دیدبان سوریه: جوانان انقلابی کرد سوریه به عضوگیری از کودکان خردسال در شمال شرق سوریه ادامه می‌دهند

  • ۹ ماه قبل

اداره خودمختار شمال و شرق سوریه (AANES) باید به منشور قرارداد اجتماعی خود و همچنین تصمیماتش که سن خدمت سربازی (وظیفه دفاع شخصی) را ۱۸ سال تعیین می­‌کند، احترام بگذارد.

سازمان حقیقت و عدالت سوری­ه (STJ) در گزارشی اعلام کرد[i] که جنبش جوانان انقلابی (RY)  یا جنبش جوانان انقلابی کرد، به سربازگیری از افراد زیر سن قانونی در مناطق شمال شرقی سوریه، بعضا از طریق آدم‌ربایی ادامه می­دهد. طبق گزارش قبلی سازمان حقیقت و عدالت سوری­ه (STJ) ، جنبش جوانان انقلابی(RY)  در سال ۲۰۱۱ تأسیس شد و از نظر اداری به حزب اتحاد دموکراتیک (PYD) وابسته است.

سازمان حقیقت و عدالت سوری‌­ها (STJ) توانسته است حداقل ۳۲ مورد به کارگیری کودک را در نیمه اول سال ۲۰۲۳ ثبت کند. تأیید شده که RY و یگان‌های حفاظت از زنان (YPJ)  مسئول بیشتر این موارد بوده است.

اداره خودمختار شمال و شرق سوریه (AANES)، در کنترل مناطقی که جنبش جوانان انقلابی در آن فعال است، به تعهدات عمومی خود برای محدود کردن فعالیت­‌های جنبش جوانان انقلابی و بستن دفاتر و مقرهای آن عمل نکرده است. این مسئله در گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد در مورد کودکان و درگیری‌های مسلحانه در اواخر ژوئن ۲۰۲۳ تایید شده است.

سازمان حقیقت و عدالت سوری­ه گفت که علیرغم تعهدات AANES مبنی بر جبران تخلفات RY و پاسخگو بودن عاملان، متاسفانه این وعده‌ها جدی نبودند و هنوز محقق نشده‌اند. در مقابل، دفاتر AANES از ثبت شکایات ثبت شده توسط خانواده‌­های کودکان به کار گرفته شده، به ویژه شکایات علیه RY خودداری کردند.

۱۳ مورد از پرونده­‌های به‌کارگیری کودکان، مربوط به دختران خردسال و بقیه پسر بودند که به این ترتیب انجام شد.سازمان حقیقت و عدالت سوری­ه گفت که قانون اساسی محلی AANES  به کارگیری کودکان در خصومت­‌ها را هم ممنوع می­‌کند و حداقل سن خدمت سربازی (وظیفه دفاع شخصی) را ۱۸ سال تعیین می­‌کند.

گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد در ژوئن ۲۰۲۳، که دوره ژانویه تا دسامبر ۲۰۲۲ را پوشش می‌دهد، استفاده از مجموع ۱۶۹۶ کودک (۱۵۹۳ پسر، ۱۰۳ دختر) را مستند کرده است. این کودکان توسط گروه‌های مسلح مختلف از جمله نیروهای دولتی، نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) و مخالفان سوری جذب شدند و مورد استفاده قرار گرفتند.

به طور خاص، نیروهای دموکراتیک سوریه ۶۳۷ کودک خردسال، یگان‌های مدافع خلق کرد (YPG) و یگان‌های حفاظت از زنان (YPJ) 633 کودک خردسال و ارتش ملی سوریه (SNA) تحت حمایت ترکیه ۶۱۱ کودک خردسال را به‌کار گرفتند.

با توجه به موارد فوق،  STJ از همه کارگزاران نظامی درگیر در استفاده و به کارگیری کودکان در خصومت‌ها می‌خواهد که این نقض‌های فاحش را متوقف کنند و به تعهدات خود بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه (IHL) و قوانین بین‌المللی حقوق بشر (IHRL) عمل کنند. در همین راستا، STJ می‌خواهد  AANES و به ویژه نیروهای SDF  را به شفافیت و تعهد کامل به توافق‌نامه‌های مربوط به جلوگیری از سربازگیری و استفاده از کودکان در درگیری‌های مسلحانه توصیه نماید. این توافقنامه­‌ها شامل توافقاتی است که توسط نیروهای SDF در ژوئیه ۲۰۱۴ میلادی با  ژنوکال و در اواخر ژوئن ۲۰۱۹ با سازمان ملل امضا شد.

این امر باید با فعال‌سازی مجدد برنامه اقدام امضا شده با سازمان ملل و تلاش برای اجرای کامل آن و همچنین فعال‌سازی مجدد دفاتر حمایت از کودکان همراه باشد.STJ  همچنین خواست که گروه‌ها و سازمان‌هایی که کودکان را به کار می‌­گیرند منحل شوند و همه طرف‌ها – افراد و نهادها – درگیر در چنین اقداماتی پاسخگو باشند و افزودAANES  باید به منشور قرارداد اجتماعی خود و همچنین تصمیمات خود که سن خدمت سربازی (وظیفه دفاع شخصی) را ۱۸ سال تعیین می­کند، احترام بگذارد.

[i].https://www.kurdistan24.net/en/story/31894-Syrian-Kurdish-Revolutionary-Youth-continues-to-recruit-minors-in-northeast-Syria:-Syrian-watchdog

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب