نهاد حفاظت از قانون اساسی آلمان: پ.ک.ک یک تهدید برای امنیت آلمان است

  • ۷ ماه قبل

نهاد فدرال حفاظت از قانون اساسی آلمان در تازه‌ترین گزارش خود در مورد تهدیدات داخلی در این کشور، نسبت به افراط­‌گرایی خارجی و تهدید گروه‌های مختلف به طور جدی هشدار داده است.

این نهاد فدرال در گزارش خود نوشته است: «جنایات دارای پیشینه افراطی خارجی برای دومین سال متوالی افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۲، این مدل جنایات و همچنین جنایات خشونت‌آمیز افزایش یافته است».

این گزارش در بخش مرتبط با گروه‌های خارجی و اثرات آنها بر امنیت آلمان نوشته است:

«حزب کارگران کردستان (پ‌.ک‌.ک)، جبهه آزادی‌بخش خلق انقلابی مارکسیست-لنینیست (DHKP-C) و جنبش راست‌گرای افراطی گرگ‌های خاکستری، از مهمترین گروه‌های خطرناک برای امنیت آلمان هستند». این گزارش ادامه داده است: «پ‌.ک‌.ک به دلیل فعالیت‌های خشونت‌آمیزش در مناطق مسکونی کردها، حزب افراطی چپ DHKP-C در جهت تعهد آشکارش به مبارزه مسلحانه در ترکیه، و جنبش گرگ‌های خاکستری به دلیل انکار مداوم و در برخی موارد انکار تهاجمی اصل برابری برای امنیت داخلی در آلمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. افراط‌گرایان راست ترکیه نیز یهودی‌ستیزی آشکار نشان می­‌دهند».

پ.ک.ک

در اروپا، حزب کارگران کردستان (پ.‌ک‌.ک) سال‌ها تلاش کرده است تا تصویری عمدتاً بدون خشونت ایجاد کند. با این وجود، رویدادهای عمومی اغلب جرقه درگیری­‌های خشونت‌آمیز را با پلیس یا با ملی‌گرایان یا افراط‌گرایان راست با منشاء ترکی برمی‌انگیزد. در سال ۲۰۲۲ میلادی، پ‌.ک‌.ک موفق شد با سازمان‌دهی رویدادهای توده‌ای که مورد علاقه هوادارانش بود، به تعداد نزدیک به سطوح پیش از همه‌گیری کرونا، شرکت‌کننده جذب کند. به عنوان مثال، ۱۷۰۰۰ نفر در یک راهپیمایی بزرگ در فرانکفورت در مارس ۲۰۲۲ به مناسبت جشن نوروز (سال نو کردی) شرکت کردند. در طول دوره گزارش، پ‌.ک‌.ک تظاهرات‌های متعددی را در سراسر آلمان به‌ویژه برای اعتراض به عملیات‌های ارتش ترکیه در مناطق مسکونی کردها ترتیب داده است.

فشار تحقیقات و پیگرد قانونی توسط سازمان­‌های مجری قانون بر مقامات پ.ک.ک در آلمان همچنان بالاست. در سال ۲۰۲۲ میلادی، مانند سال‌های گذشته، چندین تن از رهبران پ‌.ک‌.ک به اتهام حمایت یا عضویت در یک سازمان تروریستی خارجی دستگیر شدند. پ‌.ک‌.ک در سال ۲۰۲۲ از طریق کمپین جمع‌آوری سرمایه سالانه خود، تنها در آلمان حدود ۱۶ تا ۱۷ میلیون یورو جمع‌آوری کرد که کمابیش با مقدار بالای سال قبل برابری می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: پولشویی؛ منبع مالی برای پ.ک.ک در اروپا

 

جبهه آزادی‌بخش خلق انقلابی مارکسیست- لنینیست

همچنین در سال ۲۰۲۲، DHKP-C  سعی کرد فعالیت مبارزاتی معمول خود را در آلمان حفظ کند و در درجه اول بر موضوع همبستگی زندانیان تمرکز داشت. با این حال، مشارکت هواداران در فعالیت‌­های تبلیغاتی مانند تجمعات اعتراضی، تظاهرات و جلسات داخلی به وضوح کاهش یافت. در ماه مه ۲۰۲۲، سه مقام بلندپایه DHKP-C از جمله یک کارمند زن در آلمان در ارتباط با سه تحقیق جنایی توسط دادستان کل در دادگاه فدرال به ظن عضویت در یک سازمان تروریستی خارجی دستگیر شدند. این دستگیری‌ها باعث تضعیف ساختارهای رهبری و انجمن DHKP-C در آلمان شد که قبلاً از کمبود پرسنل رنج می‌بردند و حامیان آن را عمیقاً ناامید کرد. یکی از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی DHKP-C هنوز «گروپ یورم» است. محبوبیت این گروه موسیقی امکان دسترسی به گروه هدفی از حامیان بالقوه فراتر از دنبال‌کنندگان معمولی را می­‌دهد. به غیر از گردهمایی­‌های کوچکتر در تظاهرات، «گروپ یوروم» از سال ۲۰۲۰ تاکنون قادر به برگزاری کنسرت بزرگ‌تری در آلمان نبوده است.

جنبش راست‌گرای افراطی گرگ‌های خاکستری

از حدود ۱۲۱۰۰ حامی جنبش گرگ‌­های خاکستری که در آلمان زندگی می­‌کنند، حدود ۱۰۵۰۰ نفر در سه سازمان مختلف سازماندهی شده‌اند که جلوه­‌های مختلف ایدئولوژی گرگ‌­های خاکستری  را در قالب­‌های مختلف نشان می­‌دهند. این سازمان‌ها تلاش می‌کنند تا با ایجاد تصویری متعادل، ایدئولوژی راست افراطی خود را در داخل، عمدتاً در انجمن‌های وابسته به خود ترویج کنند. در نتیجه، طرفداران آنها نیز با شرکت در تظاهرات و تجمعات و نمایش نمادهای گرگ­‌های خاکستری در ملاء عام بسیار خویشتن­داری می­‌کنند. با این حال، حامیان غیرسازمان‌یافته جنبش گرگ‌­های خاکستری اغلب آشکارا ایدئولوژی نژادپرستانه یا یهودی‌ستیزانه خود را مثلا در رسانه‌­های اجتماعی البته در درگیری­‌های علنی با مخالفان سیاسی خود، مانند حامیان پ.ک.ک  تبلیغ می‌­کنند. درگیری‌ها در حاشیه تظاهرات، پتانسیل بالای خشونت را در صحنه میدانی نشان می‌دهد.

یهودی‌ستیزی نقش مرتبطی در افراط­گرایی خارجی در آلمان، عمدتاً در افراط‌گرایی راست‌گرای ترکیه ایفا می­‌کند که در میان آنها تحریکات یهودی‌ستیزانه عمدتاً در پس زمینه درگیری ارضی با اسرائیل رخ می­‌دهد. با این حال، اغلب صرفاً به دلیل عدم همپوشانی منطقه‌ای، مذهبی یا سیاسی در سایر ساختارهای افراطی خارجی، یهودستیزی یک عامل ایدئولوژیک کلیدی نیست. با این وجود، در مواردی، افراط‌گرایان چپ ترک نیز احساسات ضد اسرائیلی را ابراز می­‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب