فقر؛ زمینه عضویت کردهای سوریه در هسته‌های مخفی داعش

  • ۲ سال قبل

پایگاه خبری المانیتور در گزارشی تحلیلیتاکید کرده بزرگترین خطری که اکنون کردهای سوریه را تهدید می‌کند، فقر است زیرا سوری­‌ها را به آغوش داعش سوق می‌­دهد. در ادامه خلاصه‌ای از گرارش فوق آورده شده است. دیدبان محتوای این گزارش را رد یا تایید نمی‌کند.

این سایت در گزارش خود نوشته است «پیشنهادهای پولی توسط داعش برای پیوستن به صفوف آن برای کسانی که به شدت از اقتصاد فروپاشیده سوریه آسیب دیده‌اند «غیر قابل مقاومت» است».

این گزارش به زندانیان کردهای سوریه اشاره دارد که سابقه عضویت داعش را در کارنامه خود دارند. این زندانیان به عنوان مثال در  یک زندان نظامی در شهر کردنشین حسکه در شمال شرقی سوریه زندانی هستند و مهمترین جرم آنها عضویت در داعش است.

بسیاری از زندانیان در مصاحبه با خبرنگار المانیتور تاکید کرده به دلیل کمک مالی داعش، عضو این گروه شده است. یک زندانی که ۲۴ سال و ۳ فرزند دارد، تایید کرد: «من این کار را به خاطر پول انجام دادم. چون به دلیل خشکسالی، مزرعه من از بین رفت و  بدهی‌­های زیادی داشتم».

مقامات کرد که مسئول اداره زندان فوق امنیتی هستند،«داعش برای برای جذب جوانان به سمت به خودشان به مردم پول می­‌دهند و هزاران دلار می­‌پردازند. حدود ۵۰ تروریست داعشی که در این زندان نگهداری می­‌شدند در سال جاری اسیر شدند و همه آنها برای پول به داعش ملحق شده بودند».

گفتنی است سوریه از بدترین خشکسالی در ۷۰ سال گذشته آسیب دیده است؛ چون کشاورزی یکی از منابع اصلی درآمد در شمال شرق سوریه است که بیشتر محصولات این کشور در آن کشت می­‌شود. خشکسالی در پی همه‌گیری کووید-۱۹، سقوط پول ملی سوریه و تحریم‌های بین‌المللی علیه دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه، میلیون‌ها نفر را فقیرتر کرده است و باعث شده برخی مانند زندانیان زندان فوق، برای رسیدن به آرزوهایشان به داعش بپیوندند. تعداد بسیار زیادی نیز در تلاش برای فرار غیرقانونی از کشور به اروپا جان خود را به خطر می‌­اندازند.

 

ترکیه با قطع آب مناطق کردنشین سوریه، کنوانسیون‌های بین‌المللی را نقض می‌کند

 

 

خبرنگار المانیتور به نقل از زندانیان نوشته است که «بسیاری از اعضای داعش در مناطق تحت اشغال ترکیه زندگی می­‌کنند و چون به پول احتیاج دارند، به داعش کمک کرده‌اند».

لازم به ذکر است که پس از شکست داعش در عراق و سوریه، این گروه و وابستگان جهانی آنها به دنبال سازماندهی مجدد هستند و شروع به انجام حملات جسورانه فزاینده‌ای در مناطقی مانند افغانستان و اوگاندا در کنار سنگرهای سنتی خود در سوریه و عراق کرده‌اند. مقامات کُرد از پیوستن جوانان به داعش به دلیل فقر و حتی حملات اعضای آزاد داعش به زندان‌ها بسیار نگران هستند.

زیرا به گزارش مرکز اطلاعات مناطق کردنشین سوریه، یک سازمان تحقیقاتی مستقل در شمال شرق سوریه،  حملات سلول‌های داعش به‌ویژه در منطقه دیرالزور با اکثریت عرب‌نشین در حال افزایش است. از مجموع ۲۲ حمله‌ای که در ماه نوامبر ثبت شد، ۱۴ مورد را اعضای داعش بر عهده گرفتند.

وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در گزارش اخیر خود خاطرنشان کرد که داعش «احتمالاً ده‌ها میلیون دلار ذخایر نقدی در دسترس دارد که در سراسر منطقه پراکنده شده است» و اینکه «اغلب با تکیه بر تسهیلگران خود در ترکیه و سایر مراکز مالی به انتقال وجوه به داخل و خارج سوریه و عراق ادامه می­‌دهد.»

مظلوم کوبانی، فرمانده کل نیروهای دموکراتیک سوریه (شبه‌نظامیان کُرد)، اخیراً در مصاحبه‌ای با المانیتور گفت که یکی از بزرگترین تهدیدها برای شمال شرق سوریه دیگر حملات فیزیکی توسط داعش نیست، بلکه توانایی شبه‌نظامیان این گروه برای سوء استفاده از بحران اقتصادی کنونی برای جذب نیروهای جدید است.

کوبانی گفت: «این شرایط اقتصادی نامطلوب بر مبارزه ما علیه [داعش] تأثیر می‌گذارد. توانایی آن برای بازپس‌گیری مناطق به طور فزاینده‌ای با شرایط اقتصادی در سوریه مرتبط است. تعداد افراد بیکار بسیار زیاد است و افراد درگیر فقر گسترده هستند».

به گفته سازمان ملل، تقریبا ۶۰ درصد از جمعیت ۲۱ میلیونی سوریه «ناامنی غذایی» دارند و نزدیک به ۱۲ میلیون نفر در نتیجه خشکسالی دسترسی به غذا، آب و برق را از دست داده‌اند. الیزابت تسورکوف، دانشجوی دکترا در دانشگاه پرینستون که مطالب زیادی در مورد سوریه نوشته است، به المانیتور گفت: «در همه مناطق، والدین کمتر غذا می­‌خورند تا فرزندانشان به اندازه کافی غذا بخورند. مردم از خوردن میوه­‌ها و سبزیجات، پنیر و تخم مرغ دست کشیده‌اند».

ثبات و رفاه نسبی مشاهده شده در شمال شرق در مقایسه با بقیه مناطق سوریه، که تا حدی مدیون حمایت نظامی و بودجه ایالات متحده است، به دلیل خشکسالی و خصومت بی وقفه آنکارا، از جمله محدود کردن دسترسی به آب برای بیش از یک میلیون نفر از ساکنان حسکه، به‌طور فزاینده‌ای در خطر است.

 

هشدار سازمان ملل در مورد تهدید امنیت غذایی و بروز بحران آب در مناطق کردنشین سوریه

 

 

کوبانی مدعی است که اولین سفارش تجارت باید برای ایالات متحده باشد که شمال شرق را از تحریم‌های فلج کننده اعمال شده بر دولت سوریه معاف کند تا راه را برای سرمایه‌گذاران بالقوه، به ویژه در بخش نفت باز کند. اما دولت بایدن تاکنون تسلیم نشده است و از تمدید معافیت اعطا شده به یک شرکت نفتی آمریکایی تحت دولت ترامپ که قراردادی با دولت تحت رهبری کردها امضا کرده بود، خودداری کرده است.

ایده بازگشت داعش برای عابد محبس، رئیس مشترک شورای اجرایی شمال شرق سوریه (برترین نهاد اداری مستقر در رقه)، غیرقابل تحمل است؛ وی گفت: «زمانی که برای اولین بار به اینجا آمدیم تا شهر را بازسازی کنیم، حیواناتی بودند که اجساد اعضای مرده داعش را می‌­خوردند. رقه ویران شده بود. از آن زمان ۶۰ درصد زیرساخت­‌های حیاتی شهر بازسازی شده است. بیش از ۱۰۰۰۰ نفر از کردها جان خود را برای این امر فدا کردند».

محبس اصرار داشت که بزرگ‌ترین خطری که منطقه خودمختار تحت رهبری کردها با آن مواجه است، حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه است که «دوستان بزرگ [داعش] هستند».

از ماه اکتبر، ترکیه با حملات پهپادی خود که اعضای ادعایی گروه غیرقانونی کارگران کردستان (پ.ک.ک) را هدف قرار می دهد، تهاجمی‌تر شده است. ترکیه می‌گوید این گروه شبه‌نظامی، که از سال ۱۹۸۴ با ارتش ترکیه می‌جنگد، شاکله اصلی SDF است.

در روز کریسمس، یک پهپاد ترکیه به گروهی از جوانان کرد سوری در شهر مرزی کوبانی حمله کرد و پنج نفر را کشت. دولت خودمختار کُردی در بیانی‌ه­ای  این حمله را محکوم کرد و گفت: «هدف ترکیه در هم شکستن اراده مردم و از بین بردن تلاش‌ها برای تقویت دموکراسی و دستیابی به ثبات است». برخی سران قبایل به المانیتور گفتند ترکیه از داعش حمایت می‌کند تا دولت تحت رهبری کردها را بی‌ثبات و تضعیف کند. داعش مثل قبل قوی نیست. اما در روستاها سازماندهی می‌­شود، گوسفندان ما را می‌­دزدد و به مردان ما حمله می­‌کند.

المانیتور نوشته است «ترکیه مدت‌هاست که متهم است چشمان خود را بر روی هزاران جنگجوی خارجی که از طریق مرزهایش به خلافت داعش روی آورده‌اند، بسته است؛ زیرا با کردها می‌جنگند. عدم تمایل این کشور به استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک به ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده برای هدف قرار دادن داعش، ادعاهای مبنی بر تبانی با آن­ها را تقویت کرد.

فقدان فرصت و عدم اطمینان از آینده سوریه، تعداد زیادی از مردم را به خروج از سوریه از طریق ترکیه و عراق یا از طریق هوایی از دمشق سوق م‌ی­دهد. بسیاری از آنها دیپورت می‌شوند، قاچاقچیان از آن­ها کلاهبرداری می­‌کنند یا در دریا می­‌میرند، در حالی که سعی می­‌کنند با قایق­‌های ناهموار که به سمت سواحل اروپا حرکت می‌­کنند، با ترس از دریاهای متلاطم عبور کنند. برخی دیگر در کنترل رهبران سیاسی اسیر می‌­شوند که به دنبال باج‌گیری از اروپا هستند، همانطور که اخیراً در بلاروس شاهد بودیم، جایی که هزاران مهاجر غیرقانونی، که عمدتا کردهای عراقی و سوریه بودند، در دمای بسیار پایین در جایی بین مرزهای لهستان و بلاروس، محاصره شده‌اند. در ۱۲ نوامبر، جسد مردی در سمت لهستان پیدا شد که مقامات لهستانی گفتند او سوری­ه‌ای است و حدود ۲۰ سال سن دارد و علت مرگ وی هنوز مشخص نیست.

 

بلاروس، مسیر جدید مهاجرت غیرقانونی از کردستان عراق به اروپا

 

 

ترکیه؛ میزبان مردم سوریه

این در حالی است که ترکیه بیش از هر کشوری در جهان، از جمله ۳٫۷ میلیون سوری، میزبان پناهجویان است و دیگر بیش از این ظرفیت ندارد.

عمر کادیکوی، تحلیلگر سیاسی در بنیاد تحقیقات سیاست اقتصادی ترکیه، یک اندیشکده مستقر در آنکارا، گفت: «حتی پس از ایجاد دیوار در مرز با سوریه، گذرگاه­‌های نامنظم از مرز ترکیه همچنان در حال فعالیت است و شاهد ورود اتباع سوریه هستیم. اما تعدادی از سوری­‌ها هنگام تلاش برای عبور از ترکیهبه طور غیرقانونی جان خود را از دست داده‌اند».

این گذرگاه‌ها از اکتبر ۲۰۱۹، زمانی که ترکیه به منطقه‌ای بزرگ در شمال شرق سوریه از جمله شهرهای تل ابیض و راس العین حمله کرد، بسیار خطرناک‌تر شده است. یک قاچاقچی انسان گفت: «اکنون ترکیه از پهپادها برای گشت‌زنی در مرز استفاده می­‌کند. این روزها بیش از دو نفر در شب عبور نمی­‌کنند. فساد در دو طرف مرز برای من و همکارانم روزنه‌هایی ایجاد می­‌کند».

المانیتور در پایان نوشته است بسیاری از کردها و ساکنان سوری در مناطق کردنشین به فکر ترک سوریه هستند…

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب