ویژه| اعتراف جنجالی عضو گروه کومله به ربایش و فریب کودکان در این گروه تروریستی

  • ۲ سال قبل

امینه کاکاباوه – سیاستمدار سوئدی ایرانی با اصالت کُرد اخیرا در مصاحبه جنجالی خود با شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال بار دیگر بر تجربیات خود در گروه مسلح و تروریستی کومله در دوران کودکی تاکید و به وجود کودکان در ساختار نظامی این گروه مسلح اعتراف کرد. امینه در این مصاحبه اعتراف می‌کند که در سن ۱۳ سالگی به خدمت کومه‌له درآمده و در ۱۴ سالگی به او اسلحه داده‌اند. به عبارت دیگر، امینه کاکاباوه یک‌ کودک‌سرباز بوده است.

 

 

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران مایل است از خانم امینه کاکاباوه بخواهد که با استفاده از نفوذ خود به عنوان یک سیاستمدار در سوئد، با رفقای قدیمی خود به گفتگو بنشیند و از آنها بخواهد که اعضای زیر سن قانونی یعنی کودکان و نوجوانان را آزاد کنند و از آنها بعنوان کودک‌سرباز در ساختار خود استفاده نکنند و گروه کومله نیز تضمین دهد که روند فریب، ربایش و جذب کودکان زیر سن قانونی را متوقف خواهد کرد.

اما این عضو کودک گروه تروریستی، چگونه در اروپا به یک نماینده تبدیل شد؟

در سال ۱۹۹۱ در تاریکی مطلق شب، حدود ۵۰ نفر از شمال عراق که تحت کنترل کردهای این کشور قرار دارد، بدون سلاح و با لباس‌­های محلی به سمت مرز ترکیه حرکت کردند. آن­ها خودشان را قاچاقی به اتحادیه اروپا رساندند، سفر خطرناکی که هزاران کُرد قبل و بعد از آنها انجام داده‌اند.

کاکاباوه جوان که در آن زمان تنها ۱۹ سال داشت، به سختی می­‌توانست تصور کند که در حال سفر به اروپا و کسب یک حرفه سیاسی درخشان در سوئد است. در واقع او خوش‌شانس بود که توانست به عنوان کودک‌سرباز جان سالم به در ببرد و زنده بماند!

کاکاباوه عضو «انجمن انقلابی زحمتکشان کردستان ایران»، معروف به کومله بوده است. او در کودکی به شاخه مسلح این گروه پیوسته بود تا یک پیشمرگه یا یک مبارز چریک کُرد شود. تنها ۱۳ سال داشت که به این گروه پیوست و در ۱۴ سالگی اسلحه به او داده شد!

کاکاباوه متولد سقز، در غرب ایران، یکی از هشت فرزند یک خانواده بود که برای کمک به والدینش در امرار معاش، از سنین پایین شروع به کار کرد و اقلام دست‌ساز می­‌فروخت یا در مزارع خانواده­‌های ثروتمند کار می‌کرد. با پیوستن چند نفر از اطرافیانش به کومله، کاکاباوه جوان به سیاست علاقه‌مند شد و به این گروه پیوست!

 

بیشتر بخوانید:

ایران‌اینترنشنال و حمایت از تروریسم مسلحانه

 

کاکاباوه ۱۳ ساله با سرپیچی از والدین خود به گروه پیوست و پیشمرگه شد (منبع). کومله از پذیرفتن همه نیروها خوشحال بود و برایش مهم نبود که یک کودک ۱۳ ساله ممکن است در گروه مسلح، با چه مصائبی مواجه شود و حتی جان خود را از دست بدهد. متاسفانه این سیاست استفاده از کودکان، هنوز هم در گروه‌های مسلح کُرد ادامه دارد.

او ایران را به مقصد اردوگاه‌های کومله در کوه‌های عراق ترک کرد و در آنجا با ادامه جنگ ایران و عراق، آموزش‌های نظامی دید. در ۱۴ سالگی، اسلحه خود را تحویل گرفت.

 

8101a4be-21ed-460b-912b-56f9b3cf2b9e.jpg

کاکاباوه- ۱۹۸۰ اردوگاه‌های کومله (منبع)

 

در مارس ۱۹۸۸، در روزهای پایانی جنگ، رژیم صدام حسین از بمب­‌های شیمیایی علیه حلبچه، یک شهر کردنشین در نزدیکی مرز ایران، استفاده کرد. خیلی زود اردوگاه کومله در نزدیکی رانیا نیز مورد حمله شیمیایی قرار گرفت که جان ۳۷ نفر از اعضای گروه را گرفت. کاکاباوه که در آن زمان در نزدیک این منطقه نزدیک بود به کمک همرزمانش شتافت اما خودش بر اثر استنشاق گاز سمی مجروح شد.

 

کتابی که کاکاباوه در مورد زندگی خود در کومله نوشته است

 

وی در دومین حمله شیمیایی که به اعضای کومله در منطقه سیروان شد، ۷۲ نفر دیگر از اعضای گروه خود را از دست داد. کاکاباوه در طول شش سال حضورش در کومله با مرگ مواجه شد، زیرا در حملات هوایی و زمینی متعدد و همچنین درگیری بین گروه‌­های رقیب کرد حضور داشت.

کاکاباوه به عنوان یک سیاستمدار و صاحب‌نظر در سوئد، با موضوعاتی مانند جنایات ناموسی، حقوق زنان و سکولاریسم درگیر است. البته در این سال‌ها به مساله مهم کودک‌سرباز در گروه‌های مسلح کُردی و جنایات کومله نپرداخته است! کاکاباوه در زمینه حقوق بشر نیز فعال است؛ اما تاکنون به نقض حقوق بشر و حقوق زنان در گروه‌های مسلح کُرد از جمله کومله اشاره نکرده و دیدبان حقوق بشر کردستان ایران اعتقاد دارد که وی در این زمینه نیز فعال باشد.

گفتنی است پیشتر حزب چپ سوئد «امینه کاکاباوه» را به دلیل رویکردهای اسلام‌ستیزانه او، اخراج کرده بود. کاکاباوه به دلیل انتشار مکرر مطالب اسلام‌ستیزانه، مدت‌ها مورد انتقاد رهبری حزب چپ سوئد قرار داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب