نویسنده کرد: اقدامات پ.ک.ک خلاف کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک است

  • ۲ سال قبل

در گفتگو با «ابراهیم گوچلو»، تحلیلگر و نویسنده کرد، نتایج جالبی در مورد به کارگیری گسترده کودکان در شاخه­های مختلف پ.ک.ک، مانند SDF، PJAK و HPG به دست آمد.

هر پدر و مادری خواهان آینده‌ای روشن برای فرزندان خود هست

به کارگیری کودکان در اکثر کشورهای دارای اقلیت کرد مانند سوریه، عراق، ایران و ترکیه مشکل بزرگی محسوب می­شود.

تقصیر به کارگیری فرزندانشان را نمی­توان به عهده خانواده­هایشان گذاشت، زیرا نه همه خانواده­های مصاحبه شده از گروه­هایی که فرزندانشان را به کارگرفته‌اند حمایت می­کنند و نه به کارگیری توسط این گروه­ها آینده‌ای بود که آنها برای فرزندان خود متصور بودند.

گوچلو بیان کرد: «واضح است که همه مردم، در هر ملت و حتی در هر خانواده، آینده‌ای را برای فرزندان خود متصور هستند. بنابراین برای اینکه فرزندان و جوانان، یکدیگر را به خوبی درک کنند، کار کنند و شکوفا شوند، سعی می‌کنند شرایط زندگی و تحصیل خوب را برای فرزندان خود فراهم کنند.»

مردم کرد نیز آینده­ای را برای جوانان و فرزندان خود متصور است. آنها همچنین این ذهنیت و هدف را دارند که فرزندان و جوانان­شان در شرایط زندگی خوب رشد کرده، تحصیل کنند و حداقل دبیرستان را تمام کنند.

به همین دلیل است که نمی­خواهند فرزندان و جوانان­شان به عضویت این گروه­ها درآمده و هلاک شوند. مردم کرد با فداکاری­های فراوان سعی می­کنند از فرزندان و جوانان خود محافظت کنند.

متأسفانه هدف برخی از بازیگران این است که ملت کرد توسعه نیابد. به همین دلیل است که کودکان و جوانان کرد سال­ها هدف قرار گرفته اند. آن­ها به خوبی می­دانند که جوانان فعال­ترین و خلاق­ترین بخش جامعه کردی هستند.»

پ.ک.ک بزرگترین قاتل کودکان در منطقه است

پ.ک.ک دلیل خوبی برای استخدام کودکان و عموماً افراد کم سواد دارد. دلیل این امر در مشکلات­شان با دیگر گروه­ها، روشنفکران و احزاب کرد است.

پ‌ک‌ک به‌عنوان یک سازمان، هدفی مشابه دولت ترکیه داشت، یعنی نابود کردن کردهایی که با آن موافق نبودند. به همین دلیل است که پ.ک.ک از همان ابتدا (۱۹۷۵) کودکان و جوانان بی سواد را به خدمت گرفت. اوجالان گفته است: «دانشگاه و دانشجویان لیسانس برای ما مشکل دارند، آنها سوالات زیادی می­پرسند، و ما نمی­توانیم به راحتی تصمیمات خود (کشتن کردها و علمای کرد) را توسط آنها اجرا کنیم.»

«بنابراین، این مسئله نیروی مهمی برای پ‌.ک‌.ک است که کودکان، فقرا و بی‌سوادها را به سیستم فاشیسم چپ، تمامیت‌خواه و استبدادی خود بمکد. آن جوانان دانشگاهی که به حرف آنها گوش نکردند، کردهایی که تصمیمات خود را اجرا نکردند، توسط پ.ک.ک کشته شدند. خود اوجالان در دادگاه اعتراف کرد که ۲۰۰۰۰ جوان کرد و طرفدار کرد را کشته است. به کارگیری کودکان و جوانان توسط پ‌.ک‌.ک در واقع به سیاست دولت استعماری ترکیه برای نابودی کردها خدمت کرد. پ‌.ک‌.ک در ابتدا این سیستم را در شمال کردستان (ترکیه) ایجاد کرد، سپس زمانی که کردهای سوریه در آنجا اردوگاه‌های خود را داشتند، به شدت به سمت کردهای سوریه حرکت کردند. از آنجا به بعد، این ویروس در سایر جوامع کردی پخش شد.»

استخدام کودکان در شاخه­ های مختلف پ.ک.ک امروز

اگرچه هم نیروهای دموکراتیک سوریه تحت رهبری مظلوم کوبانی با نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق کودکان، رهبری پژاک با سازمان فراخوان ژنو در سال ۲۰۱۵ و هم خود پ‌.ک‌.ک چندین بار در طول تاریخ خونین خود کنوانسیون‌هایی را امضا کرده‌اند که کودکان را درگیر جنگ نکنند، به کارگیری  کودکان به طور گسترده ادامه دارد.

«در سال ۲۰۲۱، ۴۷ کودک کرد تنها در شمال شرق سوریه ربوده شدند. تعدادی از آنها نیز بیمار هستند. PKK/PYD این کار را انجام می­دهد زیرا تصمیمات خود را تنها با کودکان اجرایی می­کند تا عملیاتی مشروع در سوریه به نفع کردهای آنجا انجام دهد. بنابراین آنها را ربوده و به عنوان سرباز استفاده می­کند.»

پ.ک.ک شبکه فشرده ای از ارگان­های حاکم را در مناطق تحت کنترل خود در سوریه ایجاد کرده است که تمام لایه­های جامعه و به ویژه کودکان را هدف قرار می­دهد. از درس­های ایدئولوژیک درباره اوجالان و نظریه چپ در دبستان، تا باشگاه­های جوانان مانند «جوانان انقلابی» (Ciwanen Shoreshger، سربازگیری از خردسالان و فرستادن آنها به قندیل برای آموزش تسلیحات و…

«پ‌.ک‌.ک در کردستان عراق نیز یک بیگانه و اشغالگر است. دشمن حکومت اقلیم کردستان است. در واقع در تلاش برای ایجاد ارتشی برای شکست دادن آن است. این جنگ نیز یک جنگ مشروع نیست.»

وقتی صحبت از ربودن بچه­ها در کردستان عراق به میان می­آید… طبق گزارش­ها، پ.ک.ک کودکان کرد بیشتری را نسبت به داعش در سنجار به خدمت گرفته است. در کردستان ایران،  شاید برای جلوگیری از دسترسی سایر گروه‌های اپوزیسیون کرد، که در روند استخدام در مورد سن سختگیر‌تر هستند کودکان را در سنین پایین ربوده و به کار می­ گیرد.»

کاری که پ.ک.ک انجام می­دهد جنایت علیه بشریت و برخلاف کنوانسیون بین‌‍المللی حقوق کودک و مخالف کردستان و آنچه کردستان از آن دفاع می­کند است، در واقع خلاف تمام ارزش­ های کرد و کردستان است و نیاز به محاکمه دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب