سفر بدون نتیجه یک خانواده کُرد ایرانی به ترکیه برای تحویل گرفتن جسد فرزند

  • ۳ سال قبل

به گزارش رسانه‌های کُردی در ترکیه، یک خانواده کُرد ایرانی سه بار از ایران به ترکیه رفتند تا جسد پسرشان را تحویل بگیرند، اما مقامات ترکیه هنوز آن را به آنها تحویل نداده­‌اند. این پسر جوان عضو گروه مسلح پ.ک.ک بوده که در شرناخ کشته شده است.

 

یک زن کُرد ایرانی به نام شُرِت نوریزاده (Shoret Nurîzadê) که پسر جوانش در درگیری‌های گروه تروریستی پ.ک.ک با ارتش ترکیه در شرناخ کشته شده است، در مدت یک سال اخیر سه بار برای تایید هویت جسد پسرش از ایران به این شهر ترکیه رفته است، هر بار با مشکلات جدیدی روبرو می‌شود و هنوز نتوانسته است جسد پسرش را تحویل بگیرد.

 

The family travelled three times from Iran to Turkey to collect the body of her son, but the authorities have still not handed it over to her

 

جسد کمال سلیمی، عضو ایرانی پ.ک.ک (HPG) و یگان­های زنان آزاد (YJA-Star) که در درگیری با ارتش ترکیه در حومه شهر شرناخ در جنوب شرقی ترکیه جان خود را از دست داد، ابتدا به مدت دو هفته در سردخانه بیمارستان شرناخ نگهداری شد. اما پس از این مدت، پلیس، بدون اطلاع خانواده­‌ها اجساد را با خودروهای زرهی منتقل و در گورستان دسته جمعی در محله باچلسیولر دفن کرد. همچنان درخواست خانواده­‌ها برای دریافت اجساد بی‌پاسخ مانده است.

جنازه کمال سلیمی، عضو ایرانی پ.ک.ک، که در درگیری در ناحیه سیلوپی شرناخ در ۲ سپتامبر ۲۰۲۰ کشته شد، یکی از این جنازه‌ها است. خانواده سلیمی پس از دریافت خبر مرگ کمال، از منطقه سلماس ارومیه در ایران به شرناخ ترکیه رفتند. این خانواده در ۱۲ اکتبر ۲۰۲۰ برای شناسایی جسد در بیمارستان دولتی شرناخ وارد این شهر شدند. اما موفق به تحویل گرفتن جسد نشدند و به ایران بازگشتند. مدتی بعد به درخواست پلیس ترکیه، برادر کمال، ارگش سلیمی (Argesh) برای اخذ نمونه DNA برای بار دوم به شرناخ رفت. پس از آزمایش DNA وی، او به ایران بازگشت. اما مقامات با او تماس گرفتند و گفتند DNA باید از مادر کمال گرفته شود. در نتیجه مادر کمال، شُرِت نوریزاده، هفته گذشته دوباره به شرناخ رفت و نمونه DNA داد.

 

بیشتر بخوانید:

مجید دلایی میلان؛ قربانی سیاست عضوگیری پژاک از روستاهای مرزی و محروم ایران

 

شُرِت نوریزاده یک سال است که برای تحویل گرفتن جسد فرزندش می‌­جنگد. او گفت «که به محض شنیدن خبر درگذشت فرزند محبوبش، اعضای خانواده ابتدا به استانبول رفتند، از آنجا به دیاربکر (آمد) و سپس با اتوبوس به شرناخ رفتند. اولین بار که آمدیم، پلیس و دادستان ما را به ایران فرستادند و گفتند:«ما نمونه خون نمی­‌گیریم.»

وی افزود: «سپس آن­ها با ما تماس گرفتند و از ما خواستند که به شرناخ برویم. من به آن­ها گفتم که نمی­‌توانم بروم چون حالم خوب نیست و در عوض پسرم می­‌رود. آن­ها در تماس تلفنی  به پسرم گفتند، «تو بیا و نمونه خون بده.» پسرم رفت و نمونه را داد. هر روز دعا می‌کردم که خون منطبق شود. اما بعد از حدود ۳ ماه تماس گرفتند و گفتند من باید بروم و نمونه DNA بدهم.»

شُرِت در ۶ اکتبر مجدداً به شرناخ سفر کرد، اما این بار پلیس به او گفت: «تو یکبار خون داده‌ای. ما نمی­توانیم بارها و بارها هزینه آزمایش‌های شما را پرداخت کنیم»

خانم نوریزاده اصرار داشت که نمونه بدهد و بالاخره از او نمونه خون گرفتند.

این مادر کُرد تاکید کرد: «این یک سفر ۱۱ ساعته بود. آیا آنها وجدان ندارند؟ من به اینجا آمده­‌ام تا با وجود همه این مشکلات جسد فرزندم را تحویل بگیرم.»

شُرِت یک مادر است و دوست دارد جسد پسرش را به ایران ببرد، اما اجازه ندارد. ظاهراً حکومت ایران اجازه نمی­‌دهد. وی مدعی است صدها نفر مثل پسرم جان باخته‌اند، اما اجازه عبور اجساد از مرز داده نشده است. حتی اگر نتوانم جنازه را با خود ببرم، می‌خواهم او را در وان، نزدیکترین شهر به خانه‌مان دفن کنم. حداقل می­دانم که او قبر دارد. من نمی‌­توانم هر روز بر سر مزارش بروم، اما می­توانم یک بار در ماهانه به وان بروم و کنار قبر او بنشینم».

گفتنی است هزاران نفر از اعضای ایرانی پ.ک.ک و پژاک (شاخه ایرانی این گروه مسلح) در جنگ با ترکیه کشته شده‌اند؛ اما هنوز جسد آنها تحویل خانواده نشده است. پ.ک.ک بسیاری از این افراد را در کوهستان رها کرده و برخی نیز در ترکیه بدون نام و نشان دفن شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب