بیانیه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران: حضور کردهای ایرانی در فاجعه مرزی بلاروس و لهستان

  • ۲ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران از نزدیک بحران انسانی در حال وقوع در مرز بین بلاروس و لهستان را زیر نظر دارد.

طی هفته‌های گذشته، هزاران کرد عراقی تلاش کرده‌اند از طریق بلاروس به اتحادیه اروپا سفر کنند. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران تأیید کرده است که در میان هزاران مهاجری که در جنگل محاصره شده‌اند تعدادی از اتباع ایرانی نیز حضور دارند.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران تأیید کرد که طی هفته­‌های گذشته- و حتی امروز- هزاران کرد عراقی و تعداد کمتری از اتباع سوری و ایرانی – از طریق استانبول، دمشق، دبی و باکو به مینسک پرواز کرده‌اند.

مهاجران هزاران دلار به آژانس‌­های مسافرتی مخفی پرداخت کرده‌اند تا بلیط و ترانسفر بین مناطق محل سکونت خود، مراکز انتقال باکو، استانبول و دبی به مینسک پایتخت بلاروس را ترتیب دهند.

به مهاجران وعده داده شده است که یک راه کاملاً قانونی و امن برای ورود به اتحادیه اروپا بدون نیاز به ویزای شینگن در انتظار آنها است. ساکنان منطقه هم که اغلب بی‌سواد و فقیر هستند این را فرصتی برای سفر به منطقه‌ای با فرصت­‌های اقتصادی بهتر می­‌دانند.

تنها شب گذشته ۱۵ مهاجر بر اثر سرما و گرسنگی در مرز بلاروس و لهستان جان باختند. گزارش‌ها حاکی از درگیری بین مهاجران و نیروهای پلیس است که منجر به ضرب و شتم، تیراندازی و سگ‌گزیدگی شده است.

آمار هنوز مشخص نیست که آیا کردهای ایرانی نیز در میان کشته‌شدگان هستند یا خیر.

 

بیشتر بخوانید:

وضعیت وخیم پناهجویان کُرد در جنگل‌های اروپا

 

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به مردم کرد ایران تاکید می‌کند:

  1. وعده­‌هایی که برای ورود به اتحادیه اروپا از راه قانونی و ایمن داده می­‌شود نادرست است.

این وعده‌مربوط به ترفند قاچاقچیان غیرقانونی مهاجرت است، ایمنی و ورودشان تضمین شده نیست، سازمان­‌های غیردولتی اجازه ندارند غذا، آب و مواد غذایی را برای مهاجران فراهم کنند.

  1. مهاجرت به کشورهای خارجی باید از طریق مراحل قانونی مانند درخواست ویزا صورت گیرد. مهاجرت غیر قانونی خطرناک است.
  2. اتباع ایرانی که در حال حاضر، چه در مرز و چه در پایتخت مینسک در بلاروس گیر افتاده‌اند، باید فوراً برای کمک با سفارت ایران در مینکس یا وزارت امور خارجه ایران تماس بگیرند. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران اتباع ایرانی را از تلاش بیشتر برای نزدیک شدن به مرز لهستان منصرف می‌کند، زیرا مهاجران قادر به عبور از آنجا نبوده‌ و در موقعیت خطرناکی زندگی می‌کنند که در آن محیط آب و بهداشت و محیط ایمن آنها، تضمین نمی‌شود.

همچنین دیدبان حقوق بشر کردستان ایران از وزارت امور خارجه ایران و سفارت ایران در مینکس، بلاروس خواست تا وضعیت را از نزدیک زیر نظر داشته باشند، اتباع ایرانی را از سفر به مرز بلاروس و لهستان که در آستانه وقوع یک فاجعه انسانی است، منع کنند و به اتباع ایرانی که در کشور حضور دارند کمک کنند تا سالم به خانه برگردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب