و همچنین اخبار منتشر شده در رسانه‌های مختلف، این گروه، متهم به اقدامات تروریستی در داخل خاک ایران علیه شهروندان غیرنظامی و نیروهای مسلح رسمی ایران است.

۲) گروه مسلح پاک، برای تامین نیروی انسانی خود، از کودکان به عنوان سرباز و نیروی نظامی استفاده می‌کند. این گروه بارها در سایت رسمی خود به این موضوع اعتراف کرده و حتی محافظان همسر رئیس این گروه نیز از میان کودکان انتخاب می‌شوند. ده‌ها خانواده با اعلام شکایت از اقدامات مسلحانه این گروه، به ربایش و فریب کودکان خود توسط گروه مسلح آزادی کردستان اعتراض کرده‌اند. آنها در تجمعی که اخیرا در اربیل برگزار شده بود، شکایت رسمی خود را اعلام کردند.

۳) کنواسیون حقوق کودک، استفاده از کودکان به عنوان نیروی مسلح و سرباز را ممنوع اعلام کرده است. گروه مسلح پاک، دارای ده‌ها عضو زیر سن قانونی (۱۸ سال) است و به دولت عراق نیز پاسخگو نیست و مسئولیت مرگ اعضای خود را نیز برعهده نمی‌گیرد. خانواده‌های این کودکان، اعلام کرده‌اند که گروه پاک، فرزندان آنها را ربوده و یا فریب داده است.

۴) اژین امینی، یک دختر جوان و کُرد ایرانی، توسط گروه پاک گروگان گرفته شده است. اعضای پاک، اجازه ملاقات اژین با خانواده را نمی‌دهند و از سرنوشت وی هیچ اطلاعی در دسترس نیست. اژین در زمان ورود به مقرهای پاک، صرفاً ۱۴ سال داشته و یک کودک محسوب می‌شود. ما به عنوان یک نهاد حقوق بشری از شما به عنوان مقام ملل متحد درخواست داریم تا به موضوع زنان در گروه‌های مسلح، از جمله گروه‌های مسلح کُرد در عراق و ترکیه و سوریه توجه کنید و این موضوع را در دستور کار نشست سالانه قرار دهید. سالانه صدها زن در اثر عضویت اجباری، ربایش و فریب وارد گروه‌های مسلح کُردی در خاورمیانه می‌شوند و تعداد زیادی از آنها نیز کشته می‌شوند. اژین امینی، یکی ده‌ها دختر کُرد ایرانی است که توسط پاک ربوده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب