دختر کرد ایزدی در کمپ الهول در دام گرفتار بود

  • ۴ سال قبل

به گزارش گروه رصد دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، در رسانه‌های وابسته به پ.ک.ک از سرنوشت دختری به نام رونیا مطلع شدیم. رونیا از دست بردگی داعش در کمپ الهول نجات یافته بود. رونیا اولین کسی نبود که از این کمپ “نجات” داده شد، گزارش‌های مربوط به دختران ایزدی نشان می‌دهد پس از ماه‌ها زندانی شدن در کمپ نشان می‌دهد تعدادی از آنها هر هفته آزاد می‌شوند. اما قبل از هر چیز چرا او در آنجا بود؟ چرا افراد داخل کمپ بررسی نمی‌شوند؟ آیا هیچ کنترلی بر آنها وجود ندارد؟

کمپ پناهندگان الهول در حومه جنوبی شهرک الهول در شمال سوریه نزدیک مرز سوریه با عراق و محل نگهداری افرادی است که از مناطق تحت  کنترل داعش منتقل شده‌اند. کمپ تحت کنترل نیروی سوریه دموکراتیک مورد حمایت آمریکا قرار دارد. در آغاز سال 2019 جمعیت کمپ 10 هزار بود اما در ماه آوریل به 74 هزار نفر رسید. پناهندگان؛ زنان و کودکان از کشورهای مختلف و عمدتا از سوریه و عراق هستند، اما همسران و کودکان جنگجویان خارجی نیز در آنجا می‌مانند.

وضعیت امنیتی کمپ اسفناک است و شورش در آن روی می‌دهد و بیشتر ساکنان آن هنوز از ایدئولوژی رادیکال داعش پیروی می‌کنند. در سال 2019 میلادی، 517 نفر در این کمپ جان خود را از دست دادند که بیشترشان به خاطر شرایط بد بهداشتی و پزشکی بود.

رونیا چند روز پیش از کمپ نجات یافت. او توانسته بود از طریق فیسبووک با یک عموی خود تماس بگیرد که شماره تلفن «مالا ایزدیان» (خانه ایزدیان) منطقه جزیره را به وی داده بود. این خانه در حسکه و تحت نظارت ی.پ.گ. کار می‌کند و به دنبال ایزدی‌های ربوده شده توسط داعش در شنگال می‌گردد. پس از تماس تلفنی، چند ساعت طول نکشید تا رونیای 16 ساله آزاد شد؛ در حالی که به مدت 6 سال برده بود.

خانه ایزدیان از زمان موفقیت نیروی سوریه دموکراتیک بر داعش توانسته تاکنون 236 زن و کودک ایزدی را از کمپ الهول آزاد کند. این موسسه تصور می‌کند هنوز هم صدها – اگر هم نه هزاران – زن و کودک ایزدی در کمپ وجود دارند.  رهبران ایزدی می‌پرسند چرا این دختران خیلی دیر آزاد می‌شوند. آنان می‌گویند: «خیلی از ایزدیان جرات نمی‌کنند هویت واقعی خود را علنی سازند و ناچارند خود را مسلمان معرفی کنند. در طی سال‌ها تحت آموزش ایدئولوژیک قرار گرفته‌اند و می‌ترسند توسط خانواده‌ها طرد یا کشته شوند. اگر در مورد هویت ایزدی خود به مسئولان کمپ چیزی بگویند مستقیما توسط داعشی‌ها به مرگ تهدید می‌شوند».

مسئولان کمپ باید بررسی تک تک افراد را انجام دهند تا بقیه ایزدیان نیز شناسایی شوند. متاسفانه گزارش‌ها حاکیست حتی نگهبانان نیز جرات نمی‌کنند به بخش‌هایی از کمپ بروند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب