حزب دموکرات کردستان ایران پاسخ دهد: «سردار تابناک» کجاست؟

  • ۳ سال قبل

اشنویه ظاهراً در سکوت دولت ایران و نهادهای نظامی- امنیتی ایرانی، به جولانگاه شبه‌نظامیان حزب دموکرات کردستان ایران تبدیل شده است. حزب دموکرات کردستان ایران اکنون از اشنویه به‌عنوان بزرگترین مکان جذب عضو برای خود استفاده می‌کند. اما نکته مهم در این حوزه، فارغ از اقدامات تررویستی، استفاده از کودکان به عنوان سرباز توسط حزب دموکرات کردستان ایران است. دیدبان حقوق بشر کردستان ایران در دو هفته گذشته چندین گزارش از وضعیت ربایش، فریب و خروج غیرقانونی نوجوانان کُرد ایرانی توسط شبه‌نظامیان حزب دموکرات کردستان ایران منتشر کرده است. نوجوانانی که با وعده پول، کار و زندگی بهتر فریب می‌خورند و اما در نهایت از کمپ‌های این گروه تروریستی سر در می‌آورند. برخی از آنها موفق به بازگشت شده‌اند، اما برخی دیگر هنوز اسیر این گروه تروریستی هستند.

سردار تابناک، (متولد 1381- فرزند بیروت) نام یک جوان کُرد است که اسیر این گروه مسلح و غیرقانونی شده و هنوز از سرنوشت وی خبری نیست. او قربانی ناامنی در مناطق مرزی کشور با عراق شده و اکنون خانواده نگران سرنوشت وی هستند. اشنویه، چنانچه ذکر شد ظاهرا فاقد امنیت لازم و ثبات معمول یک شهر مرزی است. زیرا صدها کودک کُرد توسط شبه‌نظامیان مسلح ربوده شده‌اند. این در حالی است که عدالت و برابری، شعار این گروه‌ها بوده، اما اکنون سران این گروه‌های مسلح در اروپا هستند و فرزندان آنها در کمپ‌ها در کنار سایر کودکان نیستند. فقر و کمبود اطلاعات، باعث شده بسیاری از جوانان فریب این گروه‌ها را بخورند و کودکان نیز ربوده شوند. مادر سردار تابناک به خبرنگار دیدبان حقوق بشر کردستان ایران گفت که به شدت نگران فرزندش است. او ضمن انتقاد شدید از این گروه‌ها افزود مادران بسیاری در اشنویه و روستاهای مرزی فرزندان خود را از دست داده‌اند. وی که از اهالی روستای سینگان است به ما گفت: «اینها راحت وارد روستاهای مرزی می‌شوند و کودکان را که در سنین حساس هستند، می‌ربایند. کودکان راحت فریب می‌خورند و به همین دلیل این گروه بر نوجوانان تمرکز کرده است. فقط کودکان خانواده‌های فقیر هدف این اقدامات هستند. تاکنون ندیده‌ام کودک یک خانواده ثروتمند ربوده شود. زیرا انها اهداف خود را در بین خانواده‌هایی که از لحاظ مالی فقیر هستند، انتخاب می‌کنند. روستاهای مرزی همیشه هدف این گروه‌ها بوده‌اند. عموی سردار نیز عضو این گروه‌ها بود. گروه مدعی است وی کشته شده، اما ما نه جنازه‌ای دیدیم و نه عکس او را. هنوز معلوم نیست چه بر سرش آوردند».

وی در مورد روش فریب کودکان اشنویه توسط شبه‌نظامیان حزب دموکرات گفت: «انها نوجوانان را فریب می‌دهند و به بهانه‌های کار و خانه و ازدواج، از کشور خارج می‌کنند. کمپ‌های این گروه، مملو از فساد اخلاقی است. دختر وپسر نوجوان با هم هستند. این جذابیت‌ها در فریب نوجوانان موثر است. من علاوه بر سردار، دو فرزند دیگر نیز دارم. آنها هم در خطر هستند. چرا دولت به این مناطق توجهی نمی‌کند؟»

وی افزود: «او 16 ساله بود که ربوده شد. اکنون سه سال است از او خبری نداریم. نمی‌دانیم زنده است یا مرده؛ در حالی که در اشنویه و شهرهای اطراف، همه نگران کودکان خود هستند که مبادا ربوده شوند. احساس عدم امنیت و تردد افراد حزب دموکرات در روستاهای مرزی بسیار زیاد است. من با وجود مشکلات مالی فراوان به اربیل و دیانه رفتم. او را در کمپ‌ها دیدم. از او خواستم که برگردد. اما سران حزب اعضای ایرانی را از عواقب بازگشت ترسانده‌اند. به نوجوانان گفته‌اند اگر به ایران بازگردند، با محکومیت و زندان مواجه خواهند شد. به همین دلیل، سردار با من به ایران بازنگشت. آنها نام او را سرکوت گذاشته بودند. او واقعا قصد داشت به ایران بازگردد. اما می‌ترسید.من مادر هستم و احساس می‌کنم او پشیمان است و می‌خواهد برگردد، اما ترس و غرور او اجازه نمی‌دهد. جالب آنجاست که در کمپ‌های حزب دموکرات، حتی یک انسان سی ساله را ندیدم. همگی کودک 14 و 15 ساله بودند».

وی در مورد میزان محبوبیت گروه‌های مسلح در اشنویه گفت: «اینها قاتلان مردم کرد هستند. انها وقتی به کودکان رحم نمی‌کنند و مادرهای این کودکان که با خون دل فرزندانشان را بزرگ کرده‌اند برایشان اهمیتی ندارد، به انسان‌ها اهمیت می‌دهند؟ انها هیچ برنامه‌ای به‌جز نابودی مردم منطقه و خانواده‌ها ندارند. دولت کاری بکند! ما خسته شده‌ایم یکی از فرزندانم را ربودند، اما هنوز دو کودک دیگر در خانه دارم. آنها امنیت ندارند کمک کنید و ریشه انها را نابود کنید».

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کُردی

آخرین مطالب