جنایت جدید پژاک؛ رکوردزنی در ناپدیدسازی اجباری یک جوان کُرد

  • ۱ ماه قبل

یکی از جنایات روزمره و ثابت پژاک و البته سایر گروه‌های مسلح کُردی، ناپدیدسازی اجباری اعضا است.

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، جنایات گروه مسلح پژاک علیه جوانان و نوجوانان کُرد ایرانی همچنان ادامه دارد و هر روز ابعاد جدیدی از اقدامات ضدانسانی این گروه، فاش می‌شود. فریب نوجوانان و جوانان، ربایش و قاچاق آنها از مرزهای غربی ایران به سوی مناطقی در کردستان عراق، اخاذی، ترور، ایجاد ناامنی و… در کارنامه پژاک وجود دارد و دیدبان نیز بارها به طور مستند به آنها اشاره کرده است.

یکی از جنایات روزمره و ثابت پژاک و البته سایر گروه‌های مسلح کُردی، ناپدیدسازی اجباری اعضا است. اعضای این گروه‌ها بعد از مدتی عضویت در ساختار فرقه‌ای، متوجه ماهیت مسلحانه آنها می‌شوند و قصد دارند از آن خارج شوند. اما چون گروه، می‌داند خروج یک عضو، یعنی افشای ماهیت آن و ممکن است الگویی برای دیگران نیز باشد، فرد خواهان خروج از گروه را عملا بایکوت کرده، زندانی و حتی شکنجه می‌کنند و در نهایت نیز خبر مرگ عضو منتشر می‌شود. در این سناریوی کثیف و البته تکراری، هیچ کس دقیقا نمی‌داند که فرد خاطی، چرا و کجا و چگونه کشته (حذف) شده است؟ جسد وی دقیقا کجاست؟ پژاک و پ.ک.ک، در این روش حذف اعضای مخالف و معترض، استاد هستند و در میان گروه‌های مسلح، صاحب سَبک به شمار می‌روند! خبر مرگ عضو نیز با تاخیر منتشر می‌شود. یعنی خانواده فرد نمی‌داند آیا فرزندش زنده است کشته شده است؟

تاخیر در اطلاع‌رسانی نسبت به وضعیت اعضای پ.ک.ک به خصوص در رابطه با اینکه آیا زنده هستند یا خیر می‌تواند از مصادیق ناپدید شدگی اجباری باشد. موضوعی که از سال ۲۰۰۶ تا به حال به عنوان یک جرم بین‌المللی شناخته شده و مورد تاکید سازمان‌های بین‌المللی به خصوص شورای حقوق بشر سازمان ملل قرار گرفته است؛ به طوری که اهمیت این موضوع در اسناد مختلفی از جمله «کنوانسیون حمایت از همه اشخاص در برابر ناپدید شدن اجباری» منعکس شده و سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری، حتی تحت شرایطی آن را جنایت علیه بشریت به حساب آورده‌اند.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران بارها این روش جنایات پ.ک.ک و پژاک را اطلاع‌رسانی کرده است.

بیشتر بخوانید: تاخیر در اطلاع‌رسانی مرگ اعضا؛ جنایت علیه بشریت توسط پ.ک.ک و پژاک

 

پژاک در جدیدترین جنایت خود علیه جوانان کُرد ایرانی، خبر مرگ عضو خود را با تاخیر حدوداً ۶ ماه اعلام کرده است!

طبق اطلاعیه پ.ک.ک/ پژاک، در تاریخ ٢۶ شهریور ١۴٠٢ شمسی در نتیجه حملات هوایی ترکیه در منطقه پنجوین، یک عضو ایرانی این گروه به نام بارزان حسن‌زاده با نام سازمانی تولهلدان قندیل کشته شده است.

پژاک مدعی شده وی در سال ۱۹۹۴ (۱۳۷۳ شمسی) در مهاباد متولد شده و در سال ۲۰۲۳ کشته شده است. پژاک، همچنین در این مورد خاص، چون فرد کشته شده سن قانونی را سپری کرده و بیش از ۱۸ سال داشته است، تاریخ عضویت او را اعلام کرده و مدعی شده بارزان حسن‌زاده در ۱۶ آذر ١٣٩۵ عضو پژاک شده است!

بیشتر بخوانید: چرا پژاک فرقه است؟

البته پژاک اعلام نکرده است که:

  1. جسد این عضو گروه پ.ک.ک/ پژاک، اکنون در کجا دفن شده است؟
  2. چرا حدود ۶ ماه از مرگ بارزان حسن‌زاده گذشته و اکنون پژاک، خبر مرگ وی را منتشر می‌کند؟ آیا اطلاع ندارد یک عضو ایرانی گروه، کشته شده است؟ آیا این گروه، با این فجایع، مدعی نظم و دیسیپلین فکری- تشکیلاتی است؟
  3. چرا باید جوانان کُرد ایرانی، قربانی جنگ ۵ دهه‌ای پ.ک.ک با ترکیه شوند؟ جنگ پ.ک.ک با ترکیه، چه ارتباطی با کردستان ایران دارد؟
  4. اگر واقعا بارزان حسن‌زاده در اثر حملات ترکیه شده است، چرا ارتش ترکیه، چنین خبری را تایید نمی‌کند؟
  5. منطقه پنجوین عراق، چرا به محل حضور پ.ک.ک/ پژاک تبدیل شده است؟ مگر پ.ک.ک در حال جدال با ارتش ترکیه نیست؟ چرا جنگ پ.ک.ک باید از میان مردم ایران و عراق قربانی بگیرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب