«پ ک ک» قتلگاه کودکان کُرد است/«بوزان تکین»کیست؟

  • ۲ سال قبل

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران با تعدادی از اعضای سابق گروه پ ک ک و بیان برخی موارد در خصوص فرماندهان آن گروه از جمله «لیلا عفرین»، «حسن محمودی»، «شورش بوکان»، «اوین سنه»، «دلخواز بینگول»، «ذلکیف» و «آزاد هوراز» برخی دیگر از اعضای جدا شده از پ ک ک/ پژاک با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران تماس گرفته و خواهان بیان مطالب بیشتری در این راستا شدند.

گفتگوی پیش روی نیز در خصوص یکی از فرماندهان آن گروه به نام «بوزان تکین» است که در مورد وی، با یکی از اعضای جدا شده آن گروه به گفتگو پرداختیم.

متن کامل گفتگو به شرح زیر است:

لطفا خودتان را در ابتدای گفتگو برایمان معرفی بفرمایید.

نام من «انتقام قطور» است و سال ۲۰۱۱ از پ ک ک فرار واز آنها جدا شدم.

شاید پ ک ک در تاریخ ساختگی خود قهرمان سازی های بسیاری را تجربه کرده واعضای زندانی شده که به جرم همکاری یا تبلیغات از پ ک ک در زندان بوده اند قهرمان نشان داده و از قبل آنها برای خود نمدی بافته است.

جالب اینجاست اعضای ایرانی وقتی به جرم حضور در پ ک ک محکوم وسپس آزاد شدند، در محیط پ ک ک به دید جاسوس به آنها نگریسته میشود، اما اعضای ترکیه ای پ ک ک قهرمان به حساب می آیند ومقام ورتبه کسب می کنند. به طورمثال به آنها مدال افتخار داده می شود.

«بوزان تکین» از جمله آنهایی بوده که در دهه هشتاد ونود میلادی به زندان افتاد وسپس آزاد وبه قندیل آمده بود. آنها مدال افتخار بر گردنش آویختند ودر مجلس پ ک ک جایش دادند.

در خصوص سیر حرکتی او در پ ک ک توضیح دهید.

آنچه من شنیده ام اینکه، او کلا در زندان در خواب بوده وسپس در مرکز پ ک ک جا گرفته است،

خاطره ای از «بوزان» و خودتان دارید که تعریف کنید؟

او را اولین بار در آموزشگاه پ ک ک به نام «مظلوم دوغان» دیدم.

تدریس «درس تاریخ زندان» که جزئی از تاریخ پ ک ک محسوب شده وبعد از درس تاریخ پ ک ک که از سوی جمیل باییک گفته میشود را به وی سپرده بودند.

وقتی با او حرف زدم فکر کردم او پ ک ک را درست کرده است.

در سال ۲۰۱۱ آخرین مرتبه او را در چهار چلا در زاگرس دیدم.

در آن زمان پ ک ک زیر فشار سیاسی ونظامی شدیدی بود و او مامور این شده بود که چرا عملیاتی انجام نمی شود؟ شاید کشته شدن انسانها وکودکان کُرد برایش راحت بود.

در مقابل تکنولوژِی ترکیه با کلاشینکف جنگ کردن ودر نتیجه ترکیه کل این مناطق استراتژیک را از پ ک ک پاکسازی کرد.

البته به نظرم پ ک ک دو هدف دارد، کشته شدن کودکان کرد به نام کردستان ودوم کمک به پیشروی ترکیه در کردستان عراق، نه دشمنی با آن، چرا که «پ ک ک» هم مانند ترکیه از میثاق ملی سخن میگویند.

در ضمن «بوزان» در روسیه هم مانده وبنا بر عادات روس ها زمستان ها وارد رودخانه ها در کوهستان میشد وبعد میگفت ببینید این کار اراده میخواهد.

او بیشتر شکل روسها بود تا کردها حتی طرز صحبت کردن او مانند کردهای روسیه بود.

با توجه به اینکه مدت زمانی را در پ ک ک بودید، از رویکرد و سیاست این گروه چه تحلیلی دارید؟

تحلیل که فراوان است، اما وقت کم هست.

اولین موضوع که هنگام ورود به پ ک ک با ان روبرو میشوی تبعیض میان اعضا منطقه ای آنها وکوچک دیدن اعضای ایرانی از سوی اعضای ترکیه ای پ ک ک است.

خیلی ها به جرم عضویت در پ ک ک و پژاک آزاد وبرگشته بودند، اما جالب بود که در جلسات شک وگمان جاسوس بودن بر آنها می رفت، این در حالی بود که آن شخص از زندانی وارد زندانی بدتر شده بود.

بعد از گذشت سالها در زندان ماندن مایه تعجب آنها بود که چرا وچگونه پژآک در زمان ما اینطور نبود واین پ ک ک سابق نیست. آنها که تازه از زندان آمده بودند در همان استراتژی دولت ملت مانده بودند.

پ ک ک سابق منظور استراتژِی دولت کردی است که دیگر امروز تفاوت کرده وبه کنفدرالیسم مبدل شده، اما اینها همه در ظاهر هست چرا که پ ک ک به غیر از خودش هیچ ایده ای را قبول نمی کند وانتقاد از آنها سخت است.

پ ک ک در حقیقت قتلگاه کودکان کُرد است و راه بازگشتی از آن نیست مگر فرار از این زندان.

کار کشیدن از اعضای کودک و زن و مرد واینها همه در حالی است که ما در سده بیست و یکم که معروف به پیشرفت علم وتکنولوژی هست شاهدیم که در اعضای «پ ک ک» باید ماه ها و بلکه سال ها عمر خود را در جنگل ها، کوه ها و غارها زندگی کنند.

در این ارتباط به خاطر دارم که یکبار ما حدود شش ماه فقط در یک غار در بلندی های کوهستان های ترکیه مانند زندانی زندانی بودیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب