عملیات نظامی ترکیه در شمال عراق؛ پیام‌آور مرگ و تخریب زیرساخت‌ها

  • ۳ ماه قبل

طبق گزارش تیم‌­های صلح‌ساز جامعه، عملیات نظامی ترکیه در کردستان عراق باعث کشته شدن ۲۴ غیرنظامی در سال ۲۰۲۳ شد.

گزارش تیم­‌های صلح‌ساز جامعه (CPT) نشان می‌دهد که ۲۴ غیرنظامی بر اثر عملیات ارتش ترکیه در اقلیم کردستان عراق در سال ۲۰۲۳ جان خود را از دست داده‌اند، که در تضاد با تکذیب اخیر وزیر امور خارجه ترکیه مبنی بر وقوع چنین تلفاتی است. این اطلاعات توسط کامران عثمان، یکی از اعضای تیم کردستان عراق از CPT فاش شده است و بر تأثیر شدید اقدامات نظامی ترکیه در این منطقه تاکید دارد.

عثمان در گزارشی مفصل فاش کرد که از این ۲۴ کشته، ۷ غیرنظامی در حملات هواپیماهای بدون سرنشین ترکیه، ۳ نفر توسط جنگنده‌­های ترکیه و ۱ غیرنظامی بر اثر انفجار مین جان خود را از دست داده­‌اند. تلفات باقی‌مانده به دیگر عملیات‌های مختلف نظامی ترکیه در منطقه نسبت داده شده است.

این گزارش تعداد تلفات را در استان­‌های مختلف هم اینگونه ارائه می‌­دهد: در استان دهوک، ۵ غیرنظامی کشته و ۳ زخمی، در استان اربیل، یک غیرنظامی کشته و ۸ نفر زخمی و در استان سلیمانیه ۵ کشته و ۲ مجروح به ثبت رسیده است.

این ارقام با ادعاهای هاکان فیدان وزیر خارجه ترکیه به شدت در تضاد است. فیدان در جریان بحث بودجه در پارلمان ترکیه در ۲۱ دسامبر به انتقادات مرال دانیش بشتاش، معاون رئیس گروه حزب دموکراسی و برابری خلق طرفدار کردها پاسخ داد و تاکید کرد که عملیات برون‌مرزی ترکیه به هیچ گونه تلفات غیرنظامی منجر نشده، که این ادعا اکنون مستقیماً توسط یافته­‌های CPT به چالش کشیده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب