آدم اسماعیل احمد: «استفاده از کودک‌سرباز خطری جدی برای بشر است»

  • ۳ سال قبل

آدم اسماعیل احمد، دانشمند علوم سیاسی و بینانگذار «ابتکار پروژه توسعه اتصال آفریقا» که در حوزه آموزش، فقرزدایی، توسعه، بهداشت فعالیت می‌کند در گفتگوی اختصاصی با دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به بررسی وضعیت کودک سربازان در مناطق خشونت‌زده و تاثیر این خشونت گروههای مسلح بر رشد و توسعه به ویژه آموزش و تحصیل این کودکان پرداخت.

آقای آدم اسماعیل احمد در پاسخ به این سوال که چرا بیشتر گروههای مسلح مانند پ.ک.ک./پژاک با این که می‌دانند استفاده از کودک سرباز غیرقانونی است اما آنها را جذب می‌کنند، گفت «استفاده و به خدمت گرفتن کودک سربازان برای گروههای مسلح کم‌هزینه‌تر و ارزان‌تر است و کودکان نیز بی‌گناه هستند لذا در مواقع جنگ و درگیری کسی به آنان مظنون نمی‌شود و از این رو برای گروههای  مسلح خشن به جنگجویانی موثر تبدیل می‌شوند.»

این دانشمند علوم سیاسی در اشاره به عامل مهمی که می‌تواند برای متوقف کردن روند جذب کودک‌سرباز در مناطق خشونت‌زده موثر باشد تا کودکان به جای جنگ به مدرسه بروند، بر «ریشه‌کن کردن فقر» تاکید کرد که با توسعه ارتباطی تتنگاتنگ دارد و همه کارشناسان معتقدند در نبود ثبات و امنیت نمی‌توان در انتظار توسعه بود.

این فعال حقوق بشر در اشاره به گروههایی مانند داعش، پ.ک.ک./پژاک همچنان با محروم کردن کودکان از تحصیل به جذب کودک‌سرباز در خاورمیانه ادامه می‌دهند و این که آیا این خطری واقعی برای آینده کودکان است، معتقد است «نه تنها خطری برای  آینده کودکان بلکه خطری برای آینده یک کشور است.»

پ.ک.ک./پژاک در لیست ترروریستی آمریکا/اتحادیه اروپا قرار دارند اما اعضای آن آزادانه در اروپا فعالیت می‌کنند. این گروه از کودکان به عنوان عامل انتحاری استفاده می‌کند. این سیاست غربی عملا متناقض است. آدم اسماعیل احمد می‌گوید «تا حدی به این خاطر که گروههای سکولار هستند نه گروههای اسلامگرای مسلح. همچنین اخبار این گروهها را پوشش نمی‌دهند چون گروههای قومی تجزیه‌طلب هستند.»

این که موضوع تحصیل و آموزش در مناطق خشونت‌زده و جنگ زده چگونه تحت تاثیر قرار می گیرد  نیز مورد توجه این دانشمند علوم سیاسی قرار گرفت و در این زمینه گفت: «صادقانه بگویم، بحث بسیار مفصل است. درگیری های مسلحانه رشته همه امور را از هم گسیخته می کند. تحصیل و آموزش در چنین شرایطی با استرس و فشار همراه است لذا نباید  کودکان در محیط خشونت زده و جنگی باشند.»

آدم اسماعیل احمد افزود: «هزاران کودک در سراسر جهان با هدف استفاده در درگیری‌های مسلحانه جذب می‌شوند. به این کودکان عنوان «کودک‌سرباز» اطلاق می‌شود و این دختران و پسران با سواستفاده‌های گسترده مواجه هستند. این سواستفاده به حدی است که نمی توان در بار معنایی کودک سرباز گنجاند. گروههای مسلح و در جنگ از کودکان به عنوان نگهبان، پیشمرگ، آشپز، بار بر، حامل پیام و موارد دیگر استفاده می‌کنند. تعداد زیادی به ویژه دختران نیز در معرض سواستفاده جنسی قرار می‌گیرند.»

۱ دیدگاه

  1. Good effort. You have tried , keep it up.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب