گزارش سالانه نقض حقوق بشر در ترکیه منتشر شد

  • ۴ ماه قبل

گزارش سال ۲۰۲۲ انجمن حقوق بشر در مورد نقض حقوق بشر نشان می‌­دهد که جمهوری ترکیه قوانین داخلی خود، به ویژه کنوانسیون‌­های بین‌المللی را که امضا کرده است، اجرا نمی­‌کند.

این گزارش نوشته است:

«اصل ۹۰ قانون اساسی ترکیه کنوانسیون­‌های بین‌المللی را بر قوانین داخلی برتر می­‌داند. با این حال، جمهوری ترکیه که حتی از قانون اساسی خود تبعیت نمی‌­کند، متأسفانه از نظر حقوق اساسی مانند حق زندگی، حق رهایی از شکنجه، حقوق آزادی بیان و تشکل، حق رهایی از تبعیض و… عملکرد بسیار ضعیفی دارد. به عنوان مدافعان حقوق بشر، به خوبی می­‌دانیم که از زمان تأسیس جمهوری، نیروهای دولتی از جنایاتی که مرتکب شده‌اند معاف شدند. بسیار مایه تاسف است که می‌­بینیم این سیاست معافیت از مجازات حفظ می­‌شود و محدودیت­‌ها به مکانیزمی تبدیل شده است که از جرایم ارتکابی توسط دولت محافظت می‌­کند».

این گزارش افزوده است:

«ناپدید شدن اجباری تحت بازداشت، که یک مشکل بسیار نگران‌کننده (به‌ویژه از دهه ۹۰ میلادی) در ترکیه است، تا زمانی که عاملان آن آشکار نشوند، ادامه خواهد داشت. متأسفانه بسیار غم‌انگیز است که می‌­بینیم شکنجه با وجود این که توسط کنوانسیون‌­های بین‌المللی و قوانین داخلی کاملاً ممنوع است، همچنان ادامه دارد. مستندات شکنجه یکی دیگر از مشکلات است زیرا قوه قضاییه ترکیه فقط گزارش‌­های پزشکی قانونی را به عنوان مدرک می‌­پذیرد، به این معنی که شکنجه فقط توسط یک نهاد رسمی خبره قابل مستندسازی است، در حالی که پزشکی قانونی یک نهاد دولتی است. پزشکان پزشکی قانونی کاملاً تابع اراده سیاسی هستند، بنابراین مستندسازی شکنجه همچنان یک مشکل اساسی است».

همچنین باید تاکید کرد که «آزادی بیان و آزادی تشکیل اجتماعات مختلف تحت فشار شدیدی قرار دارد که هرگز قبلاً نبوده است. افراد به خاطر مقالاتی که می‌­نویسند، سخنرانی‌­هایی که ایراد می­‌کنند، توییت­‌هایی که ارسال می­‌کنند، بدون هیچ سوالی دستگیر شده  و به ویژه مواد ۹ و ۱۰ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر مدام نقض می­‌شود. حضور بسیاری از روشنفکران، نویسندگان، هنرمندان، سیاستمداران در زندان به خاطر افکارشان، بر خلاف کنوانسیون­‌های بین‌المللی است. بسیاری از زندانیان مبتلا به بیماری‌های کشنده هستند. با گزارش‌­های صلاحیت حبس از سوی سازمان پزشکی قانونی از آزادی این زندانیان بیمار جلوگیری می­‌شود و بسیاری از آنها جان خود را از دست می­‌دهند. حق آزادی تشکیل سازما‌ن‌ها برای ابراز وجود نیز تحت فشار زیادی است. هیچ سازمانی، هیچ انجمنی، هیچ بنیادی نمی­‌تواند حتی در بسیاری از شهرها کنفرانس مطبوعاتی برگزار کند. از این گونه بیانیه‌­های مطبوعاتی به شیوه­ای بسیار ناموجه جلوگیری می­‌شود که نشان می­‌دهد آزادی بیان و آزادی تشکل تحت فشار زیادی قرار دارد».

این گزارش افزوده است: «خشونت علیه زنان با قدرت تمام ادامه دارد. متأسفانه، زبان تفرقه‌انگیز و خشونت‌آمیز نفرت که دولت به آن متوسل می‌شود، به­‌شکل خشونت به زنان و کودکان بازمی‌گردد. بنابراین ما به عنوان مدافعان حقوق بشر همیشه می­‌گوییم که خشونت علیه زنان، سیاسی است. زیرا نمی‌توان سیاست‌های خشونت‌آمیز اعمال‌شده توسط دولت را مستقل از خشونت علیه زنان مورد بحث قرار داد. مشکلات اقتصادی همه مردم را به شدت تحت تأثیر قرار می‌­دهد، به ویژه افرادی که با کار پررنج خود امرار معاش می­‌کنند که در بسیاری از مناطق از کار اخراج شده و با فشار بر اتحادیه‌های کارگری، حق آزادی تشکل و بیان خود را محدود می‌بینند».

نویسندگان گزارش تاکید کرده‌اند: «ما به عنوان مدافعان حقوق بشر، سال‌هاست که بر درخواست‌های خود برای صلح، به‌ویژه در مورد مسئله کردها سرسخت بوده‌ایم. زیرا ما به خوبی می­‌دانیم که سیاست جنگ، دزدیدن نان سفره­‌های ما است. جنگ و درگیری نه تنها باعث تلفات انسانی گسترده می­‌شود، بلکه به صلح اجتماعی و تمایل مردم به همزیستی آسیب می‌­رساند. سیاست­‌های امنیتی طرفدار مبتنی بر طرد، انکار و ترور باید کنار گذاشته و صلح اجتماعی از طریق سیاست­‌های مسالمت‌آمیز ایجاد شود. تخصیص بودجه صرف شده برای جنگ به سیاست­‌های مسالمت‌آمیز، آموزش، بهداشت و اقتصاد بسیار مهم است و به کل کشور کمک می­‌کند. حتی در دهه ۹۰ که نقض حقوق بشر بسیار شدید بود، اخراج‌­ها از طریق قوانین دستوری که حتی در آن دوره هم اجرا نمی­‌شد، بسیاری از خانواده‌­ها را در شرایط بسیار سختی قرار داد. هزاران نفر از کارمندان دولتی بدون هیچ تصمیم قضایی و بدون سوال و با اتهامات بی‌اساس مانند وابستگی و غیره که در قانون جایی ندارد فقط به دلیل افکارشان از مشاغل خود اخراج و عملاً به اعدام محکوم شده‌اند».

گزارش نقض حقوق بشر İHD در سال ۲۰۲۲ به وضوح نشان می­‌دهد که سیاست دولت در قبال پناهجویان نیز بسیار تبعیض‌آمیز است. متأسفانه، جمهوری ترکیه محدودیت­‌های جغرافیایی را در کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد وضعیت پناهندگان حفظ کرده است و تنها به افرادی که از اروپا می‌­آیند وضعیت پناهندگی اعطا می­‌کند. با این حال، پناهجویان به ویژه از آفریقا و خاورمیانه به کشور ترکیه می­‌آیند و در شرایط بسیار بد و بدون وضعیت درست به زندگی خود ادامه می‌­دهند و بعضاً  احزاب و انجمن­‌های سیاسی هستند که رویکردهای نژادپرستانه و نفرت‌انگیز نسبت به پناهجویان دارند. متأسفانه جامعه در معرض یک نفرت سازمان‌یافته علیه پناهجویان است. نقض حقوق بشر در زندان‌­ها زیاد است.

این گزارش تاکید کرده است:« سال‌هاست که ما از نزدیک رصد و سعی می‌کنیم به مردم توضیح دهیم که سیاست عدالت کیفری به‌شدت تبعیض‌آمیز است. سیاست اجرایی قوه قضاییه جمهوری ترکیه تبعیض‌آمیز است. زندانیان سیاسی نسبت به سایر زندانیان محکومیت بیشتری دارند. این سیاست تبعیض‌آمیز در اجرای احکام زندان در طول همه‌گیری COVID-19 کاملا عیان شده است. حق آزادی مشروط که به بخش بزرگی از زندانیان عادی اعطا می­‌شود، برای زندانیان سیاسی فراهم نشد».

نویسندگان افزودند: «زمین لرزه ۶ فوریه که میلیون‌­ها نفر را در یک جغرافیای وسیع تحت تاثیر قرار داد و ده­‌ها هزار قربانی برجای گذاشت، و حوادث پس از آن نشان داده است که دولت در تأمین امنیت جان و مال شهروندان که یکی از اساسی‌ترین وظایف دولت است و همچنین در جستجو، نجات و کمک‌های بشردوستانه، سیاست دائمی ندارد. بار دیگر مشاهده شد که ترجیح سیاست­‌های مبتنی بر رانت و تخریب محیط زیست به جای شهرنشینی حساس به بلایای طبیعی و احترام به محیط زیست، موجب افزایش تخریب و تلفات جانی ناشی از بلایا می‌­شود. در حالی که چنین سیاست تبعیض‌آمیز، به حاشیه رانده و نفرت‌سازی در کشور ما در حال انجام است، بخش بزرگی از احزاب سیاسی که خود را اپوزیسیون معرفی می­‌کنند، علیه چنین موارد بی‌عدالتی صحبتی نمی­‌کنند. همانطور که مکررا بیان می‌­کنیم، هر لحظه شاهد آن هستیم که مبارزه برای حقوق بشر در کشوری که دولت و مخالفان از یک منبع تغذیه می­‌کنند چقدر چالش‌برانگیز است. ما به عنوان مدافعان حقوق بشر، می‌خواهیم در حین انتشار «گزارش نقض حقوق بشر در سال ۲۰۲۲» با مردم در میان بگذاریم که چقدر در مبارزه برای حقوق بشر مصمم هستیم و بدون تسلیم به مبارزه ادامه خواهیم داد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب