موانع زبانی، زنان کرد را از خدمات مربوط به بیماری سرطان در ترکیه محروم می‌کند

  • ۴ ماه قبل

زنان کرد نمی‌­توانند به مراکز تشخیص زودهنگام، غربالگری و آموزش سرطان مراجعه کنند.

یک نظرسنجی توسط اتحادیه کارکنان خدمات بهداشتی و اجتماعی (SES) در دیاربکر ترکیه، نشان داد که زنان کرد نمی­‌توانند به مراکز تشخیص زودهنگام، غربالگری و آموزش سرطان (KETEM) مراجعه  و خدماتی دریافت کنند. این محدودیت ناشی از موانع زبانی به دلیل امتناع دولت ترکیه از ارائه خدمات به زبان کردی- که دومین زبان گفتاری بزرگ ترکیه است- تشخیص بیماری‌­ها به‌ویژه سرطان سینه و دهانه رحم را به تأخیر می‌اندازد.

در دیاربکر، ناتوانی در صحبت کردن به زبان ترکی، مانع از دسترسی بسیاری از زنان کُرد، به ویژه زنان روستایی به خدمات تشخیص سرطان شده است. نظرسنجی SES با حضور ۳۴۷ زن مسن کُرد نشان داد که ۵۸ درصد از آنها به دلیلی ناتوانی صحبت کردن به زبان ترکی قادر به بهره‌مندی از این خدمات نبودند و اغلب، اعضای مرد خانواده را ملزم به همراهی می‌­کردند که باعث ایجاد ناراحتی و مانع از برقراری ارتباط مؤثر با پزشکان ­شده است.

مراکز KETEM توسط بخش سرطان وزارت بهداشت عمومی ترکیه با هدف «دسترسی زنان به زندگی بدون سرطان حتی در دورافتاده­‌ترین روستاها» ایجاد شد. علاوه بر این، یک زن کُرد ۸۴ ساله در استانبول به‌دلیل نبود مترجم کردی، علیرغم پیشنهاد پسرش برای ترجمه، از درمان پزشکی در بیمارستان محروم شد. این حادثه در بیمارستان آموزشی و تحقیقاتی فاتح سلطان محمت، بخش وسیع­‌تری از موانع زبانی در مراقبت‌های بهداشتی ترکیه را که بر جمعیت کُرد تأثیر می‌گذارد، برجسته می‌کند.

علاوه‌بر این، فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت دولت ترکیه به دلیل حذف زبان کردی از خدمات نسخه آنلاین E-Reçetem (نسخه الکترونیکی من) با انتقاد مواجه شد. علیرغم حضور شهروندان کُرد زبان، این سرویس با نادیده گرفتن حقوق زبانی میلیون­‌ها کرد در ترکیه، زبان­‌های دیگری را برای گردشگری سلامت ارائه می‌­دهد. این تصمیم توسط گروه‌های مختلف کردی محکوم شد، زیرا نیازهای بهداشتی جامعه کُرد را نادیده می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب