نفوذ سازمان اطلاعات ترکیه در پ.ک.ک

  • ۴ سال قبل

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران و به نقل از خبرگزاری آناتولی، حدود 3 هفته پیش و در اوائل سال 1399، یکی از شش عضو ارشد ک.ج.ک.، شورای اجرایی پ.ک.ک، بر اثر عملیات مشترک ارتش و سازمان اطلاعات ترکیه کشته شد. منابع خبری، نام این فرد را نافیه بیلن با نام سازمانی «هاجر گویی» اعلام کردند. هاجر گویی یکی از اعضای موسس PKK نیز به حساب می‌آید.

پیش از آن و در سال 1398 که روند کشته شدن فرماندهان ارشد پ.ک.ک، سرعت بیشتری گرفته بود، رهبران و رسانه‌های پ.ک.ک بارها پارستن، استخبارات حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی، را به همکاری با میت جهت کشتن رهبران پ.ک.ک در قندیل متهم کرده بودند. در همان ایام بسیاری از کارشناسان نیز اعلام کردند علاوه بر قدرت نظامی و هوایی ترکیه و همکاری نیروهای مسعود بارزانی، عناصر نفوذی ترکیه در ساختار پ.ک.ک، نقش مهمی در ترور این فرماندهان دارند. کشته شدن هدفمند این عناصر، بدون همکاری داخلی در ساختار پ.ک.ک و احتمال وجود رقابت و نزاع درونی در این گروه، قطعا میسر نیست. به عبارت دیگر در این مورد هم، نظیفه بیلَن عضو شورای قربانی تصفیه حساب داخلی این گروه شبه‌نظامی شده است.

بیشتر بخوانید: اوجالان، همکار راهبردی دولت ترکیه است

پ.ک.ک در واکنش به این خبر، سکوت کرده بود. اما چند روز پیش، خبرگزاری فرات وابسته به این گروه اعلام کرد که: «فرماندهی کل نیروهای امنیت داخلی شمال-شرق سوریه (ادارات خودگردان وابسته به پ.ک.ک و شاخه سوریه‌ای آن) گروهی را دستگیر کرده‌اند که در راستای منافع بیگانگان عمل می‌کردند. این گروه وظیفه جاسوسی و رصد و نظارت نقل و انتقالات نیروهای سوریه دمکراتیک و کسب اخبار و اطلاعات امنیتی و زمینه‌سازی برای هدف قرار دادن فرماندهان و فعالیت‌های اجتماعی-سیاسی را در دستور کار قرار داده بود».

بدین ترتیب و با انتشار این بیانیه، پ.ک.ک و شاخه‌های صراحتا نفوذ نیروهای امنیتی را در ساختار خود پذیرفتند و آنها را یکی از عوامل ترور فرماندهان ارشد این گروه توصیف کردند. این در حالی است که پیشتر نیز عده‌ای از کارشناسان معتقد بودند امکان ندارد بدون همکاری داخلی عناصر نفوذی در پ.ک.ک، ترکیه بتواند در این سطح فرماندهان ارشد را حذف کند. حتما عده‌ای در شورای مرکزی قندیل، همکار ترکیه هستند. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران نیز پیشتر و پس از مدت‌ها رایزنی، در مصاحبه با یکی از اعضای ارشد و سابق پ.ک.ک، از قول او نقل کرده بود که «اوجالان، همکار راهبردی دولت ترکیه است». (اینجا را بخوانید)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب