سین هاگان: سازمان‌های تروریستی با پولشویی تامین مالی می‌شوند

  • ۳ سال قبل

ترجمه از: دیدبان حقوق بشر کردستان ایران

با توجه به اهمیت مبارزه با پولشویی برای مقابله با تامین مالی گروههای تروریستی مانند داعش، بوکوحرام، پ.ک.ک.، الشباب، طالبان…، یک مسئول ارشد صندوق بین‌المللی پول در مورد عواقب پولشویی و راهکارهای مقابله با آن می‌گوید.

سین هاگان، مشاور و مدیر کل بخش حقوقی صندوق بین‌المللی پول طی گفتگویی می‌گوید:

“بیایید در مورد پولشویی حرف بزنیم. پولشویی روندی است که طی آن پول حال از اقدامات جنایی، فساد، قاچاق مواد یا فرار مالیایی منتقل می‌شود تا مشروع دیده شود. پولی که به صورت غیرقانونی به دست می‌آید تا به صورت قانونی مورد استفاده قرار گیرد. سازمان ملل تخمین می‌زند میزان مبلغ پولشویی در جهان بین 2 الی  5 درصد سود ناخالص جهانی را شامل می‌شود. یعنی چیزی بین 800 میلیارد تا 2 تریلیون دلار در سال. این فعالیت‌های غیرقانونی می‌تواند پولی را که می‌تواند در بخش خصوصی یا عمومی مانند ساخت مدارس، راهها، بیمارستانها صرف شود از مسیر درست خارج نماید.”

این مسئول صندوق بین‌المللی پول افزود:

“پولشویی سبب عدم تمایل سرمایه‌گذاری خارجی نیز می‌شود. در شهرهای بزرگ می‌تواند به حباب قیمت در زمینه املاک منجر شود. همان شیوه‌هایی که برای پولشویی بکار می‌رود برای تامین مالی تروریسم  و تولید سلاح خای مخرب و کشتار دسته جمعی نیز بکار می‌رود. تاثیر این اقدام نابودکننده است. ”

صندوق بین‌المللی پول در این زمینه چه می‌کند؟

آقای هاگان می‌گوید:

“صندوق بین‌المللی پول در بیش از بیست سال گذشته به کشورها کمک کرده تا در برابر پولشویی برای تامین تروریسم و سلاح‌های کشتار جمعی صدمه‌پذیر نباشند. با بررسی وضعیت فنی سیستم مالی هر کشور، راهکارهای لازم را ارائه می‌کند. نخست، تلاش می‌کند تا موارد جرم شناسایی شود. سپس، سیستمی را تقویت می‌کند که شفافیت را بیشتر نماید. عدم شفافیت مورد سواستفاده سازمان‌های جنایی و تروریستی قرار می‌گیرد. سرانجام با تقویت نظام حقوقی دولت‌ها راه را بر پولشویی می‌بندد. آموزش افراد مرتبط با این حوزه نیز مهم است. باید در سطح جهانی استانداردهای لازم برای هماهنگی ایجاد شود. هدف مهم جلوگیری از تامین مالی تروریسم است. برای موفقیت نیازمند دو عنصر دولتهای عضو هستیم: اراده سیاسی برای مبارزه با جرم و جنایت و اراده برای تعهد به همکاری بین‌المللی.”

لینک فایل ویدیویی:

https://www.youtube.com/watch?v=w_qyIQ-6hMs

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب