افزایش نگران‌کننده خشونت خانگی و کودک‌آزاری در ترکیه در سال ۲۰۲۳

  • ۳ ماه قبل

از نظر جغرافیایی، شهرهای بزرگ ترکیه مانند استانبول، ازمیر و آنکارا بیشترین موارد خشونت مبتنی بر جنسیت را گزارش کردند.

گزارش سال ۲۰۲۳ مرکز تحقیقات میدانی سیاسی-اجتماعی مستقل ترکیه افزایش قابل توجهی را در خشونت خانگی و کودک‌آزاری در ترکیه نشان می­‌دهد که در آن ۳۸۵ زن به قتل رسیده‌اند و بسیاری از موارد سوء استفاده در شهرهای بزرگ گزارش شده است که بر نیاز به مداخله فوری را تاکید دارد. بر اساس تجزیه و تحلیل جامع یک مرکز تحقیقاتی مستقل، در سال ۲۰۲۳ در ترکیه، افزایش خشونت خانگی و مواردی از کودک­آزاری گزارش شده است.

گزارش «تحلیل موارد خشونت خانگی گزارش شده در رسانه‌­ها بین ۱ ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳» توسط مرکز تحقیقات میدانی سیاسی-اجتماعی مستقل ترکیه، تحلیل مفصلی از خشونت مبتنی بر جنسیت و کودک‌آزاری در ترکیه برای سال ۲۰۲۳ ارائه می­‌‍دهد.

این تحلیل که در طول سال ۲۰۲۳ انجام شده، نشان داد که ۳۸۵ زن به قتل رسیده و ۳۱۰ زن در شرایط مشکوک جان خود را از دست داده‌­اند. همچنین این گزارش ۶۸۸ مورد از خشونت یا جراحت زنان، ۱۰۹ مورد تهدید، ۴۶ جراحت شدید، ۵۷ مورد آزار و اذیت، ۲۶ مورد تجاوز جنسی و تعداد بسیار نگران‌کننده ۱۲۸ آزار جنسی علیه کودکان را مستند کرده است.

توزیع سنی قربانیان، طیف وسیعی را در گروه‌های سنی بزرگسالان نشان می‌دهد و سن بسیاری از قربانیان گزارش نشده است. مجرمان از قشرهای متفاوت و تعداد قابل توجهی از آن­ها همسران، همسران سابق یا دوستان بودند.

از نظر جغرافیایی، شهرهای بزرگ ترکیه مانند استانبول، ازمیر و آنکارا بیشترین موارد خشونت مبتنی بر جنسیت را گزارش کردند. در زمینه­‌ی کودک آزاری، استانبول بار دیگر در کنار شانلی اورفا و آنتالیا برجسته شد. این گزارش با تشریح اشکال مختلف خشونتی که با آن مواجه است، دیدگاه واضحی از شدت و پیچیدگی موضوع ارائه می‌دهد.

به­‌علاوه، این گزارش تجزیه و تحلیل عمیق روابط، بررسی ارتباط بین قربانیان و مجرمان را هم شامل می­‌شود که پویایی خشونت خانگی در ترکیه و شیوع خشونت را در روابط صمیمانه و زمینه اجتماعی گسترده‌تر نشان می‌دهد.

یافته‌های این تحلیل بر نیاز حیاتی به مداخلات هدفمند و پاسخ‌های سیاستی قوی برای رسیدگی به بحران فزاینده خشونت مبتنی بر جنسیت و کودک‌آزاری در ترکیه تأکید می‌کند. داده‌ها و بینش جامع گزارش در مورد ماهیت و دامنه این مسائل در سال ۲۰۲۳ یک فراخوان علنی برای اقدام فوری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب