تداوم استفاده از کودکان به‌عنوان سرباز در پ.ک.ک

  • ۴ ماه قبل

خبرگزاری فرات، ارگان رسمی گروه مسلح پ.ک.ک، اعلام کرده که اعضای جدیدی را به خدمت گرفته است.

پ.ک.ک در خبر خود اعلام کرده است: «۹ جوان دیگر با قرائت بیانیه‌ای، پیوستن خود به صفوف پ‌ک‌ک را اعلام کردند. این جوانان اعلام داشتند که زندگی آزاد در کوهستان‌ها؛ سبک زندگی عبدالله اوجالان است».

در مورد این خبر پ.ک.ک (البته به فرض صحت خبر و جدید بودن آن) چند نکته بسیار مهم وجود دارد:

  1. اینکه یک گروه مسلح، با افتخار خبر پیوستن ۹ کودک و نوجوان را اعلام کند، نشان از عمق فاجعه و ضعف ساختاری و نیروی انسانی پ.ک.ک. دارد. در واقع، این گروه مسلح در جنگ با ارتش ترکیه، اکنون به جایی رسیده است که باید از پیوستن ۹ نفر به جمع اعضای اندک خود ابراز شادمانی کند. اینکه این نفرات کم سن و سال، چگونه قرار است ضعف پ.ک.ک را جبران کنند، کاملا مبهم است. اگر پ.ک.ک مدعی محبوبیت و مشروعیت روش خود در میان کردها است، چرا فقط ۹ نفر آن هم با سنین پایین به عضویت این گروه درآمده‌اند؟ چرا افراد مشهور، تحصیل‌کرده و کارآمد به این گروه علاقه ندارند؟ چرا پ.ک.ک فقط سراغ کودکان و نوجوانان می‌رود؟ چند کودک کُرد دیگر باید قربانی یک جنگ بی‌حاصل و ایدئولوژی مضحک پ.ک.ک شوند؟ چرا فرزندان سران پ.ک.ک در میان افراد تازه جذب شده حضور ندارند؟

۲٫ چرا پ.ک.ک همچنان به وجود کودک‌سرباز در ساختار رسمی خود افتخار می‌کند؟ اگر این گروه، به حقوق بشر، آینده کردها در منطقه، جان کودکان کُرد، انتقادات بین‌المللی و مخالفت نهادهای حقوق بشری، اهمیت بدهد، همچنان به استفاده از کودکان به عنوان نیروی مسلح، افتخار می‌کند؟ در نتیجه می‌توان گفت که حقوق بشر، جان کودکان و غیرنظامیان برای این گروه اهمیت ندارد.

۳٫ زندگی آزاد در کوهستان‌ها، چه جذابیتی برای کودکان دارد؟ زندگی در غار، مدفون شدن در زیر حملات ترکیه و بهمن سنگین، چه ارزشی برای جامعه کُردی دارد؟ زندگی آزاد در کوهستان‌ها توسط نیروهای اندک این گروه، مشکلات جوامع کردی را حل می‌کند؟ آیا اشغال مناطق کردنشین سوریه توسط ترکیه، حضور گسترده ترکیه در اقلیم کردستان عراق، فقر و توسعه‌نیافتگی در کردستان ایران، تبعیضات گسترده در مناطق کردنشین ترکیه، مسائل مختلف جامعه کُردی که یک قرن قدمت دارند، با زندگی آزاد در کوهستان‌ها توسط چند کودک حل می‌شود؟ زندگی آزاد در کوهستان‌ها که این گروه مدعی آن است، در نیم قرن گذشته، به پ.ک.ک برای رسیدن به اهداف خود کمک کرده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب

مقالات

گزارش

مصاحبه

سراسر دنیا