هشدار سازمان ملل در مورد تهدید امنیت غذایی و بروز بحران آب در مناطق کردنشین سوریه

  • ۳ سال قبل

سازمان ملل در مورد وضعیت وخیم غذایی و بحران آب در مناطق کردنشین سوریه هشدار داد. دیپلمات‌ها و مقامات سازمان ملل و سازمان‌های بشردوستانه به طور فزاینده‌ای از کمبود آب و شرایط خشکسالی در شمال شرقی سوریه نگران هستند و هشدار می‌دهند که این امر می‌تواند بر کشاورزی و امنیت غذایی تأثیر منفی بگذارد.

مارک لوکاک ، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه، روز چهارشنبه به کشورهای عضو سازمان ملل هشدار داد که «سال جاری میلادی، بحران غذایی در مناطق کردنشین سوریه به اوج خواهد رسید. این مناطق پیش از شروع جنگ داخلی، 70 درصد گندم و جو سوریه را تولید می‌کردند».

 

در مورد بحران آب در مناطق کردنشین سوریه بیشتر بخوانید:

قطع آب مردم سوریه توسط ترکیه

 

کشاورزان در کوبانی پس از کاهش شدید محصول در سال جاری میلادی به دلیل کمبود باران و آب دریافتی از رودخانه فرات، از اداره خودمختار شمال و شرق سوریه درخواست تخصیص اعتبار بیشتر به پروژه‌های پشتیبانی و آبیاری را دارند.مقامات کُرد، ترکیه را مقصر کاهش جریان آب به رود فرات می‌دانند که باعث قطع مکرر برق و کمبود آب در شمال شرقی سوریه شده است. کارشناسان اعتقاد دارند جلوگیری از خاموش شدن نیروگاه‌های سدهای تیشرین و تبقا به آزادسازی حداقل 500 متر مربع آب در ثانیه توسط ترکیه وابسته است؛ این در حالی است که ترکیه مدعی است خود با خشکسالی روبرو است. مرکز اطلاع رسانی اداره خودگردان، روز سه شنبه گزارش رسانه‌ها مبنی بر اینکه ترکیه پس از میانجی‌گری ایالات متحده مجدداً آب در شمال شرقی سوریه را برقرار کرده، تکذیب کرد.

نهادهای حقوق بشری هشدار می‌دهند که کاهش جریان آب از ترکیه می تواند 5.4 میلیون نفر را بدون منبع آب آشامیدنی قابل جایگزین با بحران آب روبرو کند. همچنین علاوه بر ایستگاه‌های پمپاژ آب، در صورت خاموش شدن نیروگاه‌ها، حدود سه میلیون نفر با قطع برق مواجه می‌شوند و بیمارستان‌ها و سایر زیرساخت‌های حیاتی در شمال شرقی سوریه نیز با تهدید مواجه خواهند شد. قطع آب ایستگاه الوک به دلیل کارشکنی نیروهای وابسته به ترکیه، در این زمینه بسیار موثر است.

لزوم اتخاذ راه‌حل سیاسی

ویم زویشنبورگ ، محقق ارشد PAX ، یک سازمان هلندی، از تأییدیه سازمان ملل متحد مبنی بر اینکه تنش آبی در شمال شرقی سوریه «خطرات مستقیم و طولانی‌مدت امنیت زیست محیطی را برای غیرنظامیان سوری ایجاد می‌کند، استقبال کرده و گفته است «این نگرانی‌ها در مورد کاهش دسترسی به آب در سوریه به دلیل کمبود بارندگی و کاهش رهاسازی آب از حوزه فرات در ترکیه، باید زمینه‌ای برای اقدامات سیاسی برای یافتن راه حل منطقه‌ای در مورد بحران آب باشد».

وی تاکید کرد: «این مشکل در آینده به دلیل تأثیر تغییرات آب و هوایی بدتر خواهد شد و برای جلوگیری از یک بحران پایدار و ناآرامی‌های اجتماعی بعدی، منطقه به یک تغییر اساسی در استفاده از آب، شیوه‌های کشاورزی و آبیاری و همکاری در زمینه آب‌های مرزی نیاز دارد».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب