سختگیری ترکیه در رابطه با واقعه قتل در ماردین

  • ۱ سال قبل

ترکیه در مورد رسیدگی پرونده حمله مرگبار به خانواده های اهل دهوک سختگیرانه عمل می‌کند.

اربیل، اقلیم کردستان – سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه روز دوشنبه به هیئتی از یک حزب سیاسی کرد مستقر در اقلیم کردستان گفت که آنها در پیگرد قانونی مظنونانی که در رابطه با مرگ اخیر پنج نفر از استان دهوک دستگیر شده اند جدی هستند. این حزب در استان کردنشین ماردین در جنوب شرقی ترکیه روز سه شنبه به نقل از سویلو اشاره کرد.

پنج نفر از دو خانواده اهل دهوک اوایل این ماه به شهر ماردین مسافرت کردند. تصاویر دوربین‌های مداربسته که توسط رسانه‌های ترکیه منتشر شده است نشان می‌دهد که یک خودرو در تعقیب این خانواده‌ها قبل از کشته شدن همه آنها در بزرگراه حضور دارد. به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از خانواده‌ها متشکل از دو نفر برای مداوا به ترکیه رفته و سه نفر دیگر می‌خواستند با بستگان خود در این کشور ملاقات کنند. تعدادی از قربانیان در صحنه حادثه و برخی دیگر در بیمارستان جان باختند که در نهایت آنها را در استان دهوک به خاک سپردند.

پلیس ترکیه ابتدا شش مظنون را پس از این حادثه بازداشت کرد اما بعداً دو نفر از آنها را آزاد کرد. چهار نفر باقی مانده چند روز بعد رسما دستگیر شدند. مقامات اقلیم کردستان شکایت خود را در رابطه با این حادثه به سرکنسول ترکیه در اربیل اعلام کرده اند.

هیئتی از اتحادیه اسلامی کردستان به سرپرستی (صلاح الدین بهاءالدین) دبیرکل این اتحادیه روز دوشنبه در آنکارا مورد استقبال سولیو قرار گرفت. حزب اسلامی روابط قوی با حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه (AKP) دارد.

بهاءالدین روز سه شنبه در بیانیه ای گفت: در این دیدار که یک ساعت به طول انجامید، دبیرکل از پیگیری و عزم وزیر کشور برای کشف و دستگیری مجرمان تشکر کرد. سویلو به این سیاستمدار کُرد گفت تا زمانی که پرونده به نتیجه برسد به پیگیری این پرونده ادامه خواهد داد.

لقمان باسکدری، رئیس روابط KIU ترکیه که در این نشست شرکت کرده بود، روز سه‌شنبه گفت که سویلو “جدیات خود را در مورد اقدامات انجام شده نشان داد” و افزود که وزیر همچنین قول داده است که این پرونده تا رسیدن به نتیجه نهایی متوقف نخواهد شد.

محمد رشید بستگان یکی از قربانیان در اوایل این ماه گفت که مقامات ترکیه در ابتدا در تحقیقات این پرونده سختگیری نداشتند، اما «بعد از اینکه دیدند رسانه‌ها و دولت اقلیم کردستان در این رابطه بسیار جدی است، در تحقیقات این پرونده سختگیرانه‌تر عمل کردند».

رسانه‌های ترکیه تصاویری را منتشر کرده‌اند که توسط دوربین‌های مداربسته و حرارتی ضبط شده است و ظاهراً نشان می‌دهد که چگونه عاملان این دو خانواده را زیر نظر گرفته و آنها را به قتل رسانده‌اند.

این اولین بار نیست که ساکنان اقلیم کردستان در ترکیه مورد حمله قرار می گیرند.

یک خانواده کرد اهل اربیل در ماه مه ۲۰۲۱ هنگام تعطیلات در ترکیه در استان مرسین مورد حمله قرار گرفت. این خانواده ادعا کردند که به دلیل هویت قومی(کرد) خود توسط ترک های ملی گرا مورد حمله قرار گرفته اند. هیچ کس به خاطر این حادثه زندانی نشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب