وضعیت شاخص محرومیت مناطق کردنشین ایران در سال ۱۳۹۹

  • ۳ سال قبل

معاونت بررسى‌هاى اقتصادى اتاق بازرگانى، صنایع، معادن و کشاورزى تهران، بر اساس داده‏‌های پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، وضعیت شاخص محرومیت در کشور را بررسی و منتشر کرده است. بر اساس این گزارش استان‏ سیستان و بلوچستان بالاترین نرخ محرومیت و استان یزد پایین‏‌ترین نرخ محرومیت را در سال ۱۳۹۹ داشته‌اند.

ارزیابی وضعیت محرومیت در قالب شاخص ترکیبی نیز نشان می‌دهد که وضعیت شاخص مزبور برای استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی و لرستان از سایر استان‌های کشور ضعیف‌تر بوده و در مقابل استان‌های تهران، یزد و البرز از وضعیت نسبی بهتری برخوردار هستند.

در این گزارش، وضعیت مناطق کردنشین ایران مانند سایر مناطق مرزی ایران مناسب نیست. کردستان، کرمانشاه و ارومیه به دلیل دور بودن از مرکز و قرار گرفتن در پیرامون/ مرز، وضعیت رفاهی مناسبی ندارند و یکی از نمودهای این وضعیت، کولبری است. دیدبان حقوق بشر بارها بر لزوم تمرکز دولت ایران بر مناطق محروم و مرزی تاکید کرده بود.

بیشتر بخوانید:

رتبه پایین کردستان ایران در تولید ناخالص سرانه استان‌ها

 

 

دیدبان بارها تاکید کرده است که همه شهروندان ایرانی باید به نسبت مساوی از حقوق برابر برخوردار باشند. اما متاسفانه مناطق کردنشین ایران به دلیل دوری از مرکز و قرار گرفتن در پیرامون، عملاً به شهروندان درجه دو تبدیل شده‌اند. مسائل و مشکلات آنها، بحران‌های محیط‌زیستی و اقتصادی، برخی ناهنجاری‌های اجتماعی و در نهایت ناامنی‌هایی که منجر به عدم ثبات اقتصادی شده است، حتی در رسانه‌های مرکزنشین نیز، چندان بازتابی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب