یادداشت/باز هم نژادپرستی، باز هم حمله، باز هم چراغ سبز دولت

  • ۴ سال قبل

کارگری فصلی یکی از رکن‌های مهم زندگی بسیاری از خانواده‌های کرد در ترکیه است. کردستان ترکیه به خاطر عدم توجه دولت از طرفی و خشونت‌های مسلحانه پ.ک.ک از طرف دیگر به یک منطقه کاملا توسعه‌نیافته اقتصادی تبدیل شده و خود مقامات ترکیه نیز بارها توسعه‌نیافتگی این مناطق را تایید کرده‌اند. ایده پروژه مشهور به گاپ با هدف توسعه اقتصادی در طی چند دهه گذشته نیز در این راستا بود، اما خوب اجرا نشد و هنوز هم بسیاری از خانواده‌ها ناچارند برای تامین معاش خود به صورت دسته‌جمعی راهی کار در مزارع و باغات مناطق ترک‌نشین شوند.

از طرف دیگر، زمینه سرمایه‌گذاری نیز وجود ندارد. چون ابتدایی‌ترین موضوع برای سرمایه‌گذاری، وجود امنیت است. پ.ک.ک صدها بار به شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذار در مناطق مختلف حمله کرده، دستگاه‌ها و امکانات آنها را به آتش کشیده و البته در رسانه‌های خود با افتخار از آن یاد کرده و می‌کند. سخن متداول بر سر زبان مردم منطقه این است پ.ک.ک عامل ناامنی می‌باشد و اقدامات خشونت‌بار آن همه جا را به آتش کشانده که خود عاملی دیگر برای خشونت و عدم توسعه اقتصادی منطقه شده است.

در آخرین مورد 16 نفر از کردهای ماردین (زن و مرد) برای کارگری راهی باغات فندق در منطقه ترک‌نشین ساکاریا شدند و هنگام ورود به باغ با عبارت گله سگ‌ها مورد استقبال صاحب باغ قرار گرفتند. آنان تصمیم گرفتند کار نکنند و برای بازگشت به سر جاده رفتند. اما مردم ترک آن منطقه وقتی شنیدند تعدادی کُرد در آنجا حاضر هستند به آنها حمله کردند. در تصویر نیز می‌بینیم یک فرد با مشت به صورت یک زن کارگر کرد می‌کوبد. استاندار سارکایا نیز طی بیانیه‌ای ضمن حمایت از عاملان حمله عملا راه را برای حملات مشابه در ترکیه باز گذاشت.

ترکیه در داخل به شهروندان کرد خود حمله می‌کند، در سوریه آنان را آواره کَرد و شهرها و روستاهای کرد را با تغییر بافت جمعیتی در خطر نابودی کامل قرار داد و بخش های زیادی را اشغال کرد و در عراق نیز با چراغ سبز بارزانی و به خاطر حضور پ.ک.ک تا عمق اقلیم کردستان پیش آمده و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تهدیدی جدی برای آینده این منطقه می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب