ماموریت جدید آمریکا به پ.ک.ک

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از یک منبع آگاه، دولت آمریکا برای افزایش تنش در منطقه در راستای اهداف خود، قصد دارد ماموریت جدیدی به گروه پ.ک.ک محول کند. یک منبع آگاه به دیدبان حقوق بشر کردستان ایران گفت: «آمریکا قصد دارد با کمک به پ.ک.ک، بین ایران و ترکیه، تنش ایجاد کند».

این منبع آگاه در تشریح سناریوی جدید کاخ سفید به خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران گفته: «چنانچه واضح است، شبه‌نظامیان پ.ک.ک و نیروهای وابسته به این گروه در سوریه، بعد از ظهور داعش در سوریه، به شدت مورد توجه آمریکا قرار گرفتند. آنها به‌عنوان نیروی زمینی آمریکا در جنگ علیه داعش شرکت کرده و متحمل تلفات سنگینی شدند. از سوی دیگر آمریکا همواره در طول تاریخ، به خیانت علیه کردها متهم است. کاخ سفید همیشه از نیروهای کُردی به عنوان ابزار موقتی استفاده کرده است. در قضیه پ.ک.ک و حضور یگان‌های مدافع خلق در سوریه نیز آمریکا مانند همیشه، دست ترکیه را برای تجاوز به سوریه باز گذاشت و کردها نتوانستند در مقابل ترکیه مقاومت کنند و شهرهای کردنشین در کنترل نیروهای تکفیری و اخوانی وابسته به ترکیه قرار گرفته است، مانند عفرین. اما متاسفانه چون پ.ک.ک، به آمریکا وابسته شده و همواره به نوعی نقش ابزار برای دولت‌های مختلف ایفا کرده است، این بار نیز قرار است ماموریت محوله آمریکا را انجام دهد».

این کارشناس آگاه افزود: «ماموریت این است که آمریکا فرمان دهد و عربستان سعودی نیز تامین مالی را انجام دهد. تنش بین ترکیه و عربستان افزایش پیدا کرده است. در قضیه جمال خاشقچی و حمایت آنکارا از دوحه نیز شاهد این تنش هستیم. لذا پ.ک.ک با پول و سلاح عربستان و نقشه آمریکا قرار است در جدار مرزی غرب ایران، طوری عملیات ایذایی انجام دهد که منافع ترکیه و تمامیت ارضی این کشور آسیب ببیند. قرار است عملیات به گونه‌ای انجام شود که ایران حامی پ.ک.ک معرفی شود و حتی سلاح‌ها طوری انتخاب شده‌اند که عامل حملات، منشا ایرانی داشته باشد. در واقع، پ.ک.ک مجری نقشه آمریکا شده است. نقشه‌ای که پول و سلاح آن را ریاض تامین کرده است».

این منبع به خبرنگار دیدبان گفت: «خبر موثق دارم که نماینده پ.ک.ک در اروپا با مسئولان امنیتی عربستان و آمریکا در آلمان دیدار کرده‌اند. آلمان نیز اخیرا رویکرد ضد ایرانی گرفته است. لذا در این زمینه ایفای نقش کرده است. در صورت موفقیت این سناریوی خطرناک، تنش بین ایران و ترکیه افزایش پیدا خواهد کرد و شایعه همیشگی حمایت ایران از پ.ک.ک، در رسانه‌ها بازتاب و ضریب خواهد گرفت. لذا دو طرف ایرانی و تُرکی باید هشیار باشند».

گفتنی است طی دو ماه اخیر خبر کشته شدن نیروهای ترکیه‌ای در سوریه (ادلب) به وسیله ارتش ترکیه و یا سوریه (به دلیل حمایت از تروریسم و گروه‌های مسلح در ادلب)، تنش در منطقه را به شدت افزایش داد. کارشناسان اعتقاد دارند تنش بین روسیه و ترکیه، و همچنین ایران و ترکیه، با هدف ضربه به محور آستانه و گروه سه کشور است که قصد اتمام بحران در سوریه را دارند. آمریکا نیز مایل است ضمن تشدید تنش میان ایران و همسایگان آن، مانع از حل بحران در سوریه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب