بیانیه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در مورد تحرکات ضد زبان کُردی

  • ۳ سال قبل

چند روز گذشته تصاویری در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از حذف نوشتارهای کُردی و عربی و انگلیسی تابلوهای سردرب دانشکده‌ها و پژوهشکده کردستان‌شناسی و سازمان مرکزی دانشگاه کردستان بود.

حذف شدن نوشتارهای کُردی آن هم در استانی که کُردی یکی از زبان‌های رایج در آن است، واکنش‌ها و اعتراضات فراوانی را به دنبال داشت و معترضان خواستار پیگیری و اعمال قانون برای کسانی شدند که این کار را انجام داده‌اند.

 

به گفته معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه کردستان «روز پنجشنبه مورخ ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ تعدادی از دانشجویان بدون کسب مجوز و اطلاع مدیریت دانشگاه اقدام به حذف نوشتارهای کُردی و عربی و انگلیسی تابلوهای سردرب دانشکده‌ها و پژوهشکده کردستان‌شناسی و سازمان مرکزی کرده‌اند».

این اقدام تنش‌زا آن هم در حالی که مجوز تدریس و تحصیل زبان کُردی در یک استان کردنشین صادر شده است، قطعا قانونی نیست. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران ضمن محکومیت این اقدام، تاکید می‌کند دانشگاه کردستان باید با جدیت با مسببین این واقعه برخورد کرده و اجازه سو‌استفاده قوم‌گرایان و سایر فرصت‌طلبان را ندهد. دانشگاه محیط فرهنگی و علمی است و این حرکات غیرمدنی، جایی در آن ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب