اعتراض معلمان اقلیم کردستان به بغداد به دلیل عدم پرداخت حقوق

  • ۵ ماه قبل

معلمان با تحمل سه ماه تاخیر حقوق، کار خود را به‌طور دسته جمعی تحریم کرده‌اند که تأثیر گسترده‌ای بر آموزش دارد.

معلمان اقلیم کردستان عراق شکایات خود را به بغداد اعلام کرده‌اند و خواستار پاسخگویی به معوقات طولانی حقوق خود شدند. بیش از ۲۰۰ معلم در میدان تحریر تجمع کرده و بیش از ۱۵۰۰ نفر دیگر در ایست­‌های بازرسی متوقف شدند. این تظاهرات، که اکنون در سومین ماه خود قرار دارد، بر ناامیدی فزاینده در میان معلمان تاکید دارد.

تظاهرات در میدان تحریر

یکشنبه گذشته صدها معلم از اقلیم کردستان در قلب میدان تحریر بغداد تظاهرات کردند. این اعتراض، به نشانه دو ماه حقوق معوقه، با هدف جلب توجه مقامات دولت مرکزی به وضعیت اسفناک معلمان بود. علی­رغم مواجهه با چالش‌ها، تظاهرکنندگان پیام واحدی را منتقل و بر فوریت رسیدگی به نگرانی‌های مالی خود تأکید کردند.

موانع ایست‌بازرسی در کرکوک و بغداد

بنا به گزارش خبرنگاران، بیش از ۱۵۰۰ معلم که تلاش می­‌کردند به تظاهرات بغداد بپیوندند در ایست‌­های بازرسی در کرکوک و پایتخت عراق متوقف شدند. برهم مصطفی، یکی از اعضای اتحادیه معلمان، فاش کرد که ۲۰۰ معلم توانستند خود را به بغداد برسانند و این نشان‌دهنده یک جنبش در حال گسترش است. ایست‌­های بازرسی که احتمالا با هماهنگی دولت محلی کردستان برپا شده‌اند، نمونه­‌ای از موانعی است که معلمان در جستجوی جبران خسارت فراتر از منطقه خود با آن روبرو هستند.

ناامیدی فزاینده و تأثیر گسترده

با تشدید تظاهرات، عواقب اعتراضات آشکارتر می­‌شود. دانش‌آموزان استان‌های سلیمانیه و حلبچه، رانیه و گرمیان به مدت دو ماه از کلاس‌­ها محروم شده‌اند، در حالی که معلمان با تحمل سه ماه تاخیر حقوق، کار خود را به‌طور دسته جمعی تحریم کرده‌اند که تأثیر گسترده‌ای بر آموزش دارد. ضرورت رسیدگی مقامات منطقه‌­ای و ملی به مسائل سیستمی منتج به این بحران طولانی‌مدت، مورد توجه معلمان قرار دارد.

نقش وزارت کشور در ایست­های بازرسی

گزارش‌­های خبری نشان می­‌دهد که وزارت کشور عراق با همکاری دولت اقلیم کردستان، ایست‌­های بازرسی را با هدف محدود کردن ورود معلمان به بغداد کنترل می­‌کند. این افشاگری موجب سوالاتی در مورد نقش دولت در مدیریت بحران جاری می­‌شود. با شتاب گرفتن اعتراضات، نظارت دقیق بر هماهنگی بین مقامات منطقه‌­ای و ملی تشدید شده و بر پیچیدگی لایه­‌های مبارزه معلمان برای جبران خسارت عادلانه می‌­افزاید. این اعتراضات در حالی است که دولت محلی در اقلیم کردستان، به طور مستقل سال‌ها نفت فروخته و پول آن را به دولت مرکزی تحویل نداده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب