مردم کُرد شمال عراق درگیر فقر و فساد

  • ۱۰ ماه قبل

نمایندگان پارلمان در حال درگیری فیزیکی.

در حالی که تمام مناطق کردنشین در غرب آسیا در حال تجربه کردن سخت‌ترین دوران خود هستند و تحولات منطقه نیز سمت و سوی مشخصی برای حل بحران‌های متعدد در سطوح منطقه‌ای، ملی و فرامنطقه‌ای ندارد، انتشار یک فیلم از جلسه اخیر پارلمان محلی منطقه کردنشین در شمال عراق، بار دیگر توسعه‌نیافتگی سیاسی این منطقه را آشکار ساخت و مشخص کرد که چرا مردم کُرد باید روزانه با هزاران مشکل برای احقاق حقوق عادی خود روبرو شوند. محتوای این فیلم، درگیری فیزیکی و شدید نمایندگان در پارلمان محلی منطقه کردنشین عراق بود.

در جلسه اول خرداد این پارلمان، نمایندگان حزب دموکرات و اتحادیه میهنی در پارلمان اقلیم کردستان عراق به دلیل اختلاف بر سر قانون انتخابات با یکدیگر درگیر شدند. نمایندگان اتحادیه میهنی کردستان عراق نسبت به فعالیت مجدد کمیسیون انتخابات در راستای آمادگی برای برگزاری انتخابات اعتراض کردند و این اقدام را غیرقانونی دانستند، در حالی که نمایندگان بلوک دموکرات فعال نشدن کمیسیون انتخابات را مانعی بر سر راه برگزاری انتخابات پارلمانی در موعد مقرر دانستند. در تنش و زد و خورد بین اعضای اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان عراق گزارش‌هایی مبنی بر زخمی شدن دو طرف ثبت شد. در واقع، تمام درگیری و اختلافات میان دو حزب اصلی در اقلیم کردنشین عراق، در مورد انتخابات بوده است. اصل انتخابات و دموکراسی برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات سیاسی و حزبی است؛ اما این دو گروه بر سر قوانین انتخابات، وارد درگیری فیزیکی با یکدیگر شدند تا بار دیگر تمسخر دموکراسی و جامعه‌پذیری سیاسی در این منطقه و در میان به اصطلاح فعالان سیاسی کُرد، عیان شود.

در حالی که ترکیه، عملاً شمال عراق را مانند بخش‌هایی از مناطق کردنشین سوریه اشغال کرده و حدود ۲۰ پادگان نظامی در اقلیم کردستان تاسیس کرده است؛ در زمانه‌ای که ارتش ترکیه هر وقت تمایل داشته باشد مناطق مختلف اقلیم کردستان و فردوگاه و جنگل و روستا را بمباران می‌کند، در موقعیتی که ترکیه عملاً برخی دستاوردهای میدانی کردهای سوریه را با سکوت و حمایت تلویحی و البته خیانت ترامپ، نابود و عفرین را اشغال و هزاران کُرد را قتل‌عام کَرد و در حالی که طرف‌های سیاسی و حزبی در انتخابات ترکیه سعی دارند از کردهای ترکیه فاصله بگیرند تا رای مردم را جلب کنند و سران مهمترین حزب منسوب به کردها- علیرغم همکاری با گروه مسلح پ.ک.ک- در زندان اردوغان در بند است و در شرایطی که فقر و فساد در اقلیم کردستان بی‌داد می‌کند و پول نفت این منطقه و مردم به‌جای توسعه به حساب‌های شخصی دو خانواده حاکم بر این منطقه واریز می‌شود، نخبگان سیاسی این منطقه به‌جای برنامه‌ریزی برای حل این بحران‌های متراکم و جدی، در حال زد و خورد و درگیری فیزیکی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب