اعتراف پ.ک.ک به کشته شدن کودکان در جنگ با ترکیه

  • ۴ ماه قبل

گروه مسلح پ.ک.ک؛ همچنان به کشته شدن کودکان در جنگ بی‌حاصل و ۴۵ ساله با ترکیه افتخار می‌کند و برای کودکانی که به دلیل عضویت در این گروه، کشته شده‌اند، مراسم سالگرد نیز برگزار می‌کند.

این در حالی است که پ.ک.ک همچنان به عضوگیری از میان کودکان کُرد به ویژه کودکان کُرد ایرانی ادامه می‌دهد.

به اذعان گزارش رسمی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از ۱۲۰۰ کودک به عنوان جنگجو در لیست حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک) و گروه‌های وابسته به آن قرار گرفته‌اند. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز به صراحت اذعان کرده است: «به شدت نگران به‌کارگیری و استفاده از کودکان توسط پ.ک.ک و ه.پ.گ (نیروهای مدافع خلق) هستم. گفتنی است طبق قوانین بین‌المللی گروه‌‌های مسلح غیردولتی از به کارگیری افراد زیر ۱۸ سال منع شده‌‌اند و استفاده از کودکان زیر ۱۵ سال جنایت جنگی تلقی می‌‌شود. همچنین علیرغم امضای توافقنامه با ژنوکال (سازمان بشردوستانه سوئیسی که به حفاظت از غیرنظامیان در درگیری‌های مسلحانه اختصاص دارد) در سال ۲۰۱۴، استفاده از کودکان سرباز توسط پ‌.ک‌.ک /ی.پ.گ نه تنها تداوم یافته، بلکه در واقع از آن زمان تشدید شده است.

در تازه‌ترین اقدام، خبرگزاری پ.ک.ک/ پژاک (فرات) اقدام به بزرگداشت برای مرگ چند کودک کرده است که در سال ۲۰۱۸ در جنگ با ترکیه جان خود را از دست دادند. این در حالی است که پ.ک.ک، در مورد سن این افراد در زمان عضویت، محل دفن آنها و چرایی استفاده از کودکان در ساختار خود به ویژه بخش نظامی، همچنان سکوت کرده است.

مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعات پ.ک.ک اذعان کرده است برخی از کودکان حاضر در عکس فوق، تابعیت ایرانی دارند. البته پ.ک.ک اشاره نکرده است که چرا کردهای ایران باید قربانی جنگ بی‌حاصل پ.ک.ک با ترکیه شوند و اصولا هدف پ.ک.ک از این جنگ چیست؟

آزادی کردستان یا آزادی اوجالان؟

مرکز اطلاع‌رسانی و مطبوعات نیروهای مدافع خلق وابسته به پ.ک.ک اعلام کرده که افراد حاضر در عکس فوق، در ۲۹ ژانویه ۲۰۱۸ در جریان حملات ارتش ترکیه به مناطق مدیا جان خود را از دست دادند. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران همچنان درخواست خود را از پ.ک.ک تکرار می‌کند: «به استفاده از کودکان به عنوان نیروی مسلح در میدان جنگ و کوهستان‌های بدون امکانات، خاتمه دهید و به تعهدات حقوق بشری خود پایبند باشید».

دیدبان همچنین وظیفه پیگیری سرنوشت واقعی و محل دفن اتباع ایران را متوجه دولت ایران می‌داند. دولت ایران موظف است حداقل جنازه این افراد را برای دفن در اختیار خانواده‌های این افراد قرار دهد.

مشخصات یکی از افراد ایرانی که در سال ۲۰۱۸ کشته شده‌اند، به شرح زیر است:

اسم سازمانی: پروین ویان

نام و نام خانوادگی: رؤیا تندروست

محل تولد: اورمیه

نام مادر- پدر: گلچین- خالص

زمان و محل کشته شدن: ۲۹ ژانویه ۲۰۱۸ / خواکورک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب