جذب نوجوانان ایرانی در گروه مسلح پاک با همکاری قاچاقچیان انسان

  • ۲ ماه قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از منابع محلی در اقلیم کردستان عراق، یکی از روش‌های جذب نوجوانان در گروه‌های مسلح، آدم‌ربایی و یا پرداخت پول به قاچاقچیان انسان است.

بسیاری از نوجوانان کُرد ایرانی نیز که برای مهاجرت به اروپا پول کلانی را به گروه‌های غیرقانونی در حوزه مهاجرت پرداخت کرده‌اند، سرانجام خود را در پادگان‌های گروه‌های مسلح کُرد دیده‌اند. به عبارت دیگر، در حال حاضر یکی از منابع تامین نیروی انسانی برای اقدامات تروریستی، همکاری گروه‌های مسلح کُرد با قاچاقچیان انسان است تا بدین ترتیب مشکل نیروی انسانی این گروه‌ها حل شود.

گروه مسلح پاک که به دلیل اهمال و بعضا همکاری برخی عناصر در منطقه کردنشین شمال عراق، عملا آزادانه دست به اقدامات مسلحانه و ربایش و فریب جوانان کُرد ایرانی می‌زند یکی از مهمترین گروه‌هایی است که همچنان به به‌کارگیری کودکان به عنوان سرباز ادامه می‌دهد و بخش عمده نیروی انسانی خود را از طریق ربایش و فریب و آدم‌ربایی جذب کرده است.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، اخیرا از منابع محلی خود متوجه شد که یک نوجوان ایرانی به‌نام مهدی خاصی در حال حاضر به‌صورت اجباری عضو این گروه مسلح است. او متولد ۱۳۸۱ است و به‌دلیل اختلافات خانوادگی از خانه خارج شده و سرانجام اسیر گروه مسلح پاک شد. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران پیشتر اعلام کرده بود که یکی از دلایل عضویت جوانان و نوجوانان ایرانی در این گروه‌های مسلح، اختلافات خانوادگی و مسائل مالی است.

 

بیشتر بخوانید: داستان عضویت مهدی خاصی در گروه مسلح آزادی کردستان

 

 

 

اختلاف با پدر؛ فریب خوردن توسط قاچاقیان انسان

حسین خاصی، پدر مهدی در مصاحبه با خبرنگار دیدبان صراحتا اذعان کرد که فرزندش به‌دلیل مشکلات با خانواده منزل را ترک کرده است. مهدی قصد داشته به اروپا برود. در واقع گروه‌های مسلح به بهانه تحصیل و کار در اروپا، جوانان را فریب می‌دهند. مهدی تصمیم گرفت که با قاچاقیان انسان از مرز به طور غیرقانونی خارج و راهی اروپا شود تا با ورود به ترکیه بتواند در اروپا پناهندگی بگیرد. حسین خاصی، سپس اصل ماجرا را برای خبرنگار دیدبان تشریح کرده است: «البته آن کسانی که به عنوان قاچاقچی از او پول گرفته بودند و قرار بود او را به ترکیه ببرند، او را به عراق برده و در ازای پول به گروه مسلح پاک تحویل داده بودند. یعنی پسر من اصلاً این گروه را نمی‌شناخت و آن گروه قاچاقچی، پسرم را به آن گروه فروخته بودند».

 

ازدواج اجباری اژین امینی؛ سبب عضویت در پاک

به اذعان مادر اژین امینی اصلی‌ترین دلیل فرار دخترش از خانه، ازدواج اجباری وی در سن۱۴ سالگی بوده است. اژین، علاقه‌ای به همسر تحمیلی‌اش نداشت و نمی‌خواست با او زندگی کند، اما به دلیل اصرار خانواده حاضر به ازدواج شد، یا مجبور به ازدواج شد. در نهایت نیز از خانه و محل زندگی فرار کرد و به عراق رفت. اژین در آن زمان تنها ۱۴ سال سن داشت و یک کودک بود! یک کودک چطور می‌تواند در مقر گروه‌ مسلح به کار نظامی مشغول شود.

 

مورد خاص مهدی خاصی و اژین امینی، به خوبی چند نکته را عیان کرده است:

  1. لزوم مراقبت جدی از مرزهای کشور برای جلوگیری از فعالیت آزاد قاچاقچیان انسان: اگر مرزهای کشور با دقت مراقبت و رصد شوند، گروه‌های قاچاقچی انسان نمی‌توانند نوجوانان کُرد ایرانی را به راحتی فریب دهند و بربایند و تحویل گروه‌هایی مانند پاک دهند؛
  2. لزوم مطالبه از دولت محلی در اقلیم کردستان عراق: چگونه یک گروه مسلح در اقلیم کردستان فعال است، اعضای خود را می‌رباید و از طریق قاچاق جذب می‌کند، اما همچنان می‌تواند فعال باشد؟ به‌راستی دولت اقلیم در این زمینه، چه پاسخی دارد؟
  3. پدر مهدی اعلام کرده که وی در هنگام عضویت تقریبا ۱۷ سال سن داشت! یعنی ما شاهد پدیده کودک‌سرباز در گروه پاک هستیم که بارها به آن اشاره شده است.
  4. پدر مهدی اعلام کرده که حضوری به دفتر گروه پاک و مسئولین حکومت اقلیم کردستان مراجعه کرده است. اما نتیجه نگرفته است. یعنی مسئولان محلی در اقلیم و گروه پاک، عملا در حال همکاری هستند. آنها نوجوانان کُرد ایرانی را عملا گروگان گرفته‌اند و ربوده‌اند و به خانواده این افراد حتی اجازه ملاقات نمی‌دهند.
  5. متاسفانه در مناطق کردنشین ایران به دلیل اینکه بسیاری از مسائل جوانان و مردم این منطقه حل نشده و مردم این مناطق از خیلی منابع اقتصادی محروم هستند، این گروه‌های مسلح با استفاده از تبلیغات کاذب خود باعث می‌شوند که نوجوانان و جوانان کُرد فریب وعده‌های پوچ آنها را بخورند و در این راه گرفتار شوند. یعنی در مناطق کردنشین شاهد چرخه باطل فقر و عضویت در گروه‌های مسلح هستیم. وقتی منطقه به لحاظ اقتصادی توسعه‌نیافته است و تولید و اشتغال وضعیت مناسبی ندارد، جوانان باید برای کار به اروپا و اقلیم بروند و در نتیجه احتمال ربایش و فریب افزایش پیدا می‌کند.
  6. تهدید علیه خانواده‌های کودکان همچنان ادامه دارد. چندی پیش نیز خانواده مهدی با همکاری دیدبان به اقلیم کردستان رفتند. آنها فقط خواستار ملاقات و آزادی فرزندان خود بودند اما بعد از تجمع آنها مقابل دفتر سازمان ملل چند نفر از سربازان مسلح پاک به آنها هجوم آوردند و شروع به فیلمبرداری کردند و مدام آنها را تهدید می‌کردند. این روند، ناشی از هراس پاک از انتشار گسترده کودک‌ربایی توسط این گروه است.
  7. فرهنگ غلط در برخی مناطق کردنشین ایران کماکان یک عامل آسیب‌زا است. ازدواج اجباری دختران در سنین پایین و عدم توجه به حقوق مختلف زنان باعث می‌شود آنها فریب تبلیغات گروه‌های مسلح را بخورند و جذب این گروه‌ها شوند. اژین امینی، یک کودک‌همسر و یک کودک‌سرباز است. او در خانواده، آسیب دید و مجبور به ازدواج شد؛ اما بیشترین آسیب را در مقرهای پاک متحمل شده است. پاک، او را گروگان گرفته و عملا اجازه ملاقات و بازگشت به او نمی‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب