نماینده حامی کردها: مانع ارعاب فعالان کُرد در کردستان عراق توسط سازمان اطلاعات ترکیه شوید

  • ۵ ماه قبل

تاکتیک‌های ارعاب اطلاعاتی ترکیه علیه فعالان سیاسی کرد.

بریتان گونش از حزب برابری و دموکراسی خلق‌  طرفدار کردها در پارلمان ترکیه خواستار اقدام دولت محلی در منطقه کردستان در برابر آنچه او به عنوان تاکتیک‌های ارعاب اطلاعاتی ترکیه علیه فعالان سیاسی کرد پناهنده در اربیل اقلیم کردستان عراق توصیف می‌کند، شد. بنابر ادعای آزار و اذیت پناهجویان سیاسی کُرد توسط سازمان اطلاعات ترکیه در اربیل، حزب برابری و دموکراسی خلق­  طرفدار کردها را بر آن داشت تا خواستار مداخله دولت محلی در منطقه کردستان عراق شود.

ادعا می‌­شود که اطلاعات ترکیه (MİT) شخصیت­‌های سیاسی کُرد در اربیل، و فعالان سیاسی کُرد را که به دنبال پناهندگی در آن منطقه هستند، هدف قرار داده است. بریتان گونش، نماینده حزب برابری و دموکراسی خلق (HEDEP) در یک کنفرانس مطبوعاتی در اربیل از دولت محلی در کردستان عراق خواست تا اقدامات قطعی را در پاسخ به آنچه او «به عنوان تاکتیک­‌های ارعاب MİT علیه اعضا و حامیان حزب دموکراتیک خلق در اربیل»توصیف کرد، اتخاذ کند. گونش در ۲۹ اکتبر، با تاکید بر نیاز فوری به مداخله دولت محلی در کردستان عراق، حملات مسلحانه به دفترحزب دموکرات آزاد (HDP) در اربیل را فاش کرد.

درخواست بریتان گونش برای اقدام، در پی یک سری حملات هدفمند علیه برخی فعاان کُرد است. ترور ناگیهان آکارسل، محقق برجسته فمینیست کُرد، همراه با قتل سایر فعالان کُرد مانند حسین آراسان، یاسین بولوت، فرهات باریش کوندو و مهمت زکی چلبی، وضعیت خطرناک کسانی را که به‌دلیل آزار و اذیت پناهنده شده­‌اند، تشدید کرده است. انگشت اتهام در این حوادث، به سمت ترکیه است و فعالان کُرد اعتقاد دارند که دولت محلی نیز تحقیقات جامعی در این زمینه انجام نمی‌دهد.

گونش از سازمان ملل متحد و سازمان‌­های حقوق بشر درخواست کرد که چشم خود را بر وضعیت اسفبار پناهندگان سیاسی کرد که با تهدیدات احتمالی برای امنیت مواجه هستند، نبندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب