نامه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به نمایندگان پارلمان اروپا

  • ۱۰ ماه قبل

نمایندگان پارلمان اروپا- بروکسل

بنا به اخبار منتشر شده در رسانه‌های مختلف، روز سه‌شنبه ۶ ژوئن ۲۰۲۳، مقر پارلمان اروپا میزبان گروه‌های مختلف سیاسی مخالف جمهوری اسلامی خواهد بود. این نشست با حضور تقریباً همه مخالفان جمهوری اسلامی و نمایندگان پارلمان اروپا برگزار خواهد شد. فارغ از ماهیت سیاسی این کنفرانس آنچه موجب تعجب فعالان حقوق بشر شده است حضور تعدادی از روسای گروه‌های مسلح است که توسط اینترپل تحت تعقیب هستند و حتی گروه‌های تحت هدایت آنها، از سوی اتحادیه اروپا و وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا یک گروه تروریستی قلمداد شده‌اند. همچنین فارغ از کارنامه اپوزیسیون جمهوری اسلامی در طول چند دهه گذشته و میزان موفقیت آنها، دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به‌عنوان یک نهاد حقوق بشری مستقل، بدون توجه به مواضع سیاسی اطراف حاضر در این نشست و اهداف آنها، توجه اعضای پارلمان اروپا را به موارد ذیل جلب می‌کند:

– یکی از گروه‌های حاضر در نشست مذکور، گروه پژاک است که برای رئیس آن (آقای سیامند معینی) از طرف اینترپل، اعلان قرمز صادر شده است. در واقع، رئیس اصلی این گروه به دلیل سابقه اقدامات ضد حقوق بشری، اکنون توسط پلیس بین‌الملل، تحت تعقیب قرار دارد.

– پژاک، به‌عنوان یک گروه مسلح و ستیزه‌جو وابسته به گروه مسلح پ.ک.ک است. پ.ک.ک و نهادهای وابسته به آن، در لیست تروریستی آمریکا، اتحادیه اروپا، ایران، ترکیه و ژاپن قرار دارند. اقدامات تروریستی، بمب‌گذاری، قتل‌عام افراد بی‌گناه و غیرنظامی، جنایت علیه بشریت، استفاده از کودکان به‌عنوان سرباز، ناپدیدسازی اجباری مخالفان، تولید و توزیع مواد مخدر و پول‌شویی (به‌ویژه در خاک اروپا) و هر نوع اقدام ناقض حقوق بشر، در کارنامه پ.ک.ک و گروه‌های منسوب به آن وجود دارد.

– دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، توجه اعضای پارلمان اروپا را به این نکته مهم جلب می‌کند که نهادهای مجری قانون در اروپا، بارها چندین شرکت و نهاد وابسته به پ.ک.ک را به دلیل پول‌شویی و تبلیغات برای این گروه تروریستی، تعطیل کرده‌اند. این امر، میزان تهدید اروپا توسط این گروه و نهادهای وابسته به آن را به‌وضوح روشن می‌کند.

– تاکید می‌شود که اقدامات پ.ک.ک که باعث ورود نام آن به لیست گروه‌های تروریستی شده است، متوقف به خود این گروه نمانده و به‌صورت متعدد توسط نهادهای وابسته به آن از جمله پژاک، انجام شده و می‌شود. حوزه فعالیت پژاک، مناطق کردنشین در کشور ایران است. این گروه به اذعان فعالان حقوق بشر و نهادهای حقوق بشری مختلف (با گرایش‌های سیاسی مختلف) و البته رسانه‌های وابسته به آن، از کودکان به‌عنوان سرباز در درگیری‌های مسلحانه استفاده می‌کند، کودکان را برای فعالیت در ساختار مسلحانه و تروریستی خود فریب داده و یا می‌رباید و بعد از کشته شدن در درگیری‌ها (عمدتا با ارتش ترکیه) جنازه اعضای خود را در مکان‌های نامعلومی دفن می‌کند. پژاک، همچنین متهم به نقض حقوق دختران، محروم کردن اعضا از خدمات بهداشتی و درمانی، اقدامات تروریستی علیه شهروندان غیرنظامی در مناطق کردنشین ایران، اخاذی از واحدهای تولیدی و صنعتی در مناطق مرزی ایران، توزیع مواد مخدر و قاچاق اسلحه و… است.

– مجموعه اقدامات تروریستی پژاک در مناطق غربی و شمال غربی ایران، باعث نفرت مردم کُرد از این گروه شده است. در واقع، پارلمان اروپا، میزبان گروهی خواهد بود که هیچ پشتوانه مردمی در میان کردهای ایران ندارد و آسیب‌های متعدد انسانی، روحی و مالی به کردهای ایرانی وارد کرده است. دیدبان هشدار می‌دهد این روابط با پژاک، به جایگاه اتحادیه اروپا نزد مردم ایران آسیب می‌زند.

– شایان ذکر است که این اقدامات تروریستی پژاک و سران، ارتباطی با دولت ایران ندارد. در واقع، قربانیان اصلی اقدامات پژاک، نه دولت ایران که مردم عادی و بی‌گناه کُرد هستند. البته این امر، نافی وظایف و مسئولیت‌های دولت ایران نیست. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران اعتقاد دارد کردهای ایران حقوق یکسانی با سایر شهروندان ایرانی دارد و حمایت و حفاظت از امنیت و جان آنها، وظیفه دولت ایران است. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، همچنان که منتقد اقدامات ضد انسانی و ضد حقوق‌بشری گروه‌های مسلحی مانند پژاک است، مخالف برخی رویکردهای تبعیض‌آمیز دولت ایران نیز می‌باشد. در واقع، دولت ایران نسبت به حفاظت از شهروندان کرد و استیفای حقوق آنها، وظیفه جدی دارد. اما باید به این نکته توجه کرد که اقدامات گروه‌هایی مانند پژاک و سایر گروه‌های شبه‌نظامی کُرد، نقض حقوق بشر و ناقض اصول اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی است. در واقع، حجم جنایت و خشونت از سوی این گروه‌های ستیزه‌جو و مسلح علیه مردم بی‌دفاع و غیرنظامی به حدی است که می‌توان از یک جنایت علیه بشریت سخن گفت.

– گفتنی است این توصیفات در مورد گروه مسلح پژاک، قابل تعمیم به سایر گروه‌های مسلح دیگری است که ادعای دفاع از حقوق کردها در ایران را دارند؛ اما در واقع، به مهمترین دشمن توسعه مناطق کردنشین تبدیل شده‌اند. حزب دموکرات کردستان ایران، گروه پاک و کومله، از جمله گروه‌هایی هستند که مانند پژاک، متهم به اقدامات تروریستی و نقض حقوق بشر هستند. تاکید می‌شود که این‌ گروه‌های ستیزه‌جو ظاهراً با دولت ایران مخالف هستند، ولی در واقع بیشتر قربانیان این نزاع، مردم غیرنظامی هستند. همچنین این گروه‌های مسلح، با سایر احزاب و گروه‌های سیاسی نیز رفتاری مشابه دارند و سایر مخالفان جمهوری اسلامی از جمله آقای رضا پهلوی را بارها به مرگ تهدید کرده‌اند. در واقع می‌توان گفت ترور، خشونت و قتل، ویژگی گروه‌هایی مانند پژاک است.

– قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص پیشگیری و مبارزه با تروریسم، کنوانسیون بین‌المللی علیه گروگان‌گیری (۱۹۹۷)، کنوانسیون بین‌المللی منع بمب‌گذاری تروریستی (۱۹۹۷) و همچنین کنوانسیون بین‌المللی منع تامین مالی تروریسم (۱۹۹۹) نیز الزاماتی دارند که نشان می‌دهند پذیرش فردی با ویژگی‌های سیامند معینی و گروه پژاک در پارلمان اروپا، اقدامی خلاف اصول اولیه حقوق بشر است. همچنین در کنوانسیون اروپایی مبارزه با تروریسم (۱۹۷۷) و اصلاحیه آن در سال ۲۰۰۳ و همچنین کنوانسیون شورای اروپا برای جلوگیری از تروریسم در سال ۲۰۰۵ و پروتکل الحاقی سال ۲۰۱۵، برای پیشگیری از اقدامات تروریستی، بر ضرورت مقابله با گروه‌های خشونت‌طلب و ستیزه‌جو تاکید شده است.

– مستندات اقدامات این گروه‌ها نزد دیدبان موجود است و در صورت تمایل، می‌توانیم آنها را در اختیار نمایندگان پارلمان اروپا قرار دهیم. این گزارش‌ها در سایت دیدبان قابل دسترسی است.

عالی‌جنابان!

جهان امروز به‌شدت سیاست‌زده و تحت تأثیر مناسبات قدرت قرار گرفته و اصول اخلاقی و انسان‌محور، در آن به حاشیه رانده شده است. طبعا نظام رئالیستی حاکم بر جهان، از اقتضائات این شرایط است. اما رعایت حداقل اصول حقوق بشری و انسانی خصوصا از سوی جهان مدرن درخواست نامتعارفی نیست. ما اعتقاد داریم اروپا نباید پرنسیب‌های حقوق بشری و جهان‌شمول را قربانی سیاست کند.

آقای سیامند معینی به دلیل دستور ترور و قتل بسیاری از شهروندان ایران، تحت تعقیب پلیس اینترپل است و حداقل انتظار ما به نمایندگی و وکالت ۱۵۴ خانواده کُرد آسیب‌دیده ایرانی این است که اجازه ندهید وی در کنفرانس مذکور شرکت کند.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران- تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب