وکلای اربیل: دادگاه‌های اقلیم کردستان تحت فشارهای سیاسی و امنیتی قرار دارند

  • ۳ ماه قبل

وکلای اربیل در اقلیم کردستان اعتقاد دارند که نهاد قضایی در منطقه مذکور تحت تأثیر فشارهای سیاسی و شخصی قرار گرفته است که بر عادلانه بودن تصمیمات قانونی تأثیر می­‌گذارد.

متخصصان حقوقی در اربیل نگران استقلال دادگاه­‌های اقلیم کردستان عراق هستند، که نشان می­‌دهد تصمیمات و احکام قضایی تحت تأثیر فشارهای خارجی از سوی نهادها و افراد سیاسی اعلام می‌­شود. این موضوع به عنوان یک مانع حیاتی در روند قضایی و رعایت موازین قانونی در منطقه کردنشین عراق تلقی می­‌شود. این امر در حالی صورت گرفته که اقلیم کردستان مدعی است با دموکراسی و حکومت قانون اداره می‌شود و خود را منطقه‌ای نمونه از نظر استقلال دستگاه قضایی و شفافیت توصیف می‌کند. گفتنی است منطقه اقلیم کردستان عراق، توسط دو خاندان بارزانی و طالبانی در اربیل و سلیمانیه اداره می‌شود و مشکلات مختلفی مانند فساد مالی و اداری، عدم پرداخت به موقع حقوق کارکنان، اختلافات نفتی و مالی با بغداد و… دارد.

در سال‌های اخیر، چندین شخصیت سیاسی، وکلا، روزنامه‌نگاران، روشنفکران و شهروندان بدون توجیه قانونی درست بازداشت، ربوده یا حبس شده‌­اند. موارد مربوط به زندانیان و خبرنگاران بهدینان (Behdinan) به‌ویژه نشان‌دهنده این روند است. نفوذ احزاب سیاسی، مقامات و قدرت­‌های حاکم بر رویه‌­های قضایی و احکام قضایی، اعتبار دادگاه‌­ها را در اقلیم کردستان از بین برده است. گوران دی‌بیگی، یک وکیل مستقر در اربیل، گفت: «دادگاه‌­های اقلیم کردستان به دلیل دخالت برخی جناح­‌ها و پرسنل قضایی قادر به تصمیم‌گیری مستقل نیستند. دادگاه­‌ها زیر نظر این گروه­‌ها هستند که از حل و فصل قانونی پرونده‌­ها جلوگیری می­‌کنند. نحوه رسیدگی به پرونده‌­های زندانیان بهدینان بر خلاف موازین قانونی، گواه بر تضعیف حاکمیت قانون است».

دی‌بیگی بر اهمیت اجرای وظایف قانونی مقامات قضایی و دادگاه­‌ها برای جلوگیری از این گونه مداخلات در امور قضایی تاکید کرد. علاوه بر این، رابین صباح، دیگر وکیل دادگستری، با انتقاد از مداخلات در احکام دادگاه‌­ها اظهار داشت: «دادگاه­‌های منطقه کردستان استقلال خود را نقض می‌­کنند که منجر می­‌شود احکام بی‌طرفانه صادر نشود؛ زیرا یک قدرت برتر دادگاه‌ها را هدایت می‌کند. در اقلیم کردستان، قدرت و ثروت احزاب و قدرتمندان، قانون را نقض می‌کند که منجر به نقض اساسنامه‌­های قانونی توسط پرسنل قضایی و دادگاه­‌ها می­‌شود».

صباح در پایان بر لزوم پایبندی ضابطان قضایی و دادگاه­‌ها به اصول حقوقی برای امکان اجرای بی‌طرفانه و عادلانه قانون تاکید کرد.

این انتقادات به دستگاه قضایی اقلیم در حالی است که مجموعه تحولات مدیریتی و سیاسی در اقلیم کردستان، نشان از فساد عمیق در لایه‌های مختلف این منطقه است. تلاش برای استقلال علیرغم مخالفت‌های بغداد و سایر بازیگران بین‌المللی، اصرار بر فروش نفت به طور مستقل و میزبانی از پایگاه‌های نظامی- امنیتی وابسته به بازیگران خارجی، عدم دخالت در مدیریت مرزها با کشورهای همسایه و آزاد گذاشتن گروه‌های مسلح برای ایجاد ناامنی، از جمله موارد فساد در اقلیم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب