سازمان اطلاعات ترکیه یکی از اعضای ارشد پ.ک.ک را در عراق از بین برد

  • ۵ ماه قبل

منابع امنیتی ترکیه اعلام کردند که سازمان اطلاعات ملی ترکیه (MIT) یک نفر از اعضای ارشد پ.ک.ک که نقش مهمی در جذب و عضویت افراد به این گروه مسلح را داشت، در شمال عراق از بین برده است.

منابع گفتند که گلسومه دوغان در حال جمع‌آوری پول و کمک و جذب نیرو برای این گروه در استان سلیمانیه و شهرهای اطراف بود. دوغان با نام سازمانی «جیان ماردین» تحت عنوان افزایش مالیات برای تأمین مالی عملیات لجستیکی و حملات پ‌.ک‌.ک به نیروهای امنیتی، از مردم محلی اخاذی می‌کرد. همچنین اطلاعات ترکیه دریافت که او برای به خدمت گرفتن کودکان زیر سن قانونی به‌عنوان شبه‌نظامیان پ.ک.ک بسیار فعال بود. دوغان در سال ۲۰۰۶ به صفوف پ.ک.ک پیوست و از نزدیک با سرکرده‌­های ارشد پ.ک.ک همکاری کرد.

منابع اطلاعات و امنیتی گفتند که او در یک عملیات دقیق که در نتیجه تحقیقات میدانی گسترده انجام شد به همراه همدستانش کشته شده است. پ.ک.ک- که توسط ترکیه، ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا در فهرست سازمان­‌های تروریستی قرار گرفته است، تقریباً مسئول بیش از ۴۰۰۰۰ کشته در طول چهار دهه کارزار مسلحانه است. شاخه ایرانی این گروه که مسئول ناامنی و ترور و اخاذی و کودک‌ربایی در مناطق کردنشین ایران است، پژاک نام دارد. از آنجایی که عملیات ترکیه حضور داخلی این گروه را به صفر نزدیک کرده است، پ.ک.ک بخش بزرگی از عملیات خود را به شمال عراق منتقل کرده است.

اگرچه این منطقه تحت کنترل رسمی دولت اقلیم کردستان (KRG) است، آنکارا ده­ها پایگاه نظامی در آنجا دارد و مرتباً عملیاتی را علیه پ.ک.ک آغاز می­‌کند، که یک دژ مستحکم در کوه‌های قندیل، واقع در حدود ۴۰ کیلومتری (۲۵ مایلی) جنوب شرقی مرز ترکیه در استان اربیل دارد.

اشغال سنجار، مخمور، قندیل و سلیمانیه توسط این گروه همچنان ساکنان محلی و حاکمیت و تمامیت ارضی عراق را تهدید می­‌کند، اما نه دولت بغداد و نه دولت اقلیم کردستان، پ.ک.ک را به عنوان یک گروه تروریستی به رسمیت نمی‌­شناسند. حضور پ.ک.ک باعث شده که ترکیه نیز بهانه اشغال شمال عراق را داشته باشد. همین رخداد در سوریه نیز تکرار شده است و ترکیه به بهانه حضور نیروهای وابسته به پ.ک.ک، مناطق کردنشین سوریه را اشغال کرده است. در چند سال اخیر، تشدید عملیات ایران و ترکیه در شمال عراق، مقرهای این گروه تروریستی را در متینا، آواشین باسیان، زاپ و گرا و مناطق مرزی با ایران منهدم کرده است. این گروه تروریستی پس از آغاز جنگ داخلی بیش از یک دهه پیش در سوریه، در آن کشور فعال­‌تر شده است. گفتنی است حملات ترکیه با هدف قرار دادن مخفیگاه­‌های PKK/YPG در سوریه و عراق پس از حمله تروریستی پ.ک.ک در آنکارا در ۱ اکتبر که یک تروریست، خود را در مقابل مقر پلیس ملی ترکیه منفجر کرد، تشدید شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب