افراد سابقه داری چون «روح الله ارجمندی» پ ک ک را مامن و پناهگاه خود می دانند

  • ۲ سال قبل

آسیب های اجتماعی و مصادیق بسیار آن همواره مشکلاتی را برای خانواده ها و البته جامعه بوجود آورده و این مهم مرتفع نمی گردد تا علت ها و دلایل اصلی بروز این آسیب ها را شناسایی و از میان برداریم که این همت و عزم و اراده جدی مسئولین دولت ایران را می طلبد.

طبیعی است که «مناطق مرزی و کمتر توسعه یافته ایران» باتوجه به وجود مشکلات عدیده و عمیق اقتصادی و معیشتی حاکم بر زندگی افراد آن مناطق، بیش از دیگر شهرها و مناطق کشور نیازمند این توجه از سوی مئسولین دولت ایران هستند.

مناطق مرزی غرب کشور و شهرها و روستاهای کُردنشین ایران نیز از جمله این مناطقی هستند که حتما باید در ذره بین توجه و رصد مسئولین، اصحاب رسانه و فعالین فضای مجازی قرار بگیرد تا بلکه به شکلی اساسی مشکلات اقتصادی و اجتماعی آنها کاسته شود و البته «هزینه های جانبی» آن نیز برای کشور کاهش یابد.

بار سنگین مشکلات متعددی که متعاقب از دست دادن فرزندانشان متحمل این خانواده ها میشود بعضا به فروپاشی و نابودی کامل برخی از آن خانواده ها منجر می شود.

بارها در خصوص خانواده های کرد ایرانی که قربانی سیاست های غیر انسانی و ناقض حقوق بشری چون ناپدیدسازی اجباری و به کارگیری کودک سرباز در گروه های شبه نظامی چون پ ک ک/پژاک شده اند گفته ایم.

خواسته ها و مطالبات آنها را هم از زبان خودشان در قالب گفتگوهای متعدد و گزارشاتی مطرح کردیم.

روی سخن این خانواده های با مخاطبان خاص خود اعم از دولت ایران، نهادهای حقوق بشری داخلی و خارجی، رسانه ها و فعالین مجازی و در نهایت رهبران پ ک ک/پژاک است.

سرگردانی تنها یکی از آسیب هایی است که خانواده های قربانی سیاست ناپدیدسازی اجباری و به کارگیری کودک سرباز در گروه های شبه نظامی چون پژاک با آن مواجه هستند.

اما، گویا گوش شنوایی نیست و دیده ای برای تماشای غم و اندوه بسیار آنها، آماده نیست!

این افراد و خانواده های قربانی، به اختیار این سرنوشت را پیدا نکردند، آنها به خواست خودشان گرفتار این حجم از مشکلات عدیده اقتصادی، اجتماعی و … نشدند و هیچ کدامشان از اینکه فرزند یا فرزندانشان توسط شبه نظامیان کُرد دزدیده یا فریب داده شده خوشحال نیستند.

آنطور که «روح الله ارجمندی» در گفتگویی با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران مطرح کرده، «برادرم چندین سال قبل از عضویتش در پ. ک. ک به دلیل دعوا و نزاعی که اتفاق افتاده بود مرتکب قتل شده بود و چند سالی را در زندان گذراند اما در نهایت تبرئه شد. بعد از آن هم هر چقدر که توان داشتیم از او حمایت می‌کردیم.»

اینکه همواره شاهدیم افرادی که دارای اقداماتی خلاف موازین اخلاقی و قوانین انجام داده اند تمایل بیشتری به جذب شدن در پ ک ک/پژاک داشته و دارند نشان از ماهیت واقعی آنچیزی است که درون این گروه های شبه نظامی در جریان است.

برای افراد شرور و دارای سوپیشینه این گروه ها به مکانی امن و بهشتی تبدیل شده است که می توانند آزادانه به اقدامات خلاف دیگری دست زنند، بی آنکه پاسخگوی جامعه، خانواده و حتی قانون باشند.

داستان زندگی امثال «روح الله ارجمندی» نشان از این واقعیت دارد که نیروها و رهبران گروه های شبه نظامی کُردی نیز خود به این امر به خوبی واقفند که این افراد به نوعی توسط خانواده و جامعه به دلیل عملکردشان طرد شده اند.

بنابراین آنها با پهن کردن دام خود در پیش روی این قبیل افراد آنها را با خود هم داستان کرده و با بها دادن به آنها و البته پناه دادن به این افراد، نیروی انسانی خود را تامین می کنند.

اما آن سوی ماجرا خانواده این افراد است که هیچ اطلاعی از سرنوشت اعضای خانواده خود (هرچند خلافکار هم بوده باشند) ندارند!

رسانه های پ ک ک/پژاک نیز که بارها گفتیم بنا به دلایل متعدد از جمله نشر اخبار دروغ و بی پایه و اساس که تعمدا نیز این سیاست را پیش گرفته اند، به هیچ عنوان قابل استناد نبوده و صحت و اعتبار آنها به شدت زیر سوال است.

برادر «روح الله ارجمندی» در این خصوص گفته که: «مدتی بعد با خبر شدیم که در سوریه کشته شده است اما این خبر فقط از طریق اخبار بود و هیچ گونه تماسی با ما نگرفته اند و جزئیاتی از نحوه کشته شدنش در اختیارمان نگذاشتند»

در واقع این خانواده ها نمی دانند که اساسا خبر کشته شدن رسانه های آنها را باور داشته باشند یا منتظر تماسی از سوی آن گروه ها باشند تا شاید نشان و خبری از اعضای خانواده خود پیدا کنند؟!

رسانه های خبری متعدد «پ ک ک» از اعضای کشته شده خود همواره سال ها پس از مرگشان خبر میدهند! و البته که با توجه به مواردی که پیشتر شاهد آن بودیم اصلا نمیتوان به صحت اطلاعات مندرج در اخبار آن مبنی بر زمان و مکان کشته شدن اعضایشان اطمینان داشت.

به کرات دیده شده که آنها اسامی و تصاویر اعضایی را که کشته شده اعلام کرده اند، اشتباه بوده است.

همچنین مواردی را شاهد بودیم که رسانه هایشان افرادی را جزو کشته شده های خود اعلام کردند، اما بعدها تصاویر یا خبرهایی از آن فرد/افراد منتشر می شود که دال بر زنده بودن آنها دارد!

بنابراین، نسبت به ادعاها و اخبار منتشر شده از سوی رسانه های «پ ک ک» همواره باید شک و تردید داشت و البته رویکرد غیرانسانی آنها که توامان بازی با روح و روان خانواده های عضو نیز هست را محکوم و مذموم شمرد.

بار سنگین مشکلات متعددی که متعاقب از دست دادن فرزندانشان متحمل این خانواده ها میشود بعضا به فروپاشی و نابودی کامل برخی از آن خانواده ها منجر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب