نسخه‌های مضحک دوران کالکان برای مساله فلسطین

  • ۵ ماه قبل

تازه‌ترین اظهارات مضحک، دوران کالکان، عضو شورای اجرایی پ‌ک‌ک.

به گزارش دیدبان حقوق بشر کردستان ایران، گروه مسلح و شبه‌نظامی پ.ک.ک، سال‌هاست درگیر جنگ، ترور، کودک‌ربایی، توزیع و تولید مواد مخدر و ناامنی و اقدامات مختلف خرابکارانه در کشورهای مختلف منطقه و قاره اورپا است. به عنوان مثال اقدامات این گروه بر علیه ترکیه و حامیان نظام سیاسی ترکیه در آلمان باعث شده است تا نهاد حفاظت از قانون اساسی آلمان در گزارشی هشدار بدهد که «پ.ک.ک یک تهدید برای امنیت آلمان است». در واقع، پ.ک.ک از زمان تاسیس، عملا دستاوردی جز تنزل جایگاه کردها در منطقه نداشته است. منطقه کردستان عراق، به دلیل حضور پ.ک.ک، عملا توسط ترکیه اشغال شده است. پ.ک.ک، باعث شده تا ترکیه، بخش‌هایی از سوریه را نیز اشغال کند و تغییر بافت قومیتی و جمعیتی در این مناطق را شاهد باشیم.

پ.ک.ک، عملا در جنگ داخلی در سوریه به ویژه علیه داعش، به نیروی زمینی آمریکا تبدیل شد، اما همین آمریکا در نهایت در مقابل حمله ترکیه به عفرین و مناطق کردنشین سوریه، سکوت کرد و پ.ک.ک را تنها گذاشت. به عبارت دقیق‌تر می‌توان گفت تمام اقدامات پ.ک.ک، عملا در عرصه نظری و عملی، فاقد دستاوردهای محسوس و مطلوب برای کردها بوده است. این گروه و شاخه سوریه‌‌ای آن، هم اکنون نیز در سوریه مشغول غارت نفت سوریه با نظارت آمریکا هستند و همزمان ادعای دفاع از حقوق مردم سوریه را نیز دارند. در نتیجه می‌توان گفت تئوری‌های اوجالان و سران پ.ک.ک، باعث کشته شدن تعداد زیادی از جوانان کُرد، اشغال مناطق کردنشین سوریه و عراق توسط ترکیه شده و این گروه، هیچ کمکی به حل مساله کردی نکرده است. شاخه ایرانی آن یعنی پژاک نیز باعث مرگ هزاران جوان کُرد ایرانی، توسعه‌نیافتگی کردستانات ایران و آسیب‌های متعدد به توسعه و اقتصاد مناطق کردنشین ایران شده است.

با این حال، در تازه‌ترین اظهارات مضحک، دوران کالکان، عضو شورای اجرایی پ‌ک‌ک، مدعی شده است «نه ظلم اسرائیل و نه بهره‌کشی احتمالی تحت حاکمان عرب را نمی‌توان گزینه مناسبی برای مردم فلسطین دانست و راه‌حل مساله فلسطین، راه‌حل غیردولتی که کنفدرالیسم دموکراتیک است».

هنوز هیچ اندیشمند و جامعه‌شناس و متخصص مدیریت و علوم سیاسی، دقیقا نمی‌داند «کنفدرالیسم دموکراتیک» ادعایی پ.ک.ک چیست؟ اثرات آن بر اقتصاد، سیاست، جامعه، کشاورزی، حکمرانی و در یک کلام اداره مناطق کردنشین چه خواهد بود؟ اثرات ایده کنفدرالیسم دموکراتیک، بر مناطق کردنشین، تحت سوال و انتقاد است. در واقع، این ایده کنفدرالیسم دموکراتیک، هنوز نتوانسته مسائل کردستان عراق، سوریه و ترکیه و ایران را حل کند، اما دوران کالکان؛ مدعی است این ایده راه‌حل مناسبی برای بحران فلسطین است. یک ایده منسوخ، مبهم و مضحک هنوز برای مناطق کردنشین، جز شکست چیزی به ارمغان نیاورده است، اما کالکان، سعی دارد با سخنان مضحک، این ایده شکست‌خورده را به یک کشور عربی تحمیل کند!

کالکان در ادامه سخنان غیرقابل فهم و بی‌معنی اخیر خود آورده است: «کنفدرالیسم دموکراتیک فلسطین-اسرائیل بر اساس خودمختاری دموکراتیک می‌تواند «به تدریج وحدت کنفدرال دموکراتیک خلق‌های خاورمیانه» را به وجود آورد». چند سوال مهم در مورد این سخنان وجود دارد؟

  1. اگر اسرائیل، اشغالگر است، چگونه فلسطین و مردم آن با این رژیم به تفاهم برسند؟
  2. منظور کالکان، راه‌حل دو دولتی است؟ ایده کنفدرالیسم دموکراتیک، چه ارتباطی با راه‌حل دو دولتی دارد؟ راه‎‌حل دو دولتی عملا شکست خورده و اسرائیل، هرگز به اجرای آن رضایت نداده است.
  3. عبارت «وحدت کنفدرال دموکراتیک خلق‌های خاورمیانه» دقیقا به چه معناست؟ یعنی اعراب با اسرائیل صلح کنند و بر سر فلسطین، معامله کنند؟
  4. اگر صلح، ایده کنفدرال دموکراتیک و… واقعا مورد نظر پ.ک.ک و کالکان است، چرا پ.ک.ک برای حل مسائل کردی، خود به صلح دست نمی‌زند و سلاح خود را بر زمین نمی‌گذارد؟

کالکان تاکید کرده که «دستگیری اوجالان در سال ۱۹۹۹ نیز توسط ایالات متحده، بریتانیا و اسرائیل سازماندهی شده بود». اگر این عبارت صحیح باشد، باید گفت:

  1. پس چگونه کالکان سخن از کنفدرالیسم دموکراتیک فلسطین-اسرائیل می‌گوید؟ واقعا این حجم از تناقض در سخنان یک فرد، آزار دهنده است.
  2. اگر نقش آمریکا در دستگیری اوجالان صحت دارد، چرا پ.ک.ک در سوریه با آمریکا همکاری می‌کند؟ چرا پ.ک.ک با دولتی همکاری دارد که رئیس این گروه را بازداشت کرده و به ترکیه تحویل داده است؟
  3. چرا نیروهای پ.ک.ک، به جای جنگ با ارتش ترکیه، از طریق سوریه به جنگ اسرائیل نمی‌روند؟

این سوالات، همه ناشی از ابهامات و سخنان مضحک و متناقض کالکان و سران پ.ک.ک است. در واقع آنها از فرصت جنگ اسرائیل علیه نوار غزه سواستفاده می‌کنند تا نظریات مبهم و شکست‌خورده را طرح نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب