بدری فرات: روابط خاندان بارزانی و ترکیه بسیار گسترده است

  • ۴ سال قبل

 بدری فرات، کارشناس سیاسی کرد ترکیه معتقد است همکاری و روابط خوب بارزانی و ترکیه از سال‌های گذشته آغاز شده و اکنون بسیار مستحکم است.

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، بدری فرات کارشناس سیاسی کرد ترکیه در مصاحبه با خبرنگار ما آخرین تحولات در مناطق کردنشین عراق و اقلیم کردستان این کشور را بررسی کرد. چند روزی است که تحرکات نظامی ترکیه در این منطقه افزایش یافته است و ترکیه، کمپ مخمور را بمباران کرد. (اینجا را بخوانید). این کمپ اکنون تحت محاصره حکومت اقلیم کردستان قرار گرفته و پ.ک.ک نیز تمام هزینه‌های آن را تامین می‌کند. خروجی‌های خبری وابسته به پ.ک.ک گزارش می‌دهند طبق اطلاعات دریافتی آنها، ارتش ترکیه بر اساس اطلاعات گروه‌های وابسته به بارزانی و همکاری حزب دموکرات کردستان عراق، این کمپ را بمباران کرده است. پ.ک.ک بارها، حزب دموکرات کردستان را به همکاری با ترکیه متهم کرده است.

پ.ک.ک به پارتی (حزب دموکرات کردستان عراق) هشدار داده که اجازه نخواهد داد پایگاه‌های نظامی پارتی در مناطق حساس و مهم برای پ.ک.ک ایجاد شود. از سوی دیگر، پارتی، اتحادیه میهنی کردستان را به ایجاد اختلاف متهم می‌کند و می‌گوید این پایگاه مربوط به وزارت پیشمرگه است، نه پارتی؛ و پ.ک.ک نباید مانع این امور شود. مدت‌هاست که در اقلیم کردستان عراق شاهد افزایش پایگاه‌های نظامی ترکیه هستیم‌ و تنها راه ارتباطی قندیل به خاکورک یا سوران به بهدینان، منطقه زینه و ورته است که حالا پارتی به دستور ترکیه پایگاه‌های نظامی در آن منطقه ایجاد می‌کند تا در مواقع ضروری و جنگ، راه‌های ارتباط و تقویت نیروی پ.ک.ک وشاخه‌های اقماری آن را ببندد و تقریبا قندیل را محاصره می‌کنند.

بدری فرات

بسیاری از کارشناسان از جمله بدری فرات، اعتقاد دارند این تحرکات ترکیه و پارتی، نشان از همکاری عمیق میان دو طرف دارد. مشروح مصاحبه دیدبان با این کارشناس در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

1- جناب آقای فرات! اخیراً ترکیه با همکاری مسعود بارزانی، دست به تحرکاتی در اقلیم و مخمور زده و حتی یک نویسنده کُرد به نام علی کریمی از پارتی انتقاد کرده و معتقد است که در وضعیت کنونی و شیوع کرونا که کسی نمی‌تواند برای اعتراض به خیابان‌ها بیاید، پارتی با ترکیه همکاری می‌کند تا منطقه ورته را از دست یکتی خارج کرده و بدین ترتیب با دستی بازتر علیه پ.ک.ک در اقلیم کردستان حمله کنند. هدف ترکیه از این اقدامات چیست و چرا پارتی تا این حد با ترکیه همکاری می‌کند؟

فرات: باید بگویم مدتی طولانی است که پارتی و بارزانی با ترکیه همکاری می‌کند، اما در طی مدت شیوع کرونا، چون مردم نمی‌توانند به خیابان برای اعتراض بیایند، لذا از این فرصت استفاده می‌کنند و اقداماتی را انجام می‌دهند. شاهد همکاری بیشتر پارتی- ترکیه هستیم و اخیرا حملات ترکیه نیز افزایش یافته و حتی به مخمور نیز حمله کرد. رسانه‌ها خبر می‌دهند که پارتی، مناطق محل استقرار نیروهای پ.ک.ک را با همکاری ارتش ترکیه محاصره کرده است. روابط و همکاری پارتی و ترکیه به سال‌های قبل باز می‌گردد و روابط اقتصادی خانواده بارزانی با ترکیه بسیار عمیق است. به همین خاطر از وضعیت کرونا استفاده می‌کنند تا سلطه خود را بر کل منطقه تثبیت کنند. آنچه امروز در منطقه شاهد هستیم، در بین کردها نارضایتی ایجاد کرده است.

2- برخی کارشناسان کُرد از پارتی به دلیل همکاری با ترکیه انتقاد می‌کنند. آنها اعتقاد دارند که همانطور که ترکیه در عفرین و سرکانیه شبه‌نظامیان خود را مستقر کرده است، قصد دارد همان کار را علیه پ.ک.ک و با همکاری پارتی در اقلیم کردستان نیز اجرا نماید. در واقع، ترکیه معتقد است که پ.ک.ک سوریه را از دست داد و باید کاری کنیم تا در اقلیم کردستان نیز پایگاه خود را از دست بدهد. ارزیابی شما از این تحلیل‌ها چیست؟

فرات: امروز همکاری ترکیه و پارتی موضوعی علنی است و می‌خواهند در تمام اقلیم کردستان و کردستان سوریه حاکم شوند. نوعی سیاست تقسیم منطقه بین خود را دنبال می‌کنند. هر دو نیز می‌خواهند نیروهای مخالف خود در منطقه را با همکاری مشترک از میان بردارند تا راه برای آنان فراهم شود. اما امروز حملات ترکیه علیه کردستان سوریه نیز افزایش یافته و مرز ترکیه با سوریه به کانال اصلی حملات تبدیل شده است. می‌دانیم بخشی از نیروهای پارتی در اقلیم کردستان اخیرا با پ.ی.د. نیز روابطی داشته‌اند، اما ترکیه و پارتی می‌خواهند علیه آنان نیز اقدام کنند و هرگونه ارتباط با گروه‌های اقماری پ.ک.ک نیز مسدود شود. حملات کنونی ترکیه به درخواست خانواده بارزانی صورت می‌گیرد تا سلطه خود را در اقلیم و میان گروه‌های سیاسی و مسلح، از دست ندهند. ترکیه نیز به دنبال سلطقه مطلق در منطقه است و نیروهای مخالف را نابود خواهد کرد. در این مسیر فقط پارتی با ترکیه همکاری می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب