روایتی از ربایش نوجوان کُرد ایرانی توسط شبه‌نظامیان حزب دموکرات کردستان ایران

  • ۳ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در ادامه فعالیت‌ خود برای پیگیری سرنوشت کودکان و نوجوانان ایرانی به پرونده جدیدی از ربایش و فریب و اننقال کودکان کُرد ایرانی به خارج از کشور توسط گروه‌های مسلح کُرد، برخورده است. این پرونده که به زودی همه ابعاد آن توسط دیدبان حقوق بشر کردستان ایران منتشر خواهد شد، چندین قربانی زیر سن قانونی دارد که توسط حزب دموکرات کردستان ایران فریب خورده و به مقرهای این گروه تروریستی منتقل شده‌اند. اولین نوجوان که اطلاعات آن در اختیار خبرنگار دیدبان قرار گرفته است، بهنام بخشی فرزند قادر از اهالی اشنویه است.

خانواده بهنام به خبرنگار دیدبان گفتند که بیش از یک سال از سرنوشت وی خبر نداشتند؛ این نوجوان 17 ساله در حالی توسط حزب دموکرات کردستان ربوده و به خارج از کشور منتقل شده بود که پیش از این اتفاق تلخ،  بدون هیچ مشکلی به زندگی عادی و عاری از خشم و خشونت مشغول بود و در یک کارگاه خیاطی کار می‌کرد.

گفتنی است که اشنویه شهری مرزی با کردستان عراق است که سال‌هاست مردم این مناطق از حضور گروه‌های مسلح رنج می‌برند و نوجوانان زیادی قربانی این حضور پرآسیب شده‌اند. در واقع نوجوانان در این مناطق همیشه در خطر فریب و ربایش هستند؛ زیرا نزدیکی مرز این منطقه با کردستان عراق و وارد شدن عناصر این گروه‌ها به مناطق مرزی در ایران سبب شده کودکان در معرض خطر قرار بگیرند.

پدر بهنام به خبرنگار دیدبان گفت که بهنام و ده‌ها کودک دیگر قربانی این اقدامات شده‌ بودند و مدت طولانی به دور از خانواده و در بدترین شرایط ممکن در این گروه‌ها زندانی شده‌ بودند و امکانات بهداشتی و درمانی و غذایی نداشتند. پدر وی تاکید کرد که به‌خاطر مشکلات اقتصادی خانواده، بهنام مجبور به ترک تحصیل و کار در بازار شده بود. او کمک خرج و نان‌آور خود و خانواده بود و کار می‌کرد. او یک خواهر کوچکتر دارد و سعی می‌کرد که امکانات تحصیل خواهرش را مهیا کند. اما بعد از ربایش توسط این گروه تروریستی، این آرزوها تدبیل به سراب شد؛ اما خوشبختانه وی به کشور بازگشت و اکنون بسیار خوشحال هستم.

پدر بهنام به دیدبان گفت: «من کارگر هستم و تمام ثمره زندگی من این دو کودک هستند. اکنون که بهنام بازگشته است، بسیار خوشحال هستم. این گروه تروریستی، چند صد نوجوان ایرانی را ربوده و از سرنوشت بسیاری از آنها خبری نداریم. ما فرزندان خود را با هزاران زحمت بزرگ کرده و برای آینده آنها امید و آرزو داریم و می‌خواهیم که فرزندانمان در کنار ما باشند. اما ناگهان یک گروه مسلح، امید زندگی یک خانواده را نابود می‌کند. در طی یک سال غیبت اجباری بهنام، ما چند بار سراغ مقرهای این گروه رفتیم؛ اما خبری نشد. دیگر از دیدن بهنام ناامید شده بودیم».

وی افزود: «ما در این مناطق مرزی قربانی این گروه‌ها شده‌ایم؛ زیرا منطقه ما دارای پتانسیل توریستی و تفریحی بزرگی است. اما به دلیل حضور مخرب این گروه‌ها در منطقه، دولت این مناطق را مناطق جنگی توصیف می‌کند. اکنون هرگونه سرمایه‌گذاری دولتی و شخصی برای بهبود سطح زندگی مردم توسط این گروه‌ها هدف قرار می‌گیرد و ما به ناچار به شهر مهاجرت می‌کنیم و در شهر هم حاشیه‌نشین هستیم. بهنام ترک تحصیل کرده بود و به خیاطی مشغول و مایل بود که در آینده مستقل شود. اما نمی‌دانم به یکباره چطور و کجا او را فریب داده و به کردستان عراق منتقل کرده بودند. من به دنبال بی اطلاعی از وضعیت او به کردستان عراق رفتم. اما طبق معمول آنها منکر شدند. با اصرار فراوان با او ملاقات کردم و در نهایت موفق شدم وی را راضی کنم تا به کشور بازگردد. او اکنون خیاط است و قصد دارد مستقل باشد و کار کند. اما هنوز عوارض تلخ حضور در مقرهای گروه‌های مسلح را با خود به همراه دارد».

بیشتر بخوانید: گزارش تکان‌دهنده دیدبان حقوق بشر کردستان ایران از ربایش نوجوانان ایرانی توسط «شبه‌نظامیان دموکرات کردستان»/ بخش دوم

پدر بهنام در مورد وضعیت مادر بهنام در زمان غیبت و حضور فرزندش در ایران نیز افزود که مادرش چون بهنام تک پسر ما است، شب وروز را به ما حرام کرده بود و اصلا شرایط روحی مناسبی نداشت. واقعا به مدت یک سال تمام زندگی برای من وخانواده تلخ شده بود. اما خدا یک بار دیگر چراغ زندگی را برایمان روشن کرد و هم خانواده و هم بهنام اکنون قدر همدیگر را بیشتر می‌دانیم.

گفتنی است این پرونده، همانند پرونده ربایش کودکان کُرد ایرانی توسط پژاک چندین قربانی دارد که دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به زودی همه ابعاد و قربانیان آن را منتشر و سرنوشت این کودکان را پیگیری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: ربایش لیلا احمدیان توسط شبه‌نظامیان حزب دموکرات کردستان ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب