یادداشت وارده/ایران‌اینترنشنال و حمایت از تروریسم مسلحانه

  • ۴ سال قبل

شبکه فارسی‌زبان ایران‌اینترنشنال واقع در لندن به صورت 24 ساعته با محوریت اخبار و تحلیل به مسائل مربوط به ایران، افغانستان و تاجیکستان یعنی سه کشور فارسی زبان می‌پردازد. با نگاهی به محتوای برنامه‌ها، انتخاب مهمانان، نوع سوالات مجریان و… هر مخاطبی بدون نیاز به تخصص و سواد رسانه‌ای و سیاسی نیز می‌تواند بلافاصله به این نتیجه برسد که هدف این شبکه تشویش اذهان مخاطب است نه اطلاع‌رسانی بی‌طرفانه و غیرمغرضانه، آن طور که وظیفه یک رسانه واقعی است.

کودک سربازان ی.پ.گ./ی.پ.ژ.

اما اگر بخواهیم به صورت مستند به حمایت این شبکه از ترویج خشونت اشاره کنیم، کافیست به تصاویر انتخابی در تیتراژ برنامه‌های آن نگاه کنیم. یکی از موارد ثابت تیتراژهای آن، دو تصویر ویدئویی از اعضای زن یگان‌های مدافع زن (ی.پ.ژ) شاخه زنان یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ.) شاخه‌های مسلح حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) است. در یکی از تصاویر ویدئویی، یک عضو مسلح را حین شلیک گلوله به سمت هدفی نشان می‌دهد که در مناطق کردنشین شمال سوریه است و تصویر دیگر تعدادی از دختران عضو این یگان را نشان می‌دهد که به صورت ستونی و پشت سر هم با خوشحالی آواز می‌خوانند در حالی که همگی مسلح‌اند.

با توجه به این که تصاویر انتخابی برای تیتراژ هر برنامه پس از بررسی کارشناسانه و مطابق با سیاست هر شبکه انتخاب می‌شود، لذا نمی‌توان گفت این تصاویر به صورت اشتباهی یا اتفاقی گنجانده شده‌اند. این در حالی است که ی.پ.ژ. شاخه‌ای از پ.ک.ک است و پ.ک.ک نیز در لیست تروریستی کشورهای اروپایی از جمله انگلستان قرار دارد. از طرفی نیز این شبکه برای جامعه فارسی‌زبان برنامه پخش می‌کند در حالی که نه سوریه فارسی‌زبان است و نه مناطق کردنشین آن، فارسی می‌دانند. به نظر می‌رسد این امر در راستای حمایت کشورهای غربی از جمله آمریکا و عربستان سعودی از این گروه با هدف استفاده ابزاری انجام شده است و نمی‌توان نقش سامان رسولپور، برادر فواد بریتان (نام سازمانی) رئیس کودار، سازمان چتری پژاک، شاخه ایرانی پ.ک.ک، را در این اقدام نادیده گرفت. سامان رسولپور از کارشناسان و کارکنان این شبکه است و اگر به کارشناسان دعوتی مرتبط با موضوعات حوزه کردی در برنامه‌ها دقت کنیم، به نظر می‌رسد وی آنان را انتخاب می‌کند و این افراد در پوشش کارشناس، درواقع هواداران این گروه مسلح هستند که در لیست تروریستی اروپا قرار دارد. با این توصیف لازم است مسئولان انگلستان در راستای اجرای قوانین انگلستان، مانع ترویج و تبلیغ خشونت گروهی از یک شبکه مستقر در انگلستان شوند که در لیست تروریستی کشورشان قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب