یک شهردار سابق طرفدار کردها در ترکیه به ۹ سال زندان محکوم شد

  • ۳ سال قبل

دادگاهی در ترکیه یک شهردار سابق را در این کشور که از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها (ه.د.پ) است به ۹ سال زندان محکوم کرد. صدور حکم دادگاه همزمان با تلاش‌های دولت ترکیه برای منحل کردن این حزب است. حزب دموکراتیک خلق‌ها در حال حاضر سومین حزب قدرتمند در پارلمان ترکیه است.

“یلدیز ستین” در جریان انتخابات شهرداری‌ها در سال ۲۰۱۹ به عنوان شهردار شهر ارجیش در شرق ترکیه انتخاب شد اما هفت ماه پس از شروع کار توسط وزارت کشور ترکیه از کار برکنار شد. اکثریت شهروندان شهر ارجیش کُرد هستند.

اکنون یک دادگاه در شهر وان ترکیه او را به جرم ارتباط با گروه تروریستی پ.ک.ک به زندان محکوم کرده است. خانم ستین این اتهام را رد کرده است.

پس از کودتای نافرجام سال سه سال پیش (۲۰۱۶) دولت ترکیه با وضع قانون وضعیت اضطراری اکثر این شهرداری‌ها را از کنترل کردها در آورد؛ در مقایسه با دوره قبل رای “ه.د.پ” کاهش یافت.

از آن پس، رهبران و ۹۰ شهردار و هزاران عضو فعال این حزب زندانی شدند؛ فعالیت‌های انتخاباتی آنها محدود شد و رسانه‌های ملی و اکثر رسانه‌های خصوصی ترکیه به نفع رجب طیب اردوغان تبلیغ می‌کردند.

گفتنی است حزب دموکراتیک خلق‌ها شاخه سیاسی پ.ک.ک در ترکیه محسوب شده و دولت ترکیه به این بهانه قصد دارد هرچه بیشتر حقوق کردهای ترکیه را نقض کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب