اختصاصی| استفاده از زنان و کودکان به‌عنوان سپر انسانی توسط شبه‌نظامیان دموکرات کردستان ایران

  • ۳ سال قبل

شبه‌نظامیان دموکرات کردستان ایران که بارها ضمن استفاده از کودکان به عنوان نیروی مسلح، حقوق بین‌الملل و حقوق کودکان را نقض کرده‌اند و از زنان نیز به عنوان اعضای تروریستی در عملیات مسلحانه علیه مردم غیرنظامی استفاده کرده‌اند، این بار و پس از حملات نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به مقرهای آنها، از زنان و کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده‌اند.

منابع محلی و خبرنگاران در اقلیم کردستان عراق و مرز ایران و این منطقه، در خبری اختصاصی به دیدبان حقوق بشر کردستان ایران گفته‌اند که پس از بمباران پهبادی مقرها و کمپ‌های نظامی گروه‌ شبه‌نظامی دموکرات کردستان ایران در ماه گذشته و هشدارهای جمهوری اسلامی به دولت عراق و اقلیم کردستان مبنی بر لزوم اخراج و خلع سلاح این گروه‌ مسلح، آنها از زنان و کودکان در این مقرها به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند تا در صورت حمله ایران، این زنان و کودکان کشته شوند و مسئولیت حقوق بشری این گروه به حاشیه رانده شود. این در حالی است که ایران نیز موظف است در حملات، جان زنان و کودکان را حفظ کند.

محل استقرار شبه‌نظامیان دموکرات کردستان (حدک) موسوم به قلعه

بیشتر بخوانید:

حزب دموکرات کردستان ایران پاسخ دهد: «سردار تابناک» کجاست؟

 

چون مقامات حدکا متوجه شده‌‌‌اند که این بار اراده دولت ایران برای اخراج آنها از خاک عراق و اقلیم کردستان عراق جدی است، قصد دارند با این اقدام خود، زنان و کودکان را قربانی کرده و خود را قربانی حملات ایران نشان دهند. گفتنی است بر اساس ماده ۷ قانون اساسی عراق، خاک این کشور نباید مورد سوءاستفاده گروه‌های تروریستی برای ایجاد ناامنی علیه کشورهای همسایه قرار گیرد.

به همین دلیل نیز شبه‌نظامیان دموکرات ضمن اتخاذ واکنش‌های غیرانسانی و نامتعارف، از بیم حملات مجدد نیروهای نظامی ایران، مهمات، تسلیحات و اعضای نظامی خود را از کمپ‌ها و اردوگاه‌های خود خارج و در کوه‌های اطراف پنهان کرده‌اند.

این امر به دلیل هشدارهای قبلی ایران انجام شده است. شبه‌نظامیان دموکرات قصد دارند با این اقدام تجهیزات و اعضای نظامی را از گزند حملات ایران محفوظ داشته و کمپ‌هایشان در بازرسی‌های بین‌المللی یا دولت عراق، عاری از تسلیحات و مردان نظامی باشد. شبه‌نظامیان حدکا قصد دارند مقرهای خود را به عنوان کمپ پناهندگی معرفی کنند.

محل استقرار حزب دموکرات کردستان ایران موسوم به حدکا- کوی سنجق

 

همچنین آنها زنان و کودکان را در کمپ‌های خود نگه داشته‌اند تا در صورت حملات نظامی موشکی یا پهبادی ایران، سپر انسانی ساخته شده از زنان و کودکان را قربانی حملات ایران کنند.

به گزارش خبرنگاران دیدبان در اربیل، مقر جژنیکان دموکرات کردستان ایران در حوالی شهر اربیل، شاهد اعتراض گسترده همسران افراد نظامی در اعتراض به اعزام همسرانشان به کوه و خالی شدن مقرها بود.

 

بیشتر بخوانید:

دیاکو و دیار؛ جدیدترین قربانیان عضوگیری حزب دموکرات کردستان ایران از میان نوجوانان

 

این زنان همچنین در مقابل منزل فرمانده شبه‌نظامیان حدکا، (مصطفی هجری) تجمع و تحصن داشتند و ضمن اعتراض به تبدیل به سپر انسانی و سوءاستفاده از کودکان، از هجری سوال کردند که اگر تهدیدی در خصوص حمله به مقرهای گروه وجود دارد، تفاوت زنان و کودکان با مردان چیست؟

هجری نیز در مقابل این اعتراضات، صرفا سکوت کرده است. لذا با قطعیت می‌توان گفت که هجری و سران حدکا، قصد دارند از زنان و کودکان به عنوان سپر انسانی استفاده کنند. در این زمینه دیدبان حقوق بشر کردستان ایران معتقد است:

  1. وظیفه اولیه دولت اقلیم و ایران، حفاظت از جان زنان و کودکان است. ایران نباید به مقرها در صورت وجود زنان و کودکان، حمله کند. دولت اقلیم نیز نشان داده اراده و توان مقابله با این گروه‌های مسلح را ندارد. اما اربیل اکنون باید با جدیت با این گروه‌ها و اقدامات ضد حقوق بشری آنها برخورد کند.
  2. دولت ایران نیز باید ضمن تاکید بر برخورد با این گروه‌ها که چنین بی‌پروا جان زنان و کودکان ایرانی را به بازی گرفته‌اند، از دولت عراق و اقلیم، خواستار مقابله جدی شود.
  3. استفاده از زنان و کودکان به عنوان سپر انسانی، امری ضد حقوق بشری است. چگونه است که شبه‌نظامیان حدکا از یک سو خود را حامی حقوق کردها می‌دانند و از سوی دیگر زنان و کودکان کُرد را قربانی می‌کنند؟ آیا زنان و کودکان سران حدکا نیز در مقرها باقی مانده‌اند؟ پنهان شدن سران حدکا در منازل سران حکومت اقلیم صحت دارد؟ اگر خیر، این افراد که کودکان و زنان کُرد را قربانی می‌کنند، اکنون کجا هستند؟
  4. گروه‌های حقوق‌بشری کردی نیز نباید در برابر این جنایت سکوت کنند. فارغ از جنگ فعلی میان دولت ایران و این گروه‌های مسلح، هیچ طرفی حق ندارد در برابر نقض آشکار حقوق کودکان و زنان، سکوت کرده یا اقدامی انجام دهد که جان آنها در معرض تهدید جدی قرار بگیرد. لذا دیدبان از شبه‌نظامیان دموکرات می‌خواهد هرچه سریعتر زنان و کودکان را به مکان امن منتقل کرده و ضمن اتخاذ رویکرد سیاسی، از تنش نظامی بپرهیزد. همچنین دولت ایران تا زمان اطمینان کافی، نباید با حملات خود، جان زنان و کودکان را تهدید کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب