حسین‌ یزدان‌پناه و گروه مسلح پاک، کودکان کُرد ایرانی را گروگان گرفته‌اند

  • ۳ ماه قبل

رئیس این گروه، حسین یزدان‌پناه است.

دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، روز ۵شنبه در بیانیه‌ای در خصوص تجمع خانواده کُرد ایرانی که به دنبال فرزندان خود در اقلیم کردستان عراق هستند»، اعلام موضع و تصریح کرد که این خانواده‌ها «اعتقاد دارند که گروه‌های مسلح که در منطقه تحت کنترل اقلیم حضور دارند؛ فرزندان آنها را فریب داده و در اختیار خود گرفته و از آنها به عنوان نیروی مسلح و سرباز استفاده می‌کنند».

یکی از گروه‌های مسلح که در منطقه تحت حمایت و کنترل اقلیم کردستان حضور دارد و نقش مهمی در ربایش وفریب و استفاده از کودکان به عنوان سرباز ایفا می‌کند، گروه مسلح پاک/ آزادی کردستان است. رئیس این گروه، حسین یزدان‌پناه است.

دیدبان در این یادداشت کوتاه، شخص یزدان‌پناه را خطاب قرار می‌دهد:

۱) چرا بر خلاف همه مقررات بین‌المللی، از کودکان به عنوان سرباز و نیروی مسلح استفاده می‌کنید؟ چرا مانع از بازگشت کودکان و نوجوانان کُرد به ایران و نزد خانواده‌هایشان می‌شوید؟ چرا از کودکان و دختران زیر ۱۸ سال به عنوان محافظ همسر خود استفاده می‌کنید؟

۲) چرا شبه‌نظامیان پاک با ضبط اعترافات اجباری از دو تن از دخترانی که خانواده‌هایشان برای بازگرداندن آنها به اربیل رفته بودند، تلاش داشتید تا با ارائه روایت وارونه، آنها را مشتاق به حضور در ساختار فرقه‌ای گروه پاک نشان دهید؟ خانواده‌های اعضای پاک اعتقاد دارند فرزندان آنها نه به اختیار، بلکه با فریب و اجبار و ربایش وارد ساختار پاک شده‌ و مجبور به ادامه زندگی در این گروه هستند. چرا اجازه ملاقات میان خانواده‌ها و فرزندانشان را در تجمع اخیر در اربیل ندادید؟

 

۳) آقای یزدان‌پناه! تصویر فوق نمونه‌ای از جنگ روانی و دورغ‌پراکنی و پروپاگاندای حامیان اندک شما در فضای مجازی است! تجمع چند ده نفره‌ی خانواده‌های کُرد چگونه توطئه توصیف می‌شود؟ آنها صرفا قصد دارند با فرزندان خود ملاقات کنند. چرا اجازه ملاقات ندادید؟ چرا کودکان باید در گروه شما دست به اسلحه بگیرند و ترور و خرابکاری و قتل را آموزش ببینند؟

۴) در بیانیه گروه مسلح پاک آمده است: «دعوت می‌کنیم از تمامی گروه‌های ارتباطی برای سرکشی از اعضای پاک و سپاه ملی کردستان و بازدید از دختر و پسرهای مبارز راه استقلال‌طلبی کردستان». سوال اصلی این است که چه کسی به شما حق داده به نمایندگی از مردم کردستان، گروه مسلح تشکیل دهید؟ چه کسی حق داده از دختران و پسران کُرد برای خود لشگر درست کنید؟ شما در کدام انتخابات آزاد، مسئول ملی شده‌اید که اکنون مدعی هستید سپاه ملی ایجاد کرده‌اید؟ ضمنا چرا تا به حال رسانه‌های مختلف خبری و آزاد را به درون مقرهای خود راه نداده‌اید؟ چرا اجازه نمی‌دهید خانواده‌ها با دوربین و تلفن همراه با فرزندان خود ملاقات کنند؟ در زندان‌های پیشرفته و فوق امنیتی نیز، زندانیان دارای حق ملاقات هستند! چگونه شما کودکان را به اسارت و بردگی گرفته‌اید که آنها حتی حق ملاقات نیز ندارند؟

۵) دیدبان حقوق بشر کردستان ایران به صراحت اعلام می‌کند که هیچ ورودی به مباحث سیاسی و منازعات تاریخی و مسلحانه ندارد. ما یک نهاد حقوق بشری هستیم و صرفا اعتقاد داریم کودکان نباید وارد درگیری مسلحانه شوند. گروه‌های مسلح کُرد، هر درگیری با دولت ایران دارند؛ به خودشان مربوط است؛ اما حق ندارند در جنگ بی‌حاصل خود از کودکان استفاده و قوانین بین‌المللی و حقوق بشر و حقوق کودکان را نقض کنند. ما قاطعانه اعلام می‌کنیم که کودکان کُرد در اختیار گروه مسلح پاک و شخص رئیس آن، گروگان هستند و باید فورا آزاد شوند. انتساب یک حرکت مردمی و حقوق بشری، به نهادهای سیاسی، صرفا برای فرار از پاسخگویی و فرار از مسئولیت حقوقی است.

۱ دیدگاه

  1. این گروه خانم بنده رو گول زده با وعده وید کار در اروپا الا همه سرگردان شدیم از پدر من تا گل اعضا خانواده خانومم. این گروه چرا به یه زن شوهر دار که سن سالش ۲۰ سال بیشتر نیست ارتباط برقرار کرده و یه جور مغز شویی کردن او رو که حاضر شده این گونه آبرو خانواده خود و خودم رو ببره.یعنی این گروه معنی ناموس رو هنوز نفهمیده که این گونه ناموس دزدی میکنه.باید با کی این موضوع رو در میان بگذارم که اثر کند لطفا با ایمیل این بنده در ارتباط باشید و مرا راهنمایی کنید کمک لازم دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب