ویژه: همکاری مسئولان امنیتی اقلیم با حزب دموکرات کردستان ایران در ربایش جوانان کُرد ایرانی/ لزوم پیگیری جدی وزارت امور خارجه

  • ۳ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از منابع محلی در اقلیم کردستان عراق، بنیامین فرج‌زاده، جوان کُرد ایرانی که توسط پژاک، فریب خورده و سپس به مقر این گروه در اقلیم کردستان عراق (کوهستان قندیل) منتقل شده بود، توانست از مقر این گروه تروریستی فرار کند. این خبر را خواهر بنیامین در مصاحبه اختصاصی با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران مطرح کرده بود. هفته گذشته، خواهر وی به خبرنگار دیدبان گفته بود: «اکنون ما خبر داریم که بنیامین فرار کرده  و از مقر پاراستن دهوک با خانواده تماس گرفته و این خبر را به اطلاع ما رسانده است. اما وقتی ما توانستیم به پاراستن مراجعه کنیم، متاسفانه آنها منکر این قضیه شدند و ادعا کردند آنجا را ترک کرده است. اما ما اطمینان داریم بنیامین در مقرهای پاراستن است. متاسفانه نیروهای پارتی در سواستفاده از نیروهای ایرانی، مانند پژاک رفتار می‌کنند و آنهایی را که از مقرهای پ.ک.ک/پژاک فرار کرده‌اند دوباره اسیر دروغ‌های خود می‌کنند و به اجبار به خدمت خود و پاک وپیشمرگ روژ در می‌آورند. ما اکنون نگران جان بنیامین هستیم و نمی‌دانیم این بار پارتی چه بر سر بنیامین آورده است».

بیشتر بخوانید: فرار یک عضو ایرانی پژاک از مقرهای این گروه تروریستی

 

متاسفانه پیش‌بینی خواهر بنیامین کاملاً صحیح بود. خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران اواخر روز یکشنبه مطلع شد که مسئولان اقلیم، در اقدامی مغایر با اخلاق، قوانین کنسولی و حقوق بشر، بنیامین فرج‌زاده را که به آسایش/ پاراستن (پلیس) اقلیم کردستان عراق، ‌پناه برده بود، به شبه‌نظامیان حزب دموکرات کردستان ایران، فروخته‌اند. این خبر تلخ در حالی منتشر شده است که تاکنون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، کنسولگری‌های ایران در اقلیم کردستان عراق و رسانه‌های اقلیم، در این باره سکوت اختیار کرده‌اند. مشخص نیست چرا نیروی پلیس اقلیم، به جای تحویل بنیامین فرج‌زاده به دولت ایران، وی را به یک گروه شبه‌نظامی که متهم به اقدامات تروریستی است، فروخته‌اند. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران تا حصول نتیجه قطعی، این مورد را به طور جدی پیگیری خواهد کرد. متاسفانه، پیشتر نیز وزارت خارجه ایران در مورد کودک‌سربازان عضو ایرانی پژاک و پ.ک.ک، فعالیت دیپلماتیک و کنسولی جدی انجام نداده بود. این در حالی است که طی چند روز گذشته نیز چند کودک کُرد ایرانی، توسط نیروی حزب دموکرات کردستان ایران فریب خورده و به مقرهای این گروه منتقل شده‌اند. دیدبان از دولت، قوه قضاییه و نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی، انتظار دارد برای پیگیری حقوق کنسولی اتباع خود، به طور جدی ماجرا را از اقلیم کردستان عراق، پیگیری کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب