شیخ فواز: عشایر عرب از ق.س.د. جدا می‌شوند، به روسیه می‌پیوندند

  • ۴ سال قبل

شیخ فواز زبا، شیخ عشیره عرب جبوری، اعلام کرد روسیه جوانان عرب در شمال شرق سوریه را مسلح می‌کند و در تلاش است ارتشی جدید از این جوانان درست کند. این در حالیست که تاکنون این عشایر عرب ستون اصلی جنگجوی نیروی سوریه دموکراتیک بودند. حکم خلو، رئیس گروه ریش‌سفیدان شمال و شمال شرق سوریه، – وابسته به پ‌ک‌ک – می‌گوید اداره خودگردان از این اقدام روسیه مطلع است و تلاش می‌کند تا عشایر عرب را به ماندن در ائتلاف با خود نگه دارد.

وی می‌گوید روسیه آگاهانه تعدادی از جوانان عشیره تعی و شرابیه را وارد نیروهای خود کرده و حقوق آنان را به دلار پرداخت می‌کند. نقش کنونی روسیه از آمریکا قوی‌تر است. وضعیت اقتصادی مردم نیز بد است. البته تعداد کمی هنوز عضو شده‌اند. این در حالیست که اداره خودگردان نگران از دست دادن همکاری عشایر عرب است. آمریکا نیز اخیرا با تعدادی از سران عشایر دیدار کرد و خواهان تشکیل نیرویی شد که امنیت منطقه خود و مسیر آتی نفت را تامین کنند و قصد دارد در آینده از آنان علیه نفوذ ایران در شرق فرات استفاده کند. روسیه نیز در تقابل با آمریکا دست به برنامه‌ای مشابه زده است.

هر کدام از این پروژه‌ها موفق شود، در هر دو حالت نیروی سوریه دموکراتیک تضعیف خواهد شد چون 60 درصد جنگجویان نیروی سوریه دموکراتیک عرب هستند. در گزارش یک سازمان آمریکایی گفته شده با این که نیروی سوریه دموکراتیک نقش اعراب و مسیحیان در سازمان خود را افزایش داده اما کنترل واقعی در دست کردهاست و این سبب نارضایتی اعراب شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب