حضور سران پژاک در پارلمان اروپا؛ مرگ حقوق بشر در قاره سبز

  • ۴ ماه قبل

حضور سران شبه‌نظامیان پژاک در پارلمان اروپا یعنی باید فاتحه سیاست‌ورزی را در اروپا خواند.

خبر اول) رسانه‌های گروه‌های مسلح کردی اعلام کردند: جایزه ۲۰۲۳ ساخاروف (جایزه حقوق بشر پارلمان اروپا) به ژینا امینی و جنبش «ژن- ژیان- آزادی» تعلق گرفت.

خبر دوم) سران گروه مسلح پژاک که بارها به اقدامات ضدحقوق بشری خود رسما اعتراف کرده‌اند و متهم به نقض حقوق بشر هستند و از سوی دیگر کودکان را به عنوان سرباز به خدمت گرفته‌اند در این مراسم شرکت کردند و چند ملاقات نیز داشتند.

 

بیشتر بخوانید: نامه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به نمایندگان پارلمان اروپا

چند تناقض ساده:

  1. حضور سران شبه‌نظامیان پژاک در پارلمان اروپا یعنی باید فاتحه سیاست‌ورزی را در اروپا خواند. وقتی عوامل نقض حقوق صدها کودک‌سرباز و ناپدیدشدگی اجباری بیش از ۷۰۰ کودک کُرد در پارلمان اروپا حضور پیدا می‌کنند، در حالی که اروپا و آمریکا پ.ک.ک و پژاک را در لیست سیاه گروه‌های تروریستی بین‌المللی قرار داده‌اند، باید به تمام ادعاهای حقوق بشری اروپا با دیده تردید نگریست.
  2. اعضای یک گروه مسلح به راحتی اجازه حضور در اروپا و پارلمان اتحادیه اروپایی را کسب می‌کنند، دیدارهای مختلفی را انجام می‌دهند، در فضای مجازی خبر این دیدار را منتشر می‌نمایند و هیچکس، زحمت یک سوال را به خود نمی‌دهد: «اگر پژاک در لیست گروه‌های تروریستی قرار دارد، چگونه نماینده آن در اروپا حاضر می‌شود؟» آیا در هنگام ورود به خاک اروپا، سوابق امنیتی افراد بررسی نمی‌شود؟ آیا افراد درگیر در اقدامات مسلحانه، اجازه اقامت در خاک اروپا دارند؟ چرا کسی در پارلمان اروپا، از سرنوشت کودکان عضو پژاک سوال نپرسید؟ چرا در مورد ده‌ها اقدام به اخاذی، ربایش، استفاده از کودکان و زنان به عنوان سرباز، نماینده پژاک را مورد سوال و سرزنش قرار نداد؟ آیا همه افراد حاضر در مراسم، از پژاک حمایت می‌کنند؟
  3. پژاک، یک گروه مسلح است. این گروه مسلح، بارها و بارها اقدامات مسلحانه در داخل ایران انجام داده که با هر معیار و ایدئولوژی، عملی تروریستی است. بسیاری از قربانیان آن، مردم عادی و غیرنظامیان هستند. بسیاری از کودکان کُرد ایرانی در ساختار پژاک، کشته شدند و در کوهستان دفن شدند. مخالفت با پژاک، ارتباطی با مسائل سیاسی ندارد و صرفا جنبه حقوقی دارد. پارلمان اروپا نیز جایزه حقوق بشری دارد. چگونه می‌توان در مراسم جایزه حقوق بشری، نماینده یک گروه ناقض حقوق بشر را دعوت کرد؟ تنها در یک صورت: «دروغ بودن ژست حقوق بشری و استفاده از آن برای اهداف سیاسی و نمایشی».
  4. تصاویر این دیدارها در فضای مجازی منتشر شده است و دیدبان حقوق بشر کردستان ایران نیز آنها را منتشر می‌کند. ما بارها مصاحبه‌های متعددی با خانواده‌های قربانیان اقدامات پژاک، انجام داده و منتشر کردیم. به نمایندگان پارلمان اروپا نامه ارسال شده است. اما پژاک، همچنان به اقدامات دوگانه خود ادامه می‌دهد. این امر نشان می‌دهد حقوق بشر در نظام بین‌الملل کنونی، صرفا بازیچه اقدامات سیاسی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب