دیدبان حقوق بشر کردستان ایران خطاب به حزب دموکرات کردستان: ربایش نوجوانان کُرد را متوقف کنید

  • ۳ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران روز شنبه مورخ 25 بهمن 1389 گزارش داد که در ادامه فعالیت‌ خود برای پیگیری سرنوشت کودکان و نوجوانان ایرانی به پرونده جدیدی از ربایش و فریب و اننقال کودکان کُرد ایرانی به خارج از کشور توسط گروه‌های مسلح کُرد، برخورده است. این پرونده که به زودی همه ابعاد آن توسط دیدبان حقوق بشر کردستان ایران منتشر خواهد شد، چندین قربانی زیر سن قانونی دارد که توسط حزب دموکرات کردستان ایران فریب خورده و به مقرهای این گروه تروریستی منتقل شده‌اند. دیدبان پیشتر نیز گزارش داده بود که در روند ربایش نوجوانان و کودکان کُرد از نقاط مرزی و استفاده از آنها به عنوان سرباز، علاوه بر گروه تروریستی پژاک، رد پای حزب دموکرات کردستان و حزب دموکرات کردستان ایران نیز به چشم می‌خورد. در واقع، گروه‌های مسلح و تروریستی که به نام مردم کُرد فعالیت می‌کنند، به گواه تاریخ و آمار مستند (که صرفا بخشی از آن در دیدبان حقوق بشر کردستان ایران منتشر شده است)، بیشترین ضربه را به مردم کُرد زده‌اند. جنگ‌ها، ترورها، اخاذی‌ها و استفاده از کودکان به عنوان سرباز، توسط همین گروه‌های مدعی حقوق کردها رخ داده است. گروه تروریستی پژاک، به عنوان شاخه ایرانی پ.ک.ک و گروه‌های مسلح و مافیایی دیگر مانند حزب دموکرات کردستان و حزب دموکرات کردستان ایران نیز فارغ از اختلافات سیاسی، نظامی و … در ربایش نوجوانان ایرانی و قتل آنها، اشتراک نظر دارند.

بیشتر بخوانید: ویژه: همکاری مسئولان امنیتی اقلیم با حزب دموکرات کردستان ایران در ربایش جوانان کُرد ایرانی/ لزوم پیگیری جدی وزارت امور خارجه

 

رباش آرمین مامال‌نژاد

در همین زمینه، خانواده آرمین مامال‌نژاد (فرزند لقمان)، هفته گذشته با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران تماس گرفت و گزارش ربایش فرزند خود توسط شبه‌نظامیان حزب دموکرات کردستان را در اختیار دیدبان قرار داد. مادر آرمین به خبرنگار دیدبان گفت که فرزندش 17 سال داشته است. در تماس تلفنیِ مادر آرمین، فرضیه قبلی دیدبان تایید شد که این گروه‌های مسلح همیشه انتخاب خود را از خانواده‌های فقیر و از لحاظ مالی ضعیف، انجام می‌دهند. مادر ارمین به ما گفت که پسرش کلاس هشتم بوده است و پس از فوت پدر بر اثر سرطان، آرمین با زحمات مادرش بزرگ شده است. این مادرِ رنج‌کشیده و تنها به شدت از نیروهای حزب دموکرات گله‌مند بود که با جان نوجوانان بازی می‌کنند و در نهایت، حتی جنازه فرزندان را به خانواده تحویل نمی‌دهد.

گفتنی است همیشه گروه‌های تروریستی سعی کرده‌اند نیروهایی از جامعه کردستان انتخاب ‌کنند، که نقاط ضعفِ مختلفی داشته باشند (مالی، خانوادگی و…). آنها این کودکان را می‌ربایند و با دادن وعده‌های دورغین وارد کمپ‌های مخوف و غیربهداشتی و خطرناک خود می‌کنند و سپس در معرض مغزشویی قرار می‌دهند. آنها از کودکان به عنوان سرباز استفاده می‌کنند؛ در حالی که محیط کمپ‌های کوهستانی آنها از لحاظ اخلاقی نیز سالم نیست. در نهایت، یک نوجوان کُرد آموزش می‌بیند که یک انسان و یک کُرد را به قتل برساند. این روند ربایش، آموزش، مغرشویی و پرورش تروریست، در میان همه گروه‌های مسلح یکسان است. در کردستان ایران، پژاک و پ.ک.ک و حزب دموکرات کردستان، در این زمینه بسیار کارنامه سیاهی دارند. آنها محیط خانواده را نابود کرده، مانع از توسعه کردستان شده و زمینه امنیتی شدن فضا و فرار سرمایه و سرمایه‌گذار و نیروی کار را فراهم آورده‌اند.

فرار آرمین به ایران

مادر آرمین به ما گفت که بعد از فوت پدر آرمین، از چهار ماهگی، این کودک را به تنهایی و با زحمت بسیار بزرگ کرده است و سعی کرده این نوجوان، نبود پدر را احساس نکند. مادر آرمین افزود: «آرمین، مدت‌ها بود ه از من می‌خواست برایش اتومبیل تهیه کنم. در حالی که از وضعیت مالی من با خبر بود؛ اما مدام خواسته خود را تکرار می‌کرد. بعد از حدود یک هفته قهر کرد و در همین زمان بود که نیروهای حزب دموکرات در مرز اشنویه، او را فریب دادند. در واقع آنها از بی‌پولی من سواستفاده کردند. من تا چند روز نگران بودم. از پسرم خبری نداشتم و نمی‌دانستم باید به کجا مراجعه کنم. پس از چند روز بی‌خبری، آرمین موفق شده بود از مقرهای گروه در مرز عراق، به منزل تلفن بزند. او سخت پشیمان بود و گریه می‌کرد. من، هم مادرش و هم پدرش بودم. نمی‌توانستم فرزندم را رها کنم. با همه مشکلات مالی، پول قرض کردم و به کردستان عراق رفتم. اما نیروهای گروه مسلح حزب دموکرات ابتدا ربایش وی را انکار کردند. بعد از اشک و زاری و تهدید من، بالاخره آرمین را آوردند و او را ملاقات کردم و با پرداخت پول و تهدید، وی را فراری دادم و به ایران منتقل کردم».

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران اعتقاد دارد مواردی مانند آرمین، نشان می‌دهد که پژاک و حزب دموکرات کردستان ایران و شاخه‌های اقماری آن، فرزند یک خانواده ثروتمند را هدف قرار نمی‌دهند. آنها در این مورد سراغ ثروت آن خانواده و اخاذی می‌روند. اما در مورد خانواده‌های فقیر، به سراغ تامین نیروی انسانی از نوجوان خانواده هدف می‌روند. در حای که سران این گروه و خانواده آنها در اروپا زندگی می‌کنند!

بیشتر بخوانید: گزارش تکان‌دهنده دیدبان حقوق بشر کردستان ایران از ربایش نوجوانان ایرانی توسط «شبه‌نظامیان دموکرات کردستان»/ بخش دوم

مادر آرمین به دیدبان گفت: «آرمین اکنون پیش من و در خانه است. نمی‌خواهم کار کند. او را تشویق می‌کنم تا گواهینامه بگیرد تا بتوانم آرزویش را برآورده کنم و برایش ماشین بخرم. من به خاطر ارمین به ادامه زندگی دیگری با مردی دیگر پشت و او را با هزاران زحمت بزرگ کردم. اجازه نمی‌دهم کسی او را از من بگیرد».

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران بارها تاکید کرده است که نزاع چند دهه‌ای دولت مرکزی ایران با گروه‌های مسلح کُرد، نباید به سرنوشت کودکان و نوجوانان آسیب بزند. دیدبان بارها خواستار توقف روند ربایش و سربازگیری از کودکان کُرد توسط گروه‌های مسلح کُردی شده است و بار دیگر درخواست خود را تکرار می‌کند:

«پژاک و پ.ک.ک و حزب دموکرات و….! کودکان و نوجوانان کُرد، سرباز و نیروی شما نیستند…».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب