ادامه نگرانی‌ها در مورد برخورد با خبرنگاران و روزنامه‌نگاران در کردستان عراق

  • ۵ ماه قبل

بسیاری از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بارها به فسادهای موجود در اقلیم کردستان عراق اعتراض کرده‌اند.

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، منطقه کردستان عراق، که روزی نماد دموکراسی در منطقه و کشورهای عربی بود، اکنون به یکی از نمادهای برخوردهای سرکوب‌گرانه با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران تبدیل شده است. اخیراً نیز نگرانی‌ها در مورد سلیمان احمد سردبیر روژنیوز افزایش یافته است. گفتنی است سلیمان احمد، سردبیر سرویس عربی روژنیوز، به مدت ۱۸ روز است که توسط نیروهای امنیتی حزب دموکرات کردستان عراق بازداشت شده و هیچ تماس یا اطلاعی به خانواده یا نمایندگان قانونی وی ارائه نشده است.

بیشتر بخوانید: بازداشت شروان شروانی در منطقه کردستان عراق

 

سلیمان احمد در ۲۵ اکتبر هنگام بازگشت از شمال و شرق سوریه در گذرگاه مرزی سمالکا بازداشت شد. شش روز پس از بازداشت احمد، پلیس دهوک، وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق، دستگیری وی را تایید و عنوان کرد که بازداشت او ارتباطی با فعالیت‌­های روزنامه­‌نگاری­‌اش ندارد. با این حال جزئیات بیشتری از وضعیت و دلایل بازداشت این فرد به خانواده وی اعلام نشده است. روژنیوز با انتشار بیانیه‌ای برای سلامتی احمد بسیار ابراز نگرانی کرده و حزب دموکرات کردستان عراق را مسئول جان و امنیت سردبیر خود دانسته و خواستار آزادی فوری و شفاف‌سازی وضعیت او شده است.

گفتنی است به دلیل فسادهای گسترده مالی و سیاسی در منطقه کردستان عراق و ساختار سیاسی با محوریت خاندان بارزانی، بسیاری از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران بارها به این فسادها اعتراض کرده و سپس توسط نیروهای امنیتی وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق بازداشت شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب

مقالات

گزارش

مصاحبه

سراسر دنیا